سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

جشنواره فیلم «مقاومت» به لبنان رسید؛

شیخ علی ظاهر: سینما برای ما رسانه است/ محمد خزاعی: از قدرت فرهنگی ما می‌ترسند

افتتاح جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در لبنان

سینماپرس: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عصر دیروز با حضور سینماگران، هنرمندان و مدیران رسانه‌ای ایران و لبنان در بیروت آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس؛ در افتتاحیه این جشنواره با حضور شیخ علی ظاهر رئیس موسسه الرسالات لبنان، جمعی از سینماگران و هنرمندان و مدیران رسانه‌ای لبنان و هیاتی از سینماگران ایرانی متشکل از محمد خزاعی دبیر جشنواره، حسین صابری مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمد حبیبی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمدعلی باشه‌آهنگر، سیدمحمود رضوی، محمدحسین مهدویان، رضا رستگار و علاقمندان سینمای مقاومت در بیروت برگزار شد.

شیخ علی ظاهر رئیس موسسه الرسالات لبنان طی سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی برگزاری این جشنواره را در لبنان تداوم جریان فرهنگی مقاومت خواند و عنوان کرد: سینما می‌تواند ابزاری باشد تا ما حقانیت، پایداری و مظلومیت و موفقیت‌های جریان مقاومت در مقابل استکبار را دوباره به مردم جهان یادآور شویم. وی ادامه داد: سینما در دنیا بیشتر ابزار سرگرمی است اما برای ما رسانه است.

رئیس موسسه الرسالات لبنان اظهار امیدواری کرد تا جشنواره مقاومت بتواند در لبنان دستاوردهای ماندگاری در زمینه ثبت و روایت و تصویر فرهنگ مقاومت داشته باشد. مردم ما نیز مانند ملت ایران با فرهنگ مقاومت می‌زیند.

در ادامه، محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، گفت: خوشحالم که افتتاحیه جشنواره با فیلم ماجرای نیمروز بود و در جمع فعالان مقاومت در لبنان نمایش داده می‌شود. وی افزود: جشنواره فرصتی است برای طرح مسائل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس ، مقاومت و اخلاق برای مردم کشورمان و همفکرانمان در دنیا.

به گفته وی، درست است که سینما در ایران قدمت بیش از صد سال دارد اما سینمای مقاومت، سینمای بعد از انقلاب اسلامی است و امروز هم نسل‌های من که متولدین بعد از انقلاب اسلامی هستند در کنار نسل اول انقلاب دستاوردهای مقاومت را در سینما به تصویر می‌کشند.

خزاعی با بیان اینکه،۴۰ سال پیش در کشور من هم کار در سینما برای انقلابیون خواب و خیال بود، امروز ۱۵ دوره جشنواره سینمای مقاومت برگزار می‌شود خاطر نشان ساخت: شاید امروز برای شما هم تولید فیلم یک آرزو باشد اما همه ما حاضریم کمک کنیم تا در سال های آینده لبنان جشنواره خودش را داشته باشد.

وی اضافه کرد: زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت و یاد شهدا کمتراز شهادت نیست و تبریک می‌گوئیم که با برگزاری این هفته فیلم به ترویج و تقویت جریان فرهنگی مقاومت کمک می‌شود و به شیخ علی ظاهر تبریک می‌گوئیم که به عنوان یک فرمانده فرهنگی مقاومت همیشه در صحنه‌ها حضور دارد.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عنوان کرد: یقین دارم که پیروزی نزدیک است. نصر من الله و فتح فریب و در وعده الهی تردیدی نیست. امروز ایران و لبنان چشم امید خیلی از کشورهای جهان هستند. بسیاری از کشورها امروز بیش تر نگران قدرت فرهنگی ما هستند تا قدرت نظامی و این را اذعان دارند که قدرت فرهنگی به مراتب خطرناک تر از قدرت نظامی است.

به گفته وی، برای شکل گیری قدرت فرهنگی مقاومت که جرقه‌اش در حوزه سینما با همین جشنواره مقاومت خورده است نیازمند همگرایی و انسجام جهانی هستیم. از این روست که این رویداد اهمیت پیدا کرده است و تمام فیلمسازانی که در دنیا هستند و با ما همگرایی دارند به این جریان ملحق می‌شوند.

شایان ذکر است علاوه بر برنامه‌های متعدد و نمایش آثار مستند و کوتاه، چهار فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر، «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی همزمان با جشنواره در بیروت به نمایش در می‌آیند.

یاداور می شود جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ادوار برگزاری‌اش، تاکنون، موفق شده است ۴۷ هفته فیلم مقاومت را در کشورهای مختلف از جمله روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، فنلاند، نیجریه، هند، سوریه، لبنان، غزه و … برگزار نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.