جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

اقدام سرپرست سازمان سینمایی در مسیر قانون مداری/ رسانه های بدون مجوز حق ورود به کاخ جشنواره فیلم فجر را نخواهند داشت؟

حسین انتظامی

سینماپرس: در حالیکه ثبت نام از اصحاب رسانه برای تماشای فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر طی هفته اخیر انجام شده شنیده ها حاکی از جدیت سرپرست سازمان سینمایی در مسیر قانون مداری است.

بنا به گزارش خبرنگار سینماپرس، در شرایطی که رسانه های متعدد و بدون ثبت قانونی و حتی تلگرامی در فضای سینمایی فعالیت دارند و ضمن قانون گریزی، هیچگونه پاسخگویی نیز در زمینه فعالیت رسانه ای خود ندارند، شنیده شده است حسین انتظامی در اقدامی تحسین برانگیز و بر خلاف برخی مدیران پیشین، تمام تلاش خود برای تمرکز بر رسانه های ثبت شده و دارای مجوز قرار داده و در تاکید و دستور صریح به مدیران ذیربط خود، تنها خواستار ورود خبرنگاران تابعه در رسانه های معتبر و قانونی و برخی فعالان برجسته و پیش کسوت حوزه رسانه به کاخ جشنواره شده است ولاغیر!
سینماپرس معتقد است بی تردید چنین اقدامی هر چند کوچک، در کنار انتشار اسامی خبرنگاران متقاضی و ذکر دلایل تایید و یا عدم تایید آنها برای تماشای فیلمهای این رویداد مهم فرهنگی، قطعا می تواند از فضای آشفته سینمای رسانه ها و انواع فضاسازی های کاذب مجازی و غیرحقیقی در سالهای گذشته بکاهد و موجب گردد امکان فعالیت برای رسانه های قانونی فراهم آید.
در صورت صحت این شنیده که البته با سابقه انتظامی در معاونت مطبوعاتی که فرآیند قانونی شدن رسانه ها به صورت جدی پیگیری شد، دور از ذهن نیست، می توان در چارچوب اعلام شفاف سیاستها و برنامه ها امیدوار به یک رویکرد جدید در سازمان سینمایی دولت فعلی بود. رویکردی که درامتداد تلاش سازمان سینمایی دولت دهم برای قانونی شدن صنوف سینمایی می تواند تا حدودی مسیر منحرف فعالیت صنوف ثبت نشده و غیر قانونی را در سینما مجددا به سمت فرآیند قانونی شدن سوق دهد.
اگرچه انتظامی برای تحقق ایجاد یک اتاق شیشه ای در مجموعه تحت نظارت خود با وجود برخی ابهامات باقی مانده و حمایت های غیر شفاف در مراکزی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد فارابی و... همچنان راه زیادی در پیش دارد لیکن این اقدام را باید به فال نیک گرفت و با وجود سختی ها و برخی شانتاژهای ژورنالیستی در روزهای آینده، اهالی واقعی سینما و رسانه نیز باید از این تاکید قانونمدارانه مسرور باشند.

با این حال باید منتظر بود و دید که آیا انتظامی تاب تحمل و مقاومت در مقابل رسانه های ثبت نشده، غیرقانونی و پرمدعای سینمایی و افراد منتسب به آنها را برای حضور در جشنواره فیلم فجر خواهد داشت و یا همانند رویه مدیران قبلی خود در دولت تدبیر و امید ترجیح می دهد همه چیز عافیت طلبان گذران شود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.