سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

نقش سینما در صحنه جنگ نرم/۱

بهمنی: فرمایشات رهبری در تشریح وظایف جامعه‌ هنری در قبال جنگ نرم برای مدیران و هنرمندان فصل الخطاب است

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در پی دیدار جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سینما با رهبر انقلاب و نگارش نامه ای توسط ایشان که حاوی نکات مهمی درباره‌ وظایف جامعه‌ هنری در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن است گفت: مدیران ما اگر داعیه دار انقلابی بودن، ولایتمداری و اخلاقیات هستند باید سال آینده بالای ۲۰ فیلم استراتژیک در سینمای ایران داشته باشیم و گام محکمی در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری برداریم.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از موهبات انقلاب اسلامی این است که رهبر ما در همه امور مسلط است و جنس نگاهش فرهنگی است و رصد فرهنگی و نگاه جدی و دغدغه مندانه به حوزه هنر دارد؛ ایشان چه قبل از اینکه رهبر شوند و حتی قبل از انقلاب فردی فرهنگی بوده و هستند، روح هنری دارند و هنرمند هستند و در حوزه شعر هم حرف های جدی برای گفتن دارند؛ از زمانی هم که رهبریت نظام را بر عهده گرفتند معلوم شد در حوزه سینما، کتاب، موسیقی و... هم رصد جدی داشتند و این باعث افتخار یکایک ما است که رهبرمان این چنین هنرمند است.

وی با بیان اینکه در دنیایی که اغلب رهبران شان رادیکال، دیکتاتو و خشن هستند و شخصیت های به شدت منفی دارند وجود رهبری هنرمند یک گنجینه و عطیه الهی است اظهار داشت: سال ها است مقام معظم رهبری دغدغه مندانه در این مورد نظریه می دهند و راه و چاه را نشان می دهند اما چون وظایف شان دخالت مستقیم در حوزه فرهنگ و هنر و سینما نیست فقط نظرات شان را  در دیدارها مطرح می کنند و اینکه چنین هوشمندانه نسبت به وضعیت موجود واقف هستند نشان از دغدغه مند بودن ایشان در این حوزه دارد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این تأکید کردم فرمایشات مقام معظم رهبری برای یکایک هنرمندان و برای مدیران جریان ساز در حوزه فرهنگ و هنر فصل الخطاب است؛   ما امروزه با شکافی عظیم مواجه هستیم؛ سینمای سطحی و مبتذل فکر و ذهن ها را مشغول کرده و جریان فرهنگی را مانند سرطان به سمت خود می کشاند؛ فیلم های سخیف، پوچ، بی هویت و بی ارزش جمعیت زیادی را به سینما آورده و مفاهیم زشت و مبتذل را در جامعه ترویج کرده و همه این اتفاقات دل های دغدغه مندان و سینه سوختگان نظام و انقلاب را به درد آورده است.

بهمنی سپس با تأکید بر اینکه در کشوری که حرف و هدف اصلی اش مبارزه با استکبار جهانی، تقویت روحیه استقلال طلبی، ترویج و توسعه تفکرات در حوزه مقاومت اسلامی و امثالهم است چنین فیلم هایی نباید وجود داشته باشند تصریح کرد: این باعث درد و تأسف ما است که در جشنواره فیلم فجر که جشنواره ای برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی است بیش از ۹۰ درصد تولیدات ما را فیلم های سطحی، نازل و سبک و غیر استراتژیک و انقلابی هستند و فیلم های انقلابی و ارزشی در آن جایی ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» متذکر شد: اگر مدیران ما داعیه دار پیروی از ولایت و انقلاب اسلامی و ترویج ارزش ها هستند باید فرمایشات حضرت آقا را فصل الخاطب سینمای استراتژیک کنند؛ ما نمی گوییم آثار ملودرام و طنز و اجتماعی در سینما نباشد ما می گوییم باید در کنار این ها آثار استراتژیک هم باشد.

این کارگردان تأکید کرد: امروزه همه کشورهای دنیا نگاه شان در سینما استراتژیک است؛ همین سینمای آمریکا نگاه اولش استراتژیک است؛ الگوی اولش استراتژیک است و به همین دلیل است که مرتباً فیلم هایی علیه ایران با مضامین و ادبیات ایران هراسی تولید می کند، فیلم هایی بر ضد مقاومت در خاورمیانه تولید می کند و سعی دارد عملیات های تروریستی خود در سطح جهان را توجیه کند.

وی افزود: اما ما در سینمای مان چه می کنیم؟ رسماً هیچ!؛ ما در قبال اتفاقاتی که در سینمای آمریکا رقم می خورد رسماً یا هیچ واکنشی نشان نمی دهیم و یا اگر نشان می دهیم واکنش هایی بسیار حداقلی است! ما خیلی عقب هستیم و فرمایش حضرت آقا بسیار درست، به موقع و به جا بود و ایشان این شکاف را دیدند که این مطالب مهم را فرمودند.

بهمنی سپس با طرح این پرسش که چرا مدیران از سینمای استراتژیک حمایت نمی کنند؟ اظهار داشت: چرا ما در رسانه ملی تولید استراتژیک نداریم؟ این نگاه چرا در وزارت ارشاد وجود ندارد؟ چرا جشنواره فجر از این آثار حمایت نمی کند؟ آیا نهادهایی که کارشان حمایت از سینمای استراتژیک است اجازه می دهند تولیدات این چنینی زیاد شود؟

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» ادامه داد: من امیدوارم مدیران، مسئولان، سیاست گذاران و یکایک هنرمندان دغدغه مندانه و هوشمندانه و با تدبیر و درایت جدی فرمایشات مقام معظم رهبری را با جان و دل گوش کنند و نگذارند بیش از این سینمای کشور ما در منجلابی خود ساخته فرو برود و ما در صحنه جنگ نرم دشمن شکست بخوریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.