یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱

سرو قهوه و عشق تلخ قجری در «بانوی عمارت»!

مجموعه بانوی عمارت

سینماپرس: با وجود اینکه سال هاست جای تولید و پخش مجموعه‌های درجه یک، استاندارد، با محتوا و ارزشمند در تلوزیون خالی است، این روزها سریالی تحت عنوان «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمید نژاد در حال پخش از تلوزیون است.

با وجود اینکه سال هاست جای تولید و پخش مجموعه‌های درجه یک، استاندارد، با محتوا و ارزشمند در تلوزیون خالی است، این روزها سریال فاخری تحت عنوان «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمید نژاد در حال پخش از تلوزیون است. به همین بهانه در خصوص کم و کیف این سریال با جبار آذین، منتقد و مدرس سینما همکلام شده‌ایم و دیدگاه‌های این مدرس پیشکسوت سینما را در این باره جویا شده‌ایم. مشروح این همکلامی را در ادامه می‌خوانید.

سعی می‌شد تا به مطالبات رمردم پاسخ مثبت داده شود
جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در خصوص سریال «بانوی عمارت» می‌گوید: روزگاری نه چندان دور به دلیل حضور گروهی از حرفه‌ای‌های سینما و تلویزیون در عرصه تولید، مجموعه‌های تلویزیونی سیما کم و بیش آثاری مطرح و قابل اعتنا تولید و پخش کردند و سعی می‌شد تا به حداقل‌های مطالبات و انتظارات مردمی پاسخ مثبت داده شود. شوربختانه باید گفت: از زمانی که سیاست، تجارت و رفاقت در حوزه فرهنگ به جای فرهنگ نشستند و صدا و سیما هم از ارزش ها، آرمان‌ها و سلیقه‌های مردم فاصله گرفت و هنرمندان کاربلد با حربه فقر مالی تلویزیون و عدم وفای به عهد مدیران آن در پایبندی و ارائه بدهی‌های خود به هنرمندان حرفه‌ای‌ها از تلویزیون کوچ کردند و در عوض گروه‌هایی از دوستان و اقوام کارنابلد میدان دار تولید سریال در تلویزیون شدند و همچنین در اثر غفلت و اهمال برخی از نامدیران سازمان اوضاع دگرگون شد و در نهایت هم مخاطبان دیگر شاهد همان تعداد اندک مجموعه‌های خوب و خوش ساخت نشد.


سریال‌هایی با نگاه غیر متعارف به مقوله عشق، خانواده و جامعه
آذین ادامه می‌دهد: من معتقدم بازپخش سریال ماندگار «در چشم باد» ساخته فاخر جعفری جوزانی نمونه‌ای از دورانی است که تلوزیون به حداقل‌ها توجه داشت. از همین رو در چند سال اخیر اغلب سریال‌های تلوزیونی ضعیف و متوسط‌اند. این روزها نیز به رغم پخش سریال‌های متوسط تلویزیونی یک مجموعه متفاوت در مضمون و محتوا و ساختار از سیما پخش می‌شود. مجموعه‌ای که به دلیل خوش آب و رنگی، با نگاه غیر متعارف به مقوله‌های عشق، خانواده، جامعه و سیاست که توانسته است نظرهای مثبت بسیاری از مخاطبان را با خود همراه سازد.


قربانیان غلط‌های نامدیران و یکه تازی‌های سوداگران و پول شویان

آذین معتقد است: عزیزالله حمید نژاد، کارگردان شناخته شده سینمای ایران که کارنامه‌ای مقبول در تولید آثار خوب سینمایی دارد و در میان فیلم هایش چند فیلم خوب و ارزشی جا گرفته‌اند، به دلیل نامدیریت‌های نامسئولان سیاست زده سینما سال‌ها نتوانسته است فیلم سینمایی بسازد و به ناچار مانند اغلب هنرمندانی که در سینما قربانی غلط‌های نامدیران آن و یکه تازی‌های سوداگران، مافیا و پول شویان شده‌اند، از سیما دور شده است. این هنرمند هم به ناچار از تلوزیون سر در آورده و کوشیده است با ساختن سریال به هنر آفرینی خود ادامه دهد. سریال خوب در حال پخش «بانوی عمارت» ساخته هنرمندانه او است.


استفاده از بستر و ظرفیت دوران قجر در «بانوی عمارت»
این مدرس سینما در ادامه می‌گوید: «بانوی عمارت» گرچه اشکال‌هایی در ساخت و پرداخت دارد، اما دارای امتیازهای فراوانی است که آن را چند سر و گردن بالاتر از مجموعه‌های در حال پخش و سالیان اخیر نشان می‌دهد. این مجموعه با استفاده از بستر و ظرفیت دوران قجر داستان و حوادثی را شکل بخشیده که به علت روایت نوشتاری و تصویری مناسب مورد پسند بینندگان تلوزیون قرار گرفته است.


سرو قهوه و عشق تلخ قجری در «بانوی عمارت»!
جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در خاتمه تاکید می‌کند: فیلم نامه پرداخت شده پردازش باور پذیر شخصیت ها، صحنه آرایی ها، چهره پردازی، موسیقی و آوا، تصویر برداری و کارگردانی حرفه‌ای از جمله امتیازهای سریال فاخر «بانوی عمارت» است. تعریف روایتی متفاوت از قصه تلخ عاشقانه و قهوه مشهور تلخ قجر در غالب داستانی نمایشی و گزینش درست اغلب بازیگران و بازی‌های خوب آن‌ها توانسته است از «بانوی عمارت» یک سریال تماشایی بسازد.

پرداختن به ماجرای دلدادگی یک دختر تاجر زاده و یک اشراف زاده قجری و در امتداد آن بازنمایی گوشه‌هایی از وقایع دوران قجر به ویژه فسادها، رابطه‌های پنهان و نفوذ بیگانگان در کشور و نقش فرماسونی در اداره ایران آن روزگار و توجه به آیین‌ها و سنت‌های قجری و ملی و ایرانی و همچنین درخشش برخی از بازیگران از جمله پانته‌آ پناهی‌ها و حسام منظور سریال «بانوی عمارت» را متفاوت، تماشایی و مخاطب پسند ساخته است. این سریال ارزشمند، خوب شروع شده، درست ادامه دارد و امید که تحت سلطه تهدیدها، تحمیل سلیقه‌ها و سانسورهای سلیقه‌ای و فشارهای فرهنگی و هنری در دام تخریب نیفتد و همچنان قوی و موفق تداوم یافته و به پایان برسد.

*جوان آنلاین

نظرات

  • سعید ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۶:۳۷
    0 1
    این فیلم داره از شازده های معلوم الحال قجری به دلیل ... تعریف و تمجید غیر متعادلی میکند؟؟؟ تاریخ رو نمیشه پاک کرد. این رو چجور توجیه میکنید؟؟؟ آقای منتقد
  • بی نام ۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۲۲:۱۲
    0 0
    دربرابر یک شاهزاده باشخصیت نسبتامثبت (ارسلان)شاهزاده ای با شخصیت بسیار سفاک وبیرحم(جهانبخش)قرار داره ؛بعلاوه سازندگان از بستر تاریخ صرفا برای طرح داستان استفاده کردن ؛درواقع نمیشه گفت با یه سریال تاریخی مواجهیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.