چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

برنامه‌های رادیو قرآن در چهل‌سالگی انقلاب تشریح شد؛

ابوالقاسمی: شبکه قرآن یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است

 احمد ابوالقاسمی

سینماپرس: احمد ابوالقاسمی گفت: شبکه قرآن یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و در دیداری با مقام معظم رهبری، ایشان رادیو قرآن را یک پدیده تاثیرگذار در جامعه نام بردند و فرمودند که رادیو قرآن عامل بسیار مهمی در رشد قرآنی کشور بوده است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری پیرامون طرح قرآن کتاب زندگی (بشارت ۱۴۵۲) و تشریح برنامه‌های جدید رادیو قرآن و همچنین طرح ساعت قرآن (با همکاری وزارت آموزش و پرورش) صبح روز گذشته ۱۳ آذر با حضور احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن، حجت الاسلام ذکاوت قائم مقام رادیو قرآن، احمد فراهانی دبیر طرح قرآن کتاب زندگی بشارت ۱۴۵۲، محمدهادی صلح جو مدیر گروه اطلاع رسانی رادیو قرآن، رضا نباتی کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان ۶ شبکه رادیویی برگزار شد.

ابوالقاسمی در ابتدای نشست گفت: شبکه قرآن یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و در دیداری با مقام معظم رهبری، ایشان رادیو قرآن را یک پدیده تاثیرگذار در جامعه نام بردند و فرمودند که رادیو قرآن عامل بسیار مهمی در رشد قرآنی کشور بوده است. این رشد به حدی بود که منجر به پرورش چندین استاد تلاوت شد.

وی درباره قرآن کتاب زندگی (بشارت ۱۴۵۲) عنوان کرد: این طرح از ابتدای تابستان آغاز شد و البته طرح ۱۴۵۲ سال‌های گذشته فقط در فصل تابستان برگزار می‌شد، اما از امسال با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب درباره تربیت ده میلیون حافظ، فراگیر شد. رسانه ملی به خوبی این طرح را مدیریت می‌کند و شبکه‌های مختلف در این طرح سهیم هستند.

ابوالقاسمی افزود: رادیو قرآن از ساعت ۱۰:۳۰ صبح به مدت ۱۵ دقیقه به نکات کلی برای مادران می پردازد که مسئول آموزش این طرح برای فرزندان خود هستند. همچنین به مدت ۴۵ دقیقه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ به صورت تخصصی برای کسانی که در طرح قرآنی مشارکت می‌کنند، برنامه‌ داریم. رسانه از طریق هشت رادیو ایران، ورزش، جوان، پیام، فرهنگ، نمایش، گفتگو و تلاوت ما را در این طرح همراهی می‌کنند.

وی عنوان کرد: طرح بعدی رادیو قرآن را تا نیمه آن پیش رفته ایم،که از طریق خود رادیوها یک دوره آموزش تخصصی روخوانی قرآن را می‌گذرانند. این طرح طی ۳۳ جلسه به اتمام می‌رسد. همچنین طرحی به نام قرآن صبحگاهی را به کمک طرح ۱۴۵۲ راه اندازی کرده ایم که در صف‌های صبحگاهی مدارس سوره‌های جزء ۳۰ متناسب با طرح ۱۴۵۲ ارائه می‌شود.

ابوالقاسمی درباره برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و برنامه‌ای برای ایام پیروزی انقلاب اسلامی خواهیم داشت که به معرفی ظرفیت‌های قرآنی، مصاحبه با قاریان و حافظان در استان‌های مختلف می‌پردازد.

وی افزود: با کمک مدیریت چند رسانه‌ای معاونت صدا به زودی اپلیکیشن تخصصی رادیو قرآن راه اندازی می‌شود. باید بدانید که رادیو تلاوت  بیشتر در حوزه تلاوت فعالیت می‌کند و برنامه سازی ندارد، اما امکان استفاده جهانی آن بیشتر از خود رادیو قرآن می‌تواند باشد. البته ما رادیویی به نام تلاوت در هیچ جای دنیا نداریم و بیشتر آن‌ها رادیو قرآن است و در رادیو قرآن کشورهای دیگر بیشتر تلاوت پخش می‌کنند و برنامه سازی ندارند، اما رادیو قرآن ما در هر دو حوزه تلاوت و برنامه سازی فعال است.

مدیر رادیو قرآن درباره آرشیو رادیو قرآن عنوان کرد: آرشیو رادیو قرآن دارای ۲۱ هزار قطعه تلاوت است که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و این آرشیو از کلکسیون‌های شخصی برخی از افراد در سراسر دنیا جمع آوری شده است. تبادل‌هایی با قاریان کشورهای دیگر داشتیم و تلاوت‌های خوبی را آرشیو کرده‌ایم. حتی یکی از قاریان مصری زمانی که آرشیو رادیو قرآن را دید، گفت ما چنین آرشیوی نداریم و اعلام کرد ایرانی‌ها از مصری‌ها خوش فکرتر هستند.

فراهانی دبیر طرح قرآن کتاب زندگی در خصوص سوالات طرح ۱۴۵۲ گفت: برخی از سوالاتی که در این طرح (۱۴۵۲ ) طراحی می‌شود از سوی شورای توسعه برای رادیو و تلویزیون می‌آید. ما بیشتر به دنبال این هستیم که سوالات مطرح شده در این طرح محتوایی باشد اما در اتاق‌های فکر و کارشناسی‌های که انجام شده است آنها به دنبال این بودند که ابتدا آمار مخاطبان شرکت کننده در سوالات را بیشتر کنند. اصل سوال برای این است که در افراد انگیزه ایجاد کنیم و بر همین اساس سوالاتی طراحی شده است که حتی افرادی که حافظ نیستند نیز بتوانند به سوالات پاسخ دهند.
وی درباره آمار از تعداد شرکت کنندگان عنوان کرد: در دوره اول حدود ۶۰۰۰ نفر از این طرح استقبال کردند. همچنین ما در رادیو قرآن برنامه‌های آسیب شناسی داشتیم که این برنامه‌ها باآیتم سه دقیقه‌ای به روی آنتن می‌رود. طرح دیگری که در رادیو قرآن پیگیری می‌کنیم، طرح «قرآن کتاب زندگی» است که این طرح با دو مدل کاربردی از هشت شبکه رادیویی و حوزه‌های چند رسانه‌ای پخش می‌شود و یک برنامه پنج دقیقه‌ای است که به تکنیک‌های حفظ برای مخاطبان می‌پردازد.

نباتی، استاد قرآن و کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی گفت:دربرنامه‌های امسال برنامه «ساعت قرآن» را داریم که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به روی آنتن می‌رود و در این برنامه درصدد ارتقای آموزشی روخوانی دانش‌آموزان هستیم تا با قوانین روخوانی قرآن آشنا شوند و یادگیری قرآنی آنها ارتقا یابد. در پایه‌ی اول و دوم دو زنگ قرآن و از پایه دوم تا ششم سه زنگ قرآن را برای دانش آموزان در نظر گرفته‌ایم. در این ساعت‌ها فقط به آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن می‌پردازیم.
مبشری مدیر پخش رادیو جوان گفت:ما در دو بخش صبحگاهی و ظهر گاهی برنامه‌هایی با محتوای قرآنی داریم ، خوشبختانه استقبال خوبی از این طرح می‌شود و ما درصدد هستیم که تعداد این برنامه‌ها را اگر بتوانیم بیشتر کنیم.
توانا مدیر بخش رادیو پیام و آواگفت : برای نخستین بار است که در این طرح شرکت می‌کنیم ، به دلیل ساختار خاص رادیو پیام، امکان پخش برنامه‌های طولانی مدت برای مخاطبان را نداریم بر همین اساس ما بیشتر در بحث انگیزشی مخاطبان قرآنی فعالیت داشته‌ایم و در هر روز پنج بار سوالات طرح قرآنی ۱۴۵۲ به روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.