سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰

نقش سینما در صحنه جنگ نرم/۳

علی اکبری: عدم سیاست گذاری مدیران فرهنگی باعث کم کاری در تولید آثار استراتژیک و هدایت هنرمندان به سمت تولید آثار مبتذل شده است

محسن علی اکبری

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی دیدار جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سینما با رهبر انقلاب و نگارش نامه ای توسط ایشان که حاوی نکات مهمی درباره‌ وظایف جامعه‌ هنری در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن علیه کشورمان است گفت: جنگ نرم مبحث بسیار جدی است و باید برای آن تدبیر جدی اندیشه شود و ابزارهای رسانه ای مانند رسانه ملی و سینما باید در این خصوص کارهای شایسته ای را انجام دهند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «استرداد» و «یاسین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص جنگ نرم دشمنان برای اولین بار نیست که مطرح می شود و در طول سالیان و دهه های گذشته بارها و بارها ما در بیانات و فرمایشات ایشان این گونه برداشت کردیم که جنگ نرم مبحث بسیار جدی است و باید برای آن تدبیر جدی اندیشه شود و ابزارهای رسانه ای مانند رسانه ملی و سینما باید در این خصوص کارهای شایسته ای را انجام دهند.

علی اکبری ادامه داد: نکته حائز اهمیت آنجا است که این دغدغه برای بسیاری از هنرمندان ایران اسلامی نیز وجود دارد به این معنا که اغلب هنرمندان ما عموماً بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی وارد این عرصه شدند و تعداد کمی از آن ها بازمانده زمان طاغوت هستند. اکثر هنرمندان ما نیروهای انقلابی هستند و آماده هر نوع تولید اثر ارزشی و ماندگار و تأثیرگذار هستند ولی متأسفانه شرایط برای آن ها مهیا نیست!

این سینماگر سپس با بیان اینکه ما مشکلات سخت افزاری و نرم افرازی شدیدی داریم اظهار داشت: این مشکلات به سیاست گذاری های کلان دستگاه های فرهنگی کشور از رسانه ملی گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی یا سازمان ارتباطات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خلاصه کلیه نهادهایی که در زمینه فرهنگ و هنر فعال هستند برمی گردد؛ این ها باید اصل بودجه خود را در اختیار تولید این نوع آثار قرار دهند و در کنار آن باید یک سری امکانات خاص را برای سینماگران تولید کنند اما با انفعال هرچه تمام تر هیچ اقدام جدی انجام نمی دهند و همین اتفاقات باعث شده تا تمامی دغدغه مندان و دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی نتوانند آثار شایسته ای در این خصوص تولید کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «همیشه پای یک زن در میان است» و «تلفن همراه رئیس جمهور» خاطرنشان کرد: ما الآن حتی تعدادی پلاتوی استاندارد نداریم تا بتوانیم آثاری در رابطه با پیروزی انقلاب اسلامی را به تصویر بکشیم یا در رابطه با دفاع مقدس بتوانیم امکانات شایسته ای در اختیار داشته باشیم. ما اگر بخواهیم این آثار را بسازیم نیاز به پلاتو داریم. شهر تهران با ۴۰ سال پیش کاملاً متفاوت است. تهران متمدن و مدرن امروز با تهران قبل از انقلاب که شهری فاقد امکانات بود تفاوت های فاحش دارد؛ ما برای ساخت آثار جنگی باید به جنوب کشور برویم و این ها تولید پروژه های با موضوعات انقلابی و دفاع مقدسی را بسیار سخت و دشوار می کند.

وی با تأکید بر اینکه  مدیران با رفتارشان می گویند به فکر تولید فیلم های انقلابی نباشید تصریح کرد: بنده یقیناً می گویم تأمین مالی و تخصیص بودجه اصلی دستگاه های فرهنگی کشور به آثار استراتژیک هنرمندان را جذب می کند تا این نوع آثار را به وفور تولید کرده و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت کنند؛ ما اگر تا به امروز بیراهه رفتیم و متوجه دغدغه رهبری نشدیم به دلیل عدم سیاست گذاری و راهنمایی مدیران ارشد فرهنگی کشور بوده است، مدیران با رفتارشان می گویند به فکر تولید فیلم های انقلابی نباشید!

علی اکبری تأکید کرد: در بسیاری از موارد ما شاهد بودیم که مقام مسئول آمده و از رسانه ملی اعلام کرده ما فلان مبلغ در سینماها فروش فیلم داشتیم اما نمی گوید چه فیلم هایی! آقایان در واقع با این حرف های شان از تریبون رسانه ملی به هنرمندان خط می دهند که بروندو فیلم مبتذل بسازند و رسماً این حرف ها و رفتارشان نشان از آن دارد که هنرمندان فکر تولید فیلم های انقلابی نباشد!

وی در پایان این گفتگو افزود: ما در مقاطع مختلف از این نوع بیانات را زیاد شاهد بودیم. مدیران فرهنگی کشور باید توجیه شوند تا نوع ادبیات شان را عوض کنند و بر اساس دغدغه های حضرت آقا حرف های شان را چیدمان کنند و بحث انحرافی نکنند و مسیر هنرمندان را در مغایرت با دغدغه های رهبری هدایت نکنند؛ تا زمانی که مدیران توجیه نشوند و جلوی اعمال و رفتار نادرست خود را نگیرند قطعاً اوضاع همین گونه خواهد بود!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.