یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با پیشکسوت خیمه شب بازی

دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی از پیشکسوت خیمه شب بازی

سینماپرس: شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی شب گذشته در دیدار پیشکسوت خیمه‌شب‌بازی گفت: هنر خیمه‌شب‌بازی مدیون هنرمندی خانواده خمسه‌ای است.

به گزارش سینماپرس، شهرام کرمی شب گذشته ۱۷ آذرماه با حضور در منزل مرتضی خمسه ای به ملاقات این تنها بازمانده خانواده خمسه ای (از پیشگامان هنر خیمه شب بازی) رفت و در فضایی صمیمی با خانواده وی گفتگو کرد.

در این دیدار که ۲ فرزند خمسه ای نیز حضور داشتند، مدیرکل هنرهای نمایشی بر استمرار این هنر توسط خانواده وی تاکید کرد و افزود: استاد خمسه ای میراث دار هنر اصیل سنتی ما هستند و جایگاه پدر و برادر وی هم در این مسیر کاملاً مشخص است. هنر خیمه شب بازی که خاطرات کودکی نسل ما و گذشتگان را به هم گره زده است مدیون هنرمندی خانواده خمسه ای است بنابراین استمرار این هنر توسط این خانوده اهمیت دارد.

در این ملاقات خانواده خمسه ای هم مشکلات خود را عنوان کردند. پایان بخش این دیدار اجرای قطعه ای خیمه شب بازی توسط این هنرمند و فرزندانش بود که با استفاده از خیمه و عروسک های قدیمی صورت گرفت که میراث خانوده خمسه ای است. برخی از این عروسک ها از برادر و پدر مرتضی خمسه ای به ارث رسیده بود.

مرتضی شیخ احمد خمسه ای فرزند احمد خمسه‌ای و برادر رضا خمسه‌ای است که از سال ۱۳۲۰ زمانی که ۴ سال داشت پای خیمه پدر شروع به آموختن این هنر کرد. احمد خمسه ای معروف به حاج احمد خمسه از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان خیمه شب بازی در تاریخ تئاتر ایران است و سال‌های زیادی را در کنار ۲ فرزندش خیمه این هنر را برپا کرده است. بعد از درگذشت رضا خمسه‌ای در سال ۹۲، برادرش (مرتضی خمسه ای) تنها بازمانده این شیوه نمایش ایرانی از خانواده خمسه ای است که با وجود بیماری و سختی‌های کار به این راه ادامه داده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.