یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴

طی مراسمی در تالار اندیشه حوزه هنری

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند/ «خانه ای برای تو» بهترین مستند شد

اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت

سینماپرس: پرونده دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» عصر ۲۵ آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری بسته شد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت عصر یکشنبه (۲۵ آذرماه ۹۷) در تالار اندیشه با اجرای رامین حیدری فاروقی برگزار شد و برگزیدگان دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت معرفی شدند. مستند «خانه‌ای برای تو» موفق‌ترین فیلم این دوره‌ی جشنواره بود که ضمن نامزدی در ۶ رشته، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی مستند بلند و بهترین موسیقی شد.

در ابتدای این مراسم طباطبایی‌نژاد دبیر این جشنواره روی صحنه آمد و ضمن خبرمقدم به مستندسازان در سخنان کوتاهی گفت: من فقط آمدم از شما به دلیل حضورتان تشکر کنم و خوشآمد ویژه به مهمانانی که از کشورهای مختلف آمده‌اند بگویم. امیدوارم روزهای خوبی را گذرانده باشند و خدارا شاکرم که تلاش دوستانم به بار نشست و جشنواره گرمی را پشت سر گذاشتیم. پیشاپیش به همه برگزیدگان تبریک می‌گویم اما تبریک ویژه من به مستندسازانی است که چراغ فرهنگ را روشن نگه می‌دارند.

اهدای جایزه بخش «هنر و تجربه»

در بخش دیگر از این مراسم جعفر صانعی مقدم روی صحنه آمد و جایزه بخش «هنر و تجربه» را به «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا کرد.

بابک بهداد پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خوشحالم این جایزه را می گیرم از ارد عطارپور و آزاده بیزار گیتی تشکر می‌کنم.

دومین جایزه بخش «هنروتجربه» هم به مستند «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان اهدا شد.

«دلبند»؛ فیلم برگزیده شبکه مستند

در بخش جایزه شبکه مستند نیز لوح افتخار و جایزه نقدی شبکه مستند به مبلغ ۷۰ میلیون ریال به «یاسر طالبی» کارگردان فیلم «دلبند» تقدیم شد. وی هنگام دریافت جایزه خود  بیان کرد فیلم «دلبند» در جشنواره های جهانی مسیر خوبی را طی می کند و شما به زودی اخبار خوبی درباره این فیلم خواهید شنید.

اهدای جوایز بخش معدن و صنایع معدنی

در ادامه این برنامه از میان ۱۶ مستند پذیرفته شده برای بخش «معدن و صنایع معدنی» برگزیدگان نهایی معرفی شدند.

جایزه سوم این بخش مشترکا به فتح‌الله امیری کارگردان «روی سبز بیابان» و محمد عبداللهی کارگردان مستند «سنگ و نان» اهدا شد که امیری پس از دریافت جایزه خود گفت: ما مستندسازان در این عرصه (صنعت معدن) می‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

جایزه دوم این بخش به محمد اسکندرزاده کارگردان مستند «شور شیرین» اهدا شد که او نیز پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از بچه‌های مستندساز تشکر می‌کنم که آنقدر اعتبار کسب کرده‌اند که نهادهای دیگر هم در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

جایزه اول به عزت‌الله پروازه کارگردان «گالین» اهدا شد. پروازه گفت: فکر می‌کردم سخت‌ترین شغل مستندسازی است اما دیدم که کار معدن سخت‌ترین کار دنیاست؛ جا دارد از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کنم که این فیلم را لایق جایزه دانستند. این جایزه را به مادرم تقدیم می‌کنم.

جوایز بخش «معدن و صنایع معدنی» به ترتیب ۱۰۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون ریال بود که به برگزیدگان سوم تا اول این بخش اهدا شد.

پس از اهدای جوایز مهدی کرباسیان ریس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) بیان کرد: خدا نعمت زیادی به مردم داده اما به خاطر افتادن سایه نفت به بقیه نعمت‌های خدادادی توجه نشده است.

وی افزود: ما ذخایر زیرزمینی زیادی داریم. می‌توانم بگویم بالای هزار میلیارد دلار ذخایر داریم و مطمئنم با ورود فیلم و مستند به این عرصه، جامعه و مسئولان قدر این نعمت‌ها را بیشتر خواهند فهمید. ما به سمت مستندسازان دست دراز کرده‌ایم و خوشحالیم که آنها ما را پذیرفتند.

حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در ادامه این مراسم برای تقدیر از رییس سابق ایمیدرو روی صحنه آمد و با تشکر از دست اندرکاران و داوران جشنواره سینماحقیقت گفت: تقدیر از دکتر کرباسچیان به دلیل نگاه فرهنگی که وارد یک سازمان صنعتی  کردند و باعث جلب توجه حوزه فرهنگ به صنعت شدند، بسیار کار بجا و ارزنده ای است.

انتظامی ادامه داد: معدن یکی از مزیت های کشور چه از  نظر زاویه اقتصاد مقاومتی و چه منفعت ملی است و سازمان ایمیدرو با نگاهی سرشار از مسئولیت اجتماعی وارد ورود حوزه فرهنگ شد.

وی با انتقاد از قانون منع به کار گیری بازنشستگان اظهار کرد: در این زمینه رفتار خوبی با برخی از مدیران خدوم خصوصا در فضای مجازی نداشیم، یکی از این افراد دکتر کرباسیان بود که سابقه فعالیت بسیار طولانی در سازمان تامین اجتماعی و گمرک و ایمیدرو داشتند ضمن اینکه از شخصیت های کم نظیر مدیریتی هستند.

اهدای جوایز بخش بین‌الملل؛ جایزه ۵ هزار دلاری برای «اکسدوس»

در ادامه مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» نوبت به برگزیدگان بخش بین‌الملل رسید که در این بخش جایزه بهترین مستند نیمه بلند به مستند «فریاد رو به باد» به کارگردانی مشترک سیاوش جمالی و عطا مهراد اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه بخش بین الملل و مبلغ ۳ هزار دلار به فیلم «ماهیاک» به کارگردانی فرح زارع از ایران رسید.

جایزه ویژه هیأت داوران بخش بین‌الملل در بخش مستندهای کوتاه و نیمه بلند به مبلغ ۲ هزار دلار به «لولو بوکسور مروارید» ساخته آسیموه جان بیباگامبا از کشور تانزانیا اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران بخش مستندهای ‌بلند بین‌الملل به مبلغ ۲ هزار دلار به فیلم «آلیشیا» ساخته ماسیا اومس از کشور هلند رسید.

مستند «جنگ نه ماهه» به کارگردانی لاشلو شویا از کشور مجارستان و قطر لوح تقدیر بهترین مستند بلند را از آن خود کرد و جایزه بهترین فیلم بلند بخش بین‌الملل به مبلغ ۵ هزار دلار به مستند «اکسدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی اهدا شد.

بزرگداشت منوچهر مشیری؛

در ادامه آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» آیین بزرگداشت منوچهر مشیری از مستندسازان پیشکسوت برگزار شد.

در این بخش پس از پخش کلیپی در تکریم و مرور فعالیت‌های منوچهر مشیری، رخشان بنی‌اعتماد و فخرالدین انوار روی صحنه آمدند.

مشیری در این بخش گفت: شرایط جسمی من مناسب نیست و روزهای آخر جشنواره مشکل جسمی پیدا کردم و امروز به سمتی می‌رفت که نتوانم به این مراسم بیایم. سعی کردم خودم را آماده کنم و صرفا از آقای طباطبایی‌نژاد و همکاران پر تلاشش تشکر کنم. چراکه شاهد تلاش جمع کارکنان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این ایام بودیم.

وی افزود: به نظرم مسئولیت دوستان برگزارکننده زیاد شده است چرا که استقبال از این جشنواره بسیار زیاد بود. حتی اگر نیمی از مردمی که به جشنواره می‌آمدند از سر علاقه به سینمای مستند حضور پیدا می‌کردند جای توجه ویژه به این عرصه دارد. البته یک سری نابسامانی‌ها هم بود اما گروهی به سینمای مستند امید بسته‌اند، آن‌ها کسانی هستند که تحصیل کرده هستند اما هیچ حقوق ثابت دولتی ندارند و می‌خواهند از این طریق ارتزاق کنند. این انتظار وجود دارد که این گروه جوان مورد توجه قرار بگیرند.

اهدای جوایز بخش آوینی؛ 

بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره دوازدهم به معرفی برترین‌های بخش جایزه شهید آوینی اختصاص داشت که در این بخش، دیپلم افتخار به محسن زارعی کارگردان «بلوچستان» اهدا شد.

پژوهشگر این فیلم که به نمایندگی از کارگردان جهت دریافت این دیپلم روی صحنه آمد گفت: کارگردان این اثر به دلایلی نتوانست بیاید اما من از شما مستندسازان می‌خواهم که به بلوچستان بیشتر سر بزنید، چراکه بلوچستان به قلم و دوربین شما نیاز دارد.

تندیس برنزی و دیپلم افتخار این بخش به ماهان خمامی‌پور برای کارگردانی مستند «شبیه سازی آقای زرد» رسید.

تندیس نقره‌ای بخش شهید آوینی را هم محمدرضا وطن دوست کارگردان «لسک» از آن خود کرد. وطن دوست پس از دریافت جایزه خود اظهار کرد: از تمام عوامل این مستند و دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم و خدا را شاکرم که برای سومین سال پیاپی روی صحنه این جشنواره آمدم.

جایزه اصلی بخش شهید آوینی یعنی تندیس طلایی این بخش اما به وحید چاووش کارگردان مستند «خاطرات خبرنگار جنگ» اهدا شد.

چاووش پس از دریافت این جایزه عنوان کرد: جایزه شهید آوینی در سال‌های اولیه، مسابقه بزرگ شهید آوینی نام داشت و در آن سال‌ها ما دوست داشتیم فیلممان را به این بخش بدهیم اما حالا می‌خواهم بگویم که این جایزه به یک بخش کوچک تقلیل پیدا کرده است.

وی افزود: فیلم من این افتخار را نداشت که در بخش مسابقه ملی باشد، اما برای من افتخار است که این فیلم در جایگاهی برتر از بخش مسابقه ملی قرار گرفته و فکر می‌کنم نوعی آزمون و خطا می‌شود. البته شاید این آزمون و خطا نشانه رشد باشد.

رامین حیدری فاروقی مجری برنامه در این بخش و در واکنش به صحبت‌های انتقادی وحید چاووش در چند نوبت تلاش کرد مانع از ادامه صحبت‌های او شود.

جایزه ویژه هیأت داوران بخش شهید آوینی، به پاس حماسه تعهد و تخصص، به دکتر وحید حمیدی شخصیت اصلی مستند «مردان زندگی» ساخته یحیی رضایی اهدا شد.

همچنین دکتر وحید حمیدی شخصیت اصلی فیلم «مردان زندگی» که در جریان اختتامیه جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: ما پنج سال در سوریه جنگیدیم. خیلی ها در این جنگ کشته شدند. اما یک شب یک مجروح مصری را برای مداوا پیش من آوردند. این مجروح مصری می گفت به من دست نزن تو نجسی. می گفت ما دخترهای ایزدی را مزه کردیم و میخواهیم به حوری های ایرانی دست پیدا کنیم. ما آن جا بودیم تا حسرت این اتفاق را به دل آن ها بگذاریم. همیشه فکر می کنم می ارزید که ما آن جا باشیم،  هر چه هست شما دختران ایرانی عشق هستید.

وی افزود: من نوکر شما مردان و دختران ایرانی هستم. زن ایرانی امروز در همه عرصه های زندگی حضور پیدا می کند و این باعث افتخار است.

این پزشک حاضر در میدان جنگ علیه نیروهای تکفیری در پایان گفت: مدافعان حرم به خاطر شما دختران ایرانی جنگیدند، مهم نیست قدر آنها را بدانید چراکه آن‌ها کار خود را کردند.

جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش شهید آوینی هم به مجید جعفری لاهیجانی به پاس تلاش ستودنی برای تالیف کتاب ارزشمند «هنر در گرماگرم انقلاب» رسید که این جایزه را طباطبایی‌نژاد به جعفری لاهیجانی اهدا کرد.

بزرگداشت حسین ترابی؛

دیگر بزرگداشت این مراسم مربوط به حسین ترابی از مستندسازان پیشکسوت اختصاص داشت. در این بخش پس از پخش کلیپی از کارنامه فعالیت‌های هنری ترابی،  حسین انتظامی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد و منوچهر شاهسواری روی صحنه آمدند.

ترابی پس از خواندن شعری عنوان کرد: من در بزنگاه تاریخ انقلاب که همه به فکر کشیدن گلیم خود از آب و ترک یار و دیار بودند و برای رفتن به فرنگ درنگ نمی‌کردند جانم را کف دستم گذاشتم و انقلاب را به صورت فیلم رنگی ثبت کردم؛ با این همه ۲۵ سال «برای آزادی» آزادانه پخش نشد و گاهی مثله شده به سلیقه مدیران وقت تلویزیون پخش می‌شد. در حالی که باید فیلم مستند به صورت آزادانه پخش شود.

وی افزود: پس از این سال‌ها این فیلم به همت آقای جعفری جلوه از پستوی توقیف درآمد و امسال هم به همت آقای طباطبایی نژاد در جشنواره رونمایی شد.

ترابی ادامه داد: من امسال داور جشن خانه سینما بودم و شهادت می‌دهم فیلم‌های مستندی بودند که یک سر و گردن بالاتر از فیلم‌های داستانی امروز هستند و من مخاطبان را راضی از این آثار می دیدم. این را هم باید بگویم جشنواره سینما حقیقت این موفقیت را مدیون طباطبایی‌نژاد است که توانسته آبروی سینمای مستند را حفظ کند. در پایان سلام بر آنهایی که حق می‌گویند و جز حق چیزی نمی‌گویند.

اهدای جوایز مسابقه ملی؛ «خانه ای برای تو» بهترین فیلم مستند جشنواره دوازدهم

در بخش بعدی مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان بخش مسابقه ملی رسید. در ابتدای این بخش جایزه بهترین موسیقی مستند به افشین عزیزی برای مستند «خانه ای برای تو» اهدا شد.

عزیزی حین دریافت جایزه‌اش اظهار کرد: این تندیس را به داوود مرادخانی قهرمان فیلم اهدا می‌کنم. یکی از دلایلی که باعث موفقیت من در ساخت موسیقی مستند شده این است که من مستند را جدی می‌گیرم.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این بخش عنوان کرد: سینمای مستند پشتوانه سینمای ملی است و افتخار می‌کنیم این جشنواره با شور و نشاط نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد و سینمای مستند جلوه‌های مختلفی از تنوع کشور ما را به نمایش می‌دهد. اتفاق خوشایند امسال این بود که آثار همزمان با تهران در شهرستان ها هم اکران شد.

وی افزود: باید فکری برای حضور راحت‌تر مخاطبان این جشنواره برای تماشای آثار کرد.

جایزه بهترین صدا به صورت مشترک به صادق رضانیا و مهرداد نورمحمدی برای صداگذاری و صدابرداری مستند «آواز جغد کوچک» اهدا شد.

نورمحمدی پس از دریافت این جایزه عنوان کرد: قسمت زیادی از زحمت این فیلم را رضانیا کشیده و من از او و تمام کسانی که ما را کمک کردند تشکر می کنم.

جایزه بهترین گفتار متن هم به مینا مشهدی مهدی و هادی اسفندیاری برای «آنجا که باد می‌وزد» تعلق گرفت.

مینا مشهدی در این بخش گفت: از همسرم حسن نقاشی که من را بسیار کمک کردند تشکر می کنم.

اسفندیاری هم پس از دریافت جایزه خود عنوان کرد: یک بنای خوب حتما نقشه خوبی داشته و نقاشی در پژوهش و نوشتن متن نقش بسزایی داشته است.

جایزه بهترین تدوین به بابک حیدری برای فیلم «خاتمه» تعلق گرفت.

جایزه بهترین تصویربرداری به پویان آقابابایی برای فیلم «اسرار دریاچه» اهدا شد. آقابابایی در این بخش گفت: فیلمبرداری این اثر یک کار تک نفره نبود. ۲۵ نفر در تیم فیلمبرداری بودند و من به نمایندگی از این تیم، این جایزه را دریافت می‌کنم.

در این بخش مجید زین العابدین مدیر شبکه یک که برای اهدای جایزه بهترین تصویربرداری مستند روی سن آمده بود، به اندازه یک جمله خطاب به مستندسازان گفت: خرسندم که سینمای مستند همزمان واجد استانداردهای هنری و شعور شده‌است.

در ادامه لوح تقدیر بهترین پژوهش به جواد وطنی برای «ورس» اهدا شد.

جواد وطنی پس از دریافت این لوح تقدیر درباره مستند خود که با موضوع تاریخچه پل ورسک ساخته شده است گفت: از عوامل فیلم و کسانی که ما را در ساخت این اثر یاری کردند تشکر می‌کنم. لطفا به افتخار کارگران راه آهن که بخشی از آن‌ها در این مسیر جانشان را از دست دادند، کف بزنید.

لوح تقدیر بهترین کارگردانی فیلم کوتاه هم به آزاده بیزار گیتی برای مستند «اهل آب» اهدا شد.

بیزار گیتی پس از دریافت جایزه خود عنوان کرد: از صمیم قلبم آرزو می‌کنم، بستر بهتری برای همه مستندسازانی که تلاش می‌کنند جهان بهتری بسازند، فراهم شود.

در ادامه اهدای جوایز بخش مسابقه ملی، تندیس بهترین مستند کوتاه به ارد عطارپور برای مستند «پرسپولیس شیکاگو» اهدا شد.

تندیس بهترین پژوهش هم به آرمین ایثاریان برای مستند «اسرار دریاچه» اهدا شد. 

ماریا ماوتی کارگردان مستند «زمان» هم در این بخش توانست جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند را از آن خود کند. 

در ادامه لوح تقدیر بهترین کارگردانی مستند بلند به هادی و مهدی زارعی برای کارگردانی مشترک مستند «خاتمه» اهدا شد و تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند به مهدی بخشی مقدم برای کارگردانی مستند «خانه ای برای تو» رسید.

بخشی مقدم پس از دریافت جایزه‌اش اظهار کرد: من مدیون محسن یزدی (مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری) هستم که توانستم این فیلم را بسازم. از همه عوامل فیلمم تشکر می‌کنم. من آدم معتقدی نیستم، ولی امروز سالروز فوت پدرم هست و برایم عجیب بود که در این روز این جایزه را گرفتم.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش به زینب تبریزی برای کارگردانی «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» اهدا شد.

تبریزی در این بخش ضمن خواندن متنی از عوامل فیلمش تشکر کرد و از مسئولان گروه هنر و تجربه خواست این فیلم را در ماه اکتبر که ماه جهانی مبارزه با سرطان پستان است، اکران کنند.

در ادامه جایزه ویژه دبیر جشنواره به مهدی نورمحمدی برای «آواز جغد کوچک» رسید.

نشان فیروزه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برای بهترین مستند این دوره از جشنواره هم به همراه جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی به مهدی شامحمدی برای مستند «خانه‌ای برای تو» اهدا شد.

«قلمرو افعی دم عنکبوتی» برگزیده تماشاگران شد

جایزه ویژه تماشاگران به فیلم فتح الله امیری کارگردان «قلمرو افعی دم عنکبوتی» اهدا شد.

سام کلانتری و منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما برای اهدای جایزه ویژه تماشاگران روی سن آمدند.

در این بخش رتبه سوم به فیلم «خانه ای برای تو» به تهیه کنندگی مهدی شامحمدی تعلق گرفت.  فیلم «مهین» به تهیه کنندگی مهدی مطهر در جایگاه دوم قرار گرفت و دکتر محمد علاء تهیه‌کننده فیلم «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» رتبه نخست جایزه تماشاگران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال را از آن خود کرد.

فتح الله امیری کارگردان «افعی دم عنکبوتی» پس از دریافت جایزه خود به تقدیر از محمود منصوری تصویربردار این فیلم پرداخت گفت: ما توانستیم مردی را کشف کنیم که جوایز بزرگی را برای سینمای مستند ایران به ارمغان آورده است. جایزه پاندای سبز جشنواره واید اسکرین یکی از این جوایز است. او پیش از این یک کشاورز بود و طی این شش سال زحمت کشیده است و به این جایگاه خوبی رسیده است.
 

حسین انتظامی، علیرضا رضاداد، سلیم غفوری، سید صادق موسوی، حبیب ایل بیگی، منوچهر شاهسواری، جعفر صانعی مقدم و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر دوزادهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از مدیران سینمایی و تلویزیونی حاضر در این برنامه بودند.

فخرالدین انوار، رخشان بنی‌اعتماد، جهانگیر کوثری، حسین ترابی، مهوش شیخ اسلامی، ارد عطارپور، مرتضی رزاق کریمی، منوچهر مشیری و جمعی دیگر از چهره‌های فعال در سینمای مستند و داستانی از دیگر مهمانان ویژه این برنامه محسوب می‌شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.