جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

تلویزیون را چه کسی اداره می‌کند؟

افشاگری یامین‌پور درباره اشغال صداوسیما توسط اسپانسرها / ابتذال محض تلویزیون در آینده نزدیک در راه است!

وحید یامین پور

سینماپرس: وحید یامین‌پور مجری تلویزیون که برنامه‌های گفتگومحور و پرمخاطبی همچون «دیروز، امروز، فردا» و «جهان‌آرا» را اجرا کرده است، طی یادداشتی در کانال شخصی خود از کثرت تبلیغات در سیما گلایه کرد و نوشت: «این اسپانسرها هستند که مدیر رسانه می‌باشند.».

به گزارش سینماپرس، وحید یامین‌پور، استاد دانشگاه و مجری باسابقه صداوسیما، طی یادداشتی در کانال شخصی خود از کثرت تبلیغات در سیما گلایه کرد و نوشت: «این اسپانسرها هستند که مدیر رسانه می‌باشند.». متن کامل یادداشت او در ادامه از نظر می‌گذرد.

احتمالا شما هم در این روزها هر شبکه‌ای می‌زنید با برنامه‌ای مواجه می‌شوید که با تبلیغ یک کالا، یک اپلیکیشن، یک موسسه یا بانک و... همراه است. اسپانسرها تلویزیون را اشغال کرده‌اند. آن‌ها سفارش می‌دهند، طراحی می‌کنند، مهمان و مجری می‌آورند، جایزه می‌دهند و در یک‌کلام روی سبیل شاه نقاره می‌زنند.

در واقع این آن‌ها هستند که مدیر رسانه بوده و متناسب با ذائقه مخاطبان با سرعت در حال مبتذل کردن فرم و محتوا هستند. اسپانسرها دستمزدها و هزینه ساخت در رسانه را بحران زده کرده‌اند. به طور مثال در شبکه سه به یک استار سینمایی برای هر برنامه‌ی یک ساعته، ۴۵ میلیون تومان دستمزد می‌دهند و همان وقت از قِبل او چند برابرش را به جیب می‌زنند.

هیچ مدیری حتی اگر بخواهد نمی‌تواند در مقابل این روال نابود کننده مقاومت کند. چون این خواست سازمان صدا و سیماست که هزینه اداره خودش را از دست پولدارها گدایی کند. مدیران برای اثبات کفایت و توانمندی خود در جذب اسپانسر رقابت می‌کنند و در این مسابقه مبتذل، شبکه سه و نسیم پیشتازند.

اینکه آلودگی مالی ناشی از حضور اسپانسرها چقدر دامان مدیران و برنامه سازان را گرفته بخش ناگفته و مبهم این ماجراست، ولی شنیده‌ها حاکی است برخی از دست اندرکاران برنامه‌ها حتی به اندازه درآمد رسمی شان طبق قرارداد، به طور غیررسمی از اسپانسرها هدیه می‌گیرند.

بسیاری از تهیه‌کنندگان سنت حرفه‌ای خود در طراحی محتوا و فرم برنامه را رها کرده‌اند و به کارچاق کن‌ها و دلالان جذب اسپانسر تبدیل شده‌اند. فرجام این فاجعه چیزی نیست جز ابتذال محض تلویزیون در آینده نزدیک.

نظرات

  • یکی ۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۱۰:۵۳
    0 0
    خوب این مساله تقصیر کی هست؟ صدا وسیما وقتی به همه عناصری که می تونن برنامه خوب بسازند میدون نمی ده و نظرات و گزینش های سلیقه ای عجیب و غریب داره مجبور می شه آنتن رو با برنامه های مزخرف پر کنه و چون اسپانسر نرمال برای اون برنامه وجود نداره، باید بره سراغ اسپانسرهای اختاپوسی. البته مهمترین اشکال صدا وسیما، خودهمه چیز پنداریه. تا زمانی که رسانه انحصاری باشه همینه، همه جای دنیا هم همینطوره ولی متاسفانه کسی گوشش به این حرفها بدهکار نیست.
  • رضا ۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۱۸:۱۸
    0 0
    آقای دکتر شما چرا !!! که سالهاست یک کانال اختصاصی برای همفکران خود دارید که در آن به راحتی موضوعات مختلف را مطرح می کنید و از اتفاقاتی که در کانال های دیگر می افتد غافل شده اید و یا توجه نکردید... چرا راه دور می روید در موسسه ای که شما خوب می دانید حالا از بسیاری از سریال ها حمایت مالی میشود به این میگویند بده و بستان که جای گله ندارد!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.