چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

«برادری»، روایت یک دوستی ۲۵ ساله با وجود اختلاف ها

برنامه «به اضافه مستند»

سینماپرس: جدیدترین قسمت برنامه «به اضافه مستند» به پخش مستند «برادری» و بررسی آن با حضور کارگردان اثر و کارشناس برنامه اختصاص داشت.

به گزارش سینماپرس، چهارمین قسمت از فصل سوم «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «برادری» ساخته جواد یقموری از شبکه مستند پخش شد و پس از آن نشست کارشناسی برنامه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حمید خاکسار و جواد یقموری برگزار شد. 

در ابتدای نشست کارشناسی برنامه، جواد یقموری صحبت کرد و درباره مستند خود گفت: گاهی اوقات ایده‌هایی به ذهن یک مستندساز می‌رسد که خیلی به زندگی عامیانه نزدیک نیست. به نظرم فیلم‌هایی خوب هستند که فیلم‌ساز آن، به سوژه خود بسیار نزدیک باشد. از این منظر، دیدم که اتفاقاتی که پیرامون زندگی روزانه من رخ می‌دهد، سوژه‌های بسیار خوبی برای فیلم‌سازی هستند. اکنون نزدیک به ۲۵ سال است که دوستی جمع ما ادامه پیدا کرده است و از همین دیدگاه، این سوژه را بسیار مناسب دیدم و به همین دلیل تصمیم گرفتم که راجع به این موضوع کار کنم. بخش‌هایی از این فیلم، تصاویر آرشیوی است که قبلا ضبط شده است. برای مثال، تصاویری مربوط به بحث‌های دوستان را در سال ۸۸ می‌بینید. اختلاف سلیقه‌ها و گرایشات سیاسی مختلف که هر کدام از دوستان داشتند، سبب ایجاد بحث‌هایی شده بود و ما مستند را با این صحنه‌ها آغاز کردیم.

در ادامه برنامه، حجت الاسلام و المسلمین حمید خاکسار صحبت کرد و در مورد این مستند گفت: همان‌طور که اشاره شد، بخش‌هایی از تصاویر این مستند، آرشیوی است و مربوط به سال‌ها قبل است. بعدا وقتی مطلع شدیم که ایشان می‌خواهد فیلمی را بسازد و با ما مصاحبه کرد، دیدیم که ساخت این مستند، هدف بسیار پسندیده‌ای است و بخش‌های متفاوت از زندگی ما را نشان می‌دهد. به همین دلیل از ساخت آن استقبال کردیم.

جواد یقموری در بخش دوم صحبت‌های خود ضمن اشاره به چرایی ساخت این مستند و پرداختن به این سوژه گفت: وقتی به اخبار روزانه و حال و هوای دوستان در اطراف‌مان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ارتباط سالم بین انسان‌ها دچار مشکل شده است. در حقیقت، به نظر می‌رسد که ارتباطات انسانی دچار بیماری شده است. برای مثال، شاهد رخداد طلاق‌هایی در سطح جامعه هستیم که برایم بسیار تعجب‌آور است. کمرنگ شدن ارتباطات بین اشخاص مختلف هم در بین اعضای خانواده‌ها دیده می‌شود و هم در بین دوستان شکل می‌گیرد که بسیار نامناسب است. متاسفانه همدیگر را نمی‌فهمیم و نمی‌توانیم دیالوگی با یکدیگر برقرار کنیم. از همین منظر، به نظرم رسید که جمع دوستانه ما می‌تواند به عنوان یک الگو مطرح باشد. جمع دوستانه ما با تمام اختلاف سلیقه‌هایی که دارد، باز هم می‌تواند شادمان زندگی کند. این موضوع بسیار مهم است.

خاکسار در بخش دوم صحبت‌های خود به جمع‌های دوستانه که سال‌ها ماندگار می‌ماند اشاره کرد و گفت: موضوعی که در این فیلم مورد توجه قرار می‌گیرد، جمع‌های دوستانه و ارتباطات مثبتی است که بین آنان شکل می‌گیرد. متاسفانه اکثر افراد، بعد از طی شدن یک دوره از زندگی، دوستان خود را فراموش می‌کنند و یادی از آنان نمی‌شود. جمع دوستانه‌ای که در این فیلم ملاحظه کردید، نزدیک به ۲۵ سال است که بنیان خود را حفظ کرده و ارتباطات مثبتی بین اعضا وجود دارد. حال این سوال به وجود می‌آید که ویژگی این گروه چه بوده است که توانسته عمر خود را تا این اندازه طولانی کند؟ یکی از ویژگی‌های مهم این جمع، صداقت است. همه دوستان با هم صادق هستند و هیچ کس مسئله پنهانی ندارد. علاوه بر این، این‌گونه نبود که هر کس به فکر خود باشد و دیگران را یاد نکند. این همدلی و صداقت بسیار کمک کرد تا جمع خود را از دست ندهیم.

یقموری درباره ویژگی‌های اخلاقی جمع دوستانه‌شان گفت: قطعا، یک جمعی که مدت‌ها در کنار هم هستند و دوستانه زندگی می‌کنند، ویژگی‌های اخلاقی مشترکی دارند. مطمئنا این ویژگی‌های اخلاقی خارج از دین نیست. قرآن می‌فرماید که در روز قیامت، همه دوستان تبدیل به دشمن همدیگر می‌شوند؛ مگر متقین. در حقیقت، معیار اصلی ایمان است. این که بعضی از انسان‌ها با یکدیگر به مشکل برمی‌خورند به این دلیل است که خودشان معیار شده‌اند و دیگر به فکر هیچ شخص دیگری نیستند. دین به ما می‌گوید که باید خود را کنار گذاشته و به دیگران توجه کنیم تا بتوانیم زندگی خوبی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین خاکسار در ادامه گفت: باید بگویم که دوستی بین جمع ما مقدمه‌ای برای برقراری ارتباط بهتر با خانواده‌مان بود. در حقیقت، بچه‌ها دوستی با همدیگر را در ابتدا در این جمع تجربه کردند و سپس وقتی وارد زندگی متاهلی شدند، این تجربه به کمکشان آمد. پیام دین ما این است که باید انسان باشید. بهترین جایی که انسانیت خود را نشان می‌دهد، در بستر دین است. برای مثال، کسی که انسانیت دارد، دروغ نمی‌گوید، تهمت نمی‌زند و ...

در بخش دیگر برنامه، جواد یقموری به ورود روحانیون به عرصه مستندسازی اشاره کرد و گفت: مستندسازی ابزاری است که این روزها بسیار مورد توجه قرار دارد. در همه جای دنیا، همه افراد از این ابزار استفاده می‌کنند تا حرف خود را بزنند. روحانیت نیز برای این که بتواند حرف خود را بیان کند، از این ابزار استفاده می‌کند. طبعا، این ابزار روز به روز پیشرفته‌تر شده و در قالب‌های جدیدی می‌آید. دین هم برای این که بتواند حرف خود را به مخاطبان خود برساند، از این ابزار جدید استفاده می‌کند و حوزه نیز این نیاز را احساس کرده است و به این سمت آمده است.

خاکسار در مورد استفاده از ابزار مستندسازی برای بیان حرف‌های دینی گفت: دقت کنید که یکی از وظایف مهم روحانیت، تبلیغ دین است. برای مثال، در قبل از انقلاب، یکی از کارهای مهمی که روحانیت انجام می‌داد، تبلیغ دین بود که در قالب ممبر و مجلس اداره می‌شد. اکنون نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار حکومت‌داری، یکی از وظایف مهم روحانیت تبلیغ دین است و مردم توقع دارند که روحانیت با استفاده از تمام ابزارها به تبلیغ دین بپردازد. به نظرم، اصلی‌ترین کار ویژه روحانیت، تبلیغ دین و بهبود باورهای دینی در بین مردم است. یک طلبه باید علم‌آموزی کند و علم خود را به مردم یاد بدهد. اکنون، این مساله قالب‌های متفاوتی پیدا کرده است. برای مثال، روزگاری بود که تبلیغ دین بر روی ممبر صورت می‌گرفت اما اکنون این تبلیغ به رسانه‌ها آمده است و روحانیت باید از این طریق کار را پیش ببرد.

یقموری در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا روحانیت به خوبی توانسته است، پاسخ نیازهای دینی مردم را بدهد یا خیر، گفت: به نظرم طلبه‌های جوان که بسیار هم با انگیزه هستند، دغدغه‌های مذهبی بسیار زیادی دارند و دلسوزی زیادی نسبت به جامعه و اطرافیان خود دارند. این افراد در توان خود وارد این عرصه‌ها شده‌اند و کار خود را انجام می‌دهند. در این زمینه، حوزه علمیه یک سری نقاط قوت و یک سری نقاط ضعفی دارد که باید برطرف نماید. با این حال باید بگویم که در بین دوستان خود، افراد با اخلاصی را می‌بینم که در این زمینه کار می‌کنند و تلاش زیادی هم برای تبلیغ فعالیت‌های دینی دارند.

حمید خاکسار در ادامه پاسخ مطرح شده از سوی کارگردان مستند «برادری» گفت: به نظرم فعالیت‌های خوبی در زمینه تبلیغ دین صورت گرفته است. از این جهت باید بگویم که این مسئولیت هیچ فرقی با گذشته نکرده است و هنوز هم به گردن طلبه‌ها است اما با پیشرفت رسانه‌ها و روی کار آمدن ابزارهای جدید، این شیوه تبلیغی رنگ و بوی جدیدی را به خود گرفته است و کمی متفاوت شده است. در قبل از انقلاب، به این دلیل که حوزه در راس کار نبود و مسئولیت اجرایی حکومتی نداشت، در رصد مردم نبود و از این جهت، مورد انتقاد قرار نمی‌گرفت. حال با پیروزی انقلاب و به دست گرفتن مسولیت اجرایی حکومت توسط روحانیت، توقع مردم بالاتر رفته و همه کاستی‌ها را از دید روحانیت می‌بینند. البته باید بگویم که توقع ما بسیار بیش‌تر از این‌ها است و دوست داریم که روحانیت جوان روی کار آمده و فعالانه اداره امور را به دست گیرد. به تعبیر مقام معظم رهبری، یک طلبه انقلابی باید کارها را به دست گرفته و کار کند. دلایل زیادی برای عدم ورود این طلبه‌ها به کار وجود دارد که باید آن‌ها را بررسی کرد و رفع نمود.

جواد یقموری در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن اشاره به استفاده از فضای مجازی به عنوان فضایی برای تبلیغ دین گفت: به صورت سیستماتیک و مدیریتی اتفاقاتی در این زمینه رخ نداده است و اگر هم رخ داده است، خیلی موثر نبوده است. در حقیقت، اگر اتفاقاتی در این بخش رخ داده است، انگیزه شخصی خود طلاب بوده است. آنان خودشان احساس مسئولیت کرده و فضای کاری‌شان را از تبلیغ چهره به چهره به سمت تبلیغ در فضای مجازی برده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.