جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲

پژمان‌فر:

دولت باید زیر ساخت‌های مناسب را به شبکه‌های برون‌مرزی سیما اختصاص دهد

حجت الاسلام نصراله پژمانفر

تسنیم: دولت باید به زیرساخت‌ها و اختصاص لایحه بودجه به برون‌مرزی صداوسیما بیش از پیش توجه کند.

شبکه‌های برون‌مرزی یک ابزار مناسب برای انعکاس گفتمان انقلاب‌اسلامی در سطح جهان هستند، جهانی که برای مخدوش کردن چهره اسلام هم‌صدا شده است، اما تا رسیدن به نقطه‌ای که بتوان با ابرقدرت‌های رسانه‌ای در مسیر رقابت قرار گرفت فاصله زیاد است، این‌ها بخشی از اظهارات نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی است، وی که یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به شمار می‌رود به توجه بیشتر دولت به شبکه‌های برون‌مرزی تأکید کرد. قبلاً درباره ضرورت استقلال چنین رسانه‌هایی که پیام‌آور صدای انقلاب اسلامی از آن سوی مرزها هستند با پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صداوسیما هم صحبت کردیم.

پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صداوسیما

جبلی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفته بود: استقلال برون‌مرزی رسانه‌ملی ضرورتی است که امروز یا فردا بالاخره باید به نتیجه برسد. به دلیل اینکه هیچ‌کدام از ویژگی‌های رسانه‌های برون مرزی با حوزه‌های غیربرون‌مرزی و داخلی غیر از شکل و شمایل شباهتی با هم ندارند. ما نه مخاطبین‌مان مثل مخاطبین داخل هستند و نه نیروی انسانی که به لحاظ حرفه ای باید در اختیار ما باشد مثل نیروی انسانی شبکه‌های داخلی هستند و نه حوزه رقابت ما شباهتی به حوزه رقابتی شبکه‌های داخلی ندارند و نه مسائلی که با آن روبرو هستیم با مسائل داخلی قابل مقایسه هست.

وی تأکید کرد: شبکه‌های برون مرزی یک شبکه‌هایی در لبه جلویی میدان نبرد هستند و اساساً باید کارکردشان، نوع حمایت، رسیدگی و پشتیبانی که از آن‌ها می‌شود، متفاوت با بقیه رسانه‌ها باشد. این ضرورتی است که به درستی تشخصی داده شده و در بالاترین سطوح نظام بر آن تأکید و مطالبه شده است. علت اینکه تا الان این اتفاق نیفتاده به روندها و رویه‌های ساختاری برمی‌گردد که در کشور وجود دارد. در داخل و خارج از سازمان صداوسیما پیش‌بینی می‌کنیم یک روند پرچالش باشد. امیدواریم با حمایت ویژه مجلس، نهادهای بالادستی، پشتیبانی دولت و جدی‌تر شدن فرآیند این موضوع و سرعت گرفتن در سازمان صداوسیما ان‌شاالله بتوانیم در آینده‌ای نزدیک این اتفاق محقق شود.

نصرالله پژمان‌فر نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره استقلال و توجه دولت به برون‌مرزی رسانه‌ملی، گفت: " آنچه مهم است برای استقلال برون‌مرزی صداوسیما زیر ساخت‌های مناسب را از طرف دولت دریافت کند و در لایحه بودجه از این شبکه‌ها غافل نشود."

او در پاسخ به این سوال که شبکه‌های برون‌مرزی چه کارکردهایی می‌توانند داشته باشند، تصریح کرد: با توجه به این که کشور ما یک کشور فرهنگی است و در پرچمداری گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل جریان اسلام تحریف شده که پرچمداری آن را کشورهایی مثل عربستان در دست دارد، قرار گرفته است؛ امروزه باید کشورهای مختلفی که به اسلام تمایل پیدا کرده‌اند و علاقه‌مند به گفتمان انقلاب اسلامی هستند را مورد توجه قرار بدهیم، ما باید بتوانیم حرف‌ها و  مبانی خودمان را عرضه کنیم.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رسانه یک ظرفیت بسیار ارزشمندی است باید از آن استفاده شود و برای کسانی که در کشورهای دیگر، چه کشورهای همسایه و چه کشورهای غیر همسایه هستند بتواند دیدگاه‌های خودش را تبیین و ارائه کند. این شبکه‌های برون‌مرزی در واقع همین اتفاق را رقم می‌زنند؛ یعنی تلاش می‌کنند تا بتوانند حرف‌های نگفتنی و نشنیدنی که تا به حال منعکس نشده و بر اساس یک جریان فکری در معرض شبهات ذهنی هستند، را پاسخ دهند.

نائب رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی که رقابت شدیدی بین رسانه‌ها در دنیا حکم‌فرماست چه اولویت‌هایی بایستی در برون‌مرزی صداوسیما در تولید محتوا و برنامه‌‌سازی درنظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: لازم است از انواع و اقسام شیوه‌های تبلیغی در قالب  فیلم و سریال و یا حتی شبکه‌های خبری که جذاب و متنوع باشد، استفاده کرده و  این بحث‌ها را به مخاطبین مختلف ارائه کند. به نوعی حرف‌های خودش را در این قالب ها به مخاطبین برساند. امروزه شیوه‌های تبلیغ و شیوه‌های خبری بسیار پیچیده و نوین شده‌اند. شبکه پرس‌تی‌وی هم باید از این روش‌ها  استفاده کند و بتواند در مقابل تهاجم گسترده‌ای که در مقابل این بحث‌ها وجود دارد مسائل را به نحو احسن و به موقع پاسخ دهد.

وی درباره ایجاد روایتی جدید از اتفاقات منطقه توسط برون‌مرزی رسانه‌ملی، افزود: در مقابل این موضوع امروزه یک حجم گسترده‌ای  فعالیت صورت گرفته و می‌گیرد و حجم امکانات و اعتبارات بسیار بالاست. لذا در این راستا اگر نگاهی به ضرورت‌ها داشته باشیم، تا آن نقطه مطلوب، خیلی فاصله داریم اما در مقابل امکانات و اعتبارات محدودی که امروزه در اختیار این مجموعه‌ها(شبکه‌های برون مرزی صداوسیما)  قرار گرفته،  توانسته‌اند تاثیرات زیادی بگذارند و بتوانند در منطقه مقابل آن موج گسترده جهان صهیونیستی ایستادگی کنند و اطلاع‌رسانی خوبی را برای مردم دنیا داشته باشند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با اشاره به آینده و چشم‌انداز شبکه‌های برون‌مرزی و کمکی که بایستی دولت در این راستا انجام دهد، تأکید کرد: دولتمردان ما بدانند این موضوع یک جنگ تمام عیار است در واقع یک موضوع کاملاً جدی است نه شوخی و نه اینکه مثلا فرض کنید تعارفی باشد. در جنگ هم کسی که بتواند تلاش کند و در آن تلاش خودش بتواند از امکانات و ابزار قوی تری بهره‌مند باشد یقینا غالب خواهد شد. امروزه ما در این موضوع هنوز مقداری در تعارفات و رودربایستی‌ها  و  این شکل بحث‌ها  کار را جلو می‌بریم، از نظر بنده باید این مسئله را جدی بگیریم و یک برنامه روشن برای پاسخگویی در این عرصه داشته باشیم. آنچه مهم است دولت بایستی زیر ساخت‌های مناسب را به شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما اختصاص دهد و از طرفی در لایحه بودجه نیز از این شبکه‌ها غافل نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.