دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹

حسین سیدرضی:

بی‌اخلاق‌های رسانه‌ای خود را در معرض داوری قرار نمی‌دهند

اولین همایش علمی پژوهشی "اخلاق و رسانه"

سینماپرس: معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نظارت صداوسیما با اشاره به مواضع غلط و بی اخلاقی های برخی از چهره های معروف در رسانه، گفت: یقینا کسانی که راه را اشتباه می روند و در رسانه غیرارزشی رفتار می کنند از این نوع راهبری های آموزشی و پژوهشی استقبال نمی کنند.

به گزارش سینماپرس؛ اولین همایش علمی پژوهشی "اخلاق و رسانه"  روز چهارشنبه بیست و یکم آذرماه در صداوسیما برگزار شود.

حسین سیدرضی معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نظارت سازمان صداوسیما که متولی برپایی این همایش است به ضرورت "اخلاق در رسانه" اشاره کرد و گفت: "اخلاق در رسانه" یکی از نقاط مغفول مانده در جریان حرکت های رسانه ای  است که دو سال پیش دغدغه مشترک رسانه ملی و حوزه های علمیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این همایش یک روزه هم نسبت به بی اخلاقی ها در رسانه آسیب شناسی خواهیم داشت و هم مباحث علمی اخلاق رسانه ای را مطرح خواهیم کرد، افزود: رسانه های جدید و امروزی ما حتی در سطح بین الملل دچار آسیب های جدی هستیم که در این همایش ضمن تنظیم و تبیین دانش های نظری مجرب و ویژه، از منظر علوم دینی و اسلامی و دانشگاهی بحث می کنیم که واقعا رعایت اخلاق در رسانه چه فضیلت هایی را به دنبال دارد.

سیدرضی خاطرنشان کرد: نظام مند کردن مباحث اخلاقی در حوزه رسانه نیازمند تولید دانش نظری است. همایش اخلاق در رسانه فصل جدیدی از پویایی رسانه به واسطه اخلاق مداری به روی فعالان و موثرین در رسانه باز می شود. به نظر می رسد این اتفاق بدیع در رسانه یک کار جهشی دانشی در حوزه اخلاق به ارمغان آورد.

وی درباره بسط و گسترش اخلاق رسانه ای به جنبه های نمایشی  از حیث برنامه سازی و ارائه هنر، افزود: در مقوله کارکردهای خود صداوسیما چه از حیث تهیه کنندگی و برنامه سازی و چه در دیگر رشته های هنر نمایشی هم که مرتبط با فعالیت های رسانه ای است با ارائه مقالات، میزگردها و کمیسیون ها ورود علمی و پژوهشی خواهیم داشت. امیدواریم در نتیجه مباحثی که در این همایش ارائه می شود و نشست های مستمر آینده، بتوانیم مسائل رسانه ای را از زاویه اخلاق در جامعه انعکاس دهیم.

معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نظارت سازمان صداوسیما، تصریح کرد: همایش "اخلاق در رسانه" به نوعی می تواند ما را به ابعاد رسانه ای اخلاق مدار نزدیک کند. برای این منظور به دنبال تثبیت یک مرام نامه اخلاقی برای رسانه هستیم. چرا که برخی از عرصه ها همچون پزشکی صاحب یک منشور اخلاقی هستند. خوشبختانه این همایش با حضور ۵۰ موسسه دانشگاه و حوزوی که در عرصه رسانه حرف های بسیاری برای گفتن دارند برگزار می شود که به یک ترسیم نقشه راه اخلاق مداری در رسانه برسیم. البته تثبیت این مسیر نیازهای به گردهمایی های تخصصی تر دارد که بعد از این همایش به صورت اختصاصی با نهادهای دانشگاهی، رسانه ای و حوزوی نشست های تخصصی خواهیم داشت.

محمدحسین ظریفیان مدیرکل مرکز پژوهش های اسلامی و دبیر همایش "اخلاق رسانه"، ادامه داد: واقعا در رابطه با مقوله اخلاق در رسانه به لحاظ دانش نظری عرصه خالی است و حتما می بایست چنین همایشی برای تعمیق این راهبرد رسانه ای شکل می گرفت تا پژوهشگران به میدان بیایند و فکری برای غنی شدن قلمرو اخلاق در رسانه می کردند. این فرصت را رسانه ملی ایجاد کرد.

وی گفت: همایش "اخلاق در رسانه" روز چهارشنبه با حضور رئیس سازمان صداوسیما و آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما در دو بخش رسانه اخلاقی و اخلاق رسانه ای در ۳۰ محور با ارائه چکیده ۱۵۰ مقاله برگزیده برگزار می‌شود.

ظریفیان با اشاره به رونمایی از شش کتاب اخلاق در رسانه، گفت: در این همایش هم افزایی سه ضلع وحدت نظر و هم گرایی رسانه ها، دانشگاه ها و حوزه های علمیه را شاهد خواهیم بود. در جریان همایش از ۶کتاب ترجمه شده علمی آلمانی و انگلیسی رونمایی می‌شود. راهنمای مطالعاتی اخلاق و رسانه برای اولین بار منتشر می شود.

سیدرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر کارکرد این همایش برای اخلاق مداری در اتخاذ مواضع و اخبار و الگوهای مطلوب خاطرنشان کرد: قاعدتا این نوع اقشار از این نوع اقدامات استقبال نمی کنند، چون با این نوع رفتارهای حرفه ای رسانه ای بیگانه اند و نمی خواهند در معرض نقد و داوری قرار بگیرند. شاید هم فکر می کنند غیراخلاقی رفتار نمی کنند. راه چاره این است که مباحث اخلاق رسانه ای درست تببین و ترویج شوند. وقتی چنین فضایی بر رسانه حاکم شود ناهنجار و ضدارزش در این رسانه جایی نخواهد داشت.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.