چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

سیدطه مرقاتی:

نمی توانیم روحانیت را در جایگاه مقدس قرار دهیم

سیدطه مرقاتی خویی

سینماپرس: مدیرعامل موسسه مشعر درباره نقش روحانیت در سینما گفت: به نظرم روحانیت جزئی از جامعه است و چون فیلم از جامعه گرفته می شود پس ما نمی توانیم روحانیت را در یک جایگاه مقدس قرار دهیم و بگوییم کسی با این ها کار نداشته باشد.

به گزارش سینماپرس، سیدطه مرقاتی خویی دبیر کنگره بزرگداشت آیت الله خویی گفت: من خود را جزو اصحاب سینما می دانم چون سه سال از عمرم را در شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی وزارت ارشاد گذراندم و از این طریق با بسیاری از هنرمندان آشنا شدم. بنابراین معتقدم هنر فیلم و سینما می تواند تحولی جدی در جامعه به وجود آورد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره ها، همایش ها و نشست های فرهنگی برای ارائه تلاشی است که هنرمندان انجام می دهند. یکی از ویژگی هایی که جشنواره های موضوعی دارد این است که می توان در این رویدادها به صورت تخصصی به نقد و بررسی فیلم ها پرداخت و حاصل آن می تواند در بهبود و ارتقاء فیلم های آتی موثر باشد.

مشاور سازمان حج و زیارت با بیان این که نقد سازنده همیشه می تواند ارتقا دهنده کارهای فرهنگی باشد، عنوان کرد: من با جشنواره سینماحقیقت با فیلم آیت الله العظمی خویی که قرار است به نمایش درآید آشنا شدم و متوجه شدم استقبال خوبی از جشنواره شده است. امیدوارم جمع بندی این رویداد به گونه ای باشد که در بالا رفتن سطح علمی فیلم ها در سال آینده موثر واقع شود.

وی درباره نقش روحانیت در سینما گفت: سال های حضور در شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد با فیلم هایی برخورد داشتیم که موضوع آن یا تحصیل در حوزه های علمیه بود و یا یکی از شخصیت های اصلی فیلم روحانی بود. به نظرم روحانیت جزئی از جامعه است و چون فیلم از جامعه گرفته می شود پس ما نمی توانیم روحانیت را در یک جایگاه مقدس قرار دهیم و بگوییم کسی با این ها کار نداشته باشد.

وی افزود: مشکلی که ما در اکثر فیلم های این چنینی داریم این است که مردم پوسته بیرونی از روحانیت را می بینند و نمی توانند به عمق مسئله نفوذ پیدا کنند. برای مثال غالب مردم ما روحانیونی چون آیت الله طباطبائی و آیت الله بهجت را عاشقانه دوست دارند و روحانیت واقعی این است.

مرقاتی اشاره کرد: ممکن است گروهی در این لباس باشند اما به وظایف خود عمل نکنند. اگر فقط قشر بیرونی روحانیت را ببینیم جفا به روحانیت است، چون جامعه ما معنویت خود را از دین می گیرد و مبلغ دین روحانیت است.

وی در پایان درباره مستند «آیت الله» عنوان کرد: بسیاری از افراد اسم آیت الله خویی را شنیده بودند ولی نمی دانستند او در چه جایگاهی است و چگونه زندگی کرده و با مصائبی که در کشور عراق داشته آشنا نبودند. اگر این فیلم بتواند واقعیت ها را منعکس کند بسیار موثر است.امیدوارم فیلمسازان ما با مطالعه بیشتر و دقیق بتوانند در این کار ورود پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.