چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

علیرضا قزوه در برنامه «شب روایت» عنوان کرد:

زرویی، شهید شعر / فریب سلبریتی ها را نخورید و هنرمند واقعی را بشناسید

 علیرضا قزوه در برنامه «شب روایت»

سینماپرس: علیرضا قزوه از ابوالفضل زرویی با عنوان شهید شعر یاد کرد و گفت: استعمار گاهی غیر مستقیم می آید و تعاریف را عوض می‌کند و هنرمند بزرگی چون زرویی به حاشیه رانده می‌شود و به سلبریتی‌ها هنرمند گفته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، برنامه «شب روایت» در نهمین نشست خود، با حضور مهدی صالحی و علیرضا قزوه و اجرای مسعود دیانی روی آنتن رفت. در بخش لذت نقد با مهدی صالحی، نثر زنده یاد ابوالفضل زرویی نصر آباد مورد بررسی قرار گرفت.

نثر «زرویی»، از آثار بکر زبان فارسی است

صالحی گفت: یکی از ویژگی های مرحوم زرویی غافلگیرکنندگی ایشان بود. حضور ایشان در عرصه ادبیات از ۱۹ سالگی شروع می شود و پیش از ۳۰ سالگی تقریبا تمام قله ها را فتح کرده است. نثر او جز کارهای بکر و کم نظیر در زبان فارسی است.

دیانی در مورد کتاب «حدیث قند» که مقالات زرویی است گفت: این مباحث نشان می دهد که او فقط یک طنزپرداز غریزی نیست بلکه یک پژوهشگر حوزه طنز است.

صالحی تواضع و تلاش برای تربیت یک نسل طنزپرداز را از ویژگی های «زرویی» برشمرد و افزود: او دفتر طنز حوزه هنری را راه اندازی کرد و پای آن ایستاد تا آدمها را شناسایی کند و جوان ها را پر و بال بدهد.

در ادامه دیانی بخشی از پیام تسلیت سید مهدی شجاعی را خواند که شامل نقد عملکرد مدیران و مسئولین در حوزه ادب و هنر بود و نیز آن ها را مسئول رحلت «زرویی» دانسته بود.

صالحی در مورد این پیام تسلیت گفت: ای کاش ایشان لب بگشایند و بگویند این بی رحمی ها چه بوده است.

در بخش دوم لذت نقد بحث «جایزه جلال » ادامه پیدا کرد.

صالحی گفت: در هفته ای که گذشت جایزه جلال میزان جایزه خود را که همه آنها چند ده میلیون و بعضی نیز به ۱۰۰ میلیون می رسید، اعلام کرد. فارق از هر نکته ای، سوال اینجاست که با توجه به اوضاع به هم ریخته اقتصادی ، آیا دولت اصلا توان پرداخت این جایزه ها را دارد؟

وی به عنوان مثال از جایزه «کتاب سال» نام برد که به دلیل تاخیر در پرداخت جایزه و افزایش ناگهانی قیمت سکه، با مشکلاتی روبرو شده است.

دیانی افزود: البته در جایزه «جلال» تا به حال چنین اتفاقی نیافتاده است.

رقم بالای جوایز ادبی، نشئت گرفته از خارج از کشور

وی در مورد رقم بالای جوایز توضیحاتی داد و گفت: رقم بالای جوایز از خارج از کشور، با کسانی که اولین جوایز غیر ادبی سیاسی خارج از کشور را دریافت کردند، شروع شد. اینها زمانی اتفاق افتاد که در داخل کشور هیچ حمایتی از نویسندگانی که برای همین مرز و بوم می نوشتند نمی شد. بنابراین من معتقدم جوایز ادبی داخلی باید مبلغ بالایی داشته باشد تا نقش حمایتی داشته باشد.

بخش بعدی برنامه با موضوع «روایت استعمار»، میزبان علیرضا قزوه، نویسنده کتاب «برادر انگلستان» بود.

زرویی، شهید شعر

قزوه در ابتدا از «ابوالفضل زرویی» با عنوان شهید شعر یاد کرد و گفت: اینها هم به نوعی زخم ها و کشته های استعمار هستند. استعمار گاهی غیر مستقیم می آید و تعاریف را عوض می کند و هنرمند بزرگی چون زرویی به حاشیه رانده می شود و به سلبریتی ها هنرمند گفته می شود. جلال و ابوالفضل شهید ادبیات هستند. در دوره حافظ و سعدی هم سلبریتی ها بوده اند ولی الان مولاناها را کنار گذاشته اند. زرویی عبید زنده بود. وای بر مملکتی که عبید را کنار بگذارد و به بی سوادها بگوید هنرمند.استعمار از همین شبکه های معاند بی بی سی، من و تو و غیره می آید.

فریب سلبریتی ها را نخورید و هنرمند واقعی را بشناسید

وی ادامه داد: با سواد ها را کنار گذاشته اند ، بی سواد ها را به دلیل فالور زیاد مرجع کرده اند. من از همین جا اعلام می کنم و حاضرم با این سلبرتی های پر فالور پای میز مناظره بنشینم و با آنها بحث علمی و تخصصی داشته باشم.

به هنرمند می گویند تو ساکت باش و آن وقت شب انتخابات سلبریتی تصمیم می گیرد. من روی سخنم با مردم است و دیگر امیدی به مسئولین ندارم. می خواهم به مردم بگویم فریب اینها را نخورید و هنرمندان واقعی را بشناسید.

قزوه در ادامه به توضیح تخریب زبان فارسی در هندوستان توسط انگلیسی ها پرداخت.

«شب روایت» چهارمین شب از «شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهارم سیما پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.