شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

سردبیر اسبق مجله «کایه دو سینما» به ایران آمد/ تدریس در مدرسه ملی سینما

سردبیر اسبق مجله «کایه دو سینما»

سینماپرس: «ژان میشل فرودون» سردبیر اسبق مجله «کایه دو سینما» با حضور یک هفته ای در ایران به تدریس در مدرسه ملی سینمای ایران پرداخت.

به گزارش سینماپرس، ژان میشل فرودون نویسنده و منتقد سینمای فرانسه و سردبیر اسبق مجله «کایه دو سینما» با حضور یک هفته ای در ایران به تدریس در مدرسه ملی سینمای ایران پرداخت.

وی که به عنوان مدرس دوره عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» از سوی مدرسه ملی سینما به ایران دعوت شده بود از شنبه ۲۴ آذر تا سه شنبه ۲۷ آذر در ۱۶ ساعت به ارایه مطالبی درباره ژانر در سینما پرداخت.

وی  بحث خود را با تعریف ژانر، شاخصه ها و کارکرد آن در سینما و مطالعات سینمایی آغاز کرد و ۲ پرسش چرا سینما به ژانر نیاز دارد و ژانر چگونه کار می‌کند و به چه کار می آید، مطرح و در ادامه درباره تاثیر وجوه صنعتی سینما بر شکل‌گیری ژانرها صحبت کرد.

استانداردسازی و رابطه آن با ژانر از دیگر مطالب مطرح شده در کلاس درس فرودون بود. به گفته وی، فیلم های هنری که در قواعد ژانر کار نمی‌کنند چیزی بیشتر از آثار ژنریک برای کشف دارند و همین امر است که فیلم های مولف را هنری تر و فیلم های ژانر را صنعتی‌تر می کند.

فرودون در ادامه کلاس های خود به بحث درباره ژانر وسترن، موزیکال، رزمی چینی، اسلپ‌استیک پرداخت و از هر یک فیلم هایی به نمایش گذاشت و درباره آنها توضیحاتی ارایه داد.

در آخرین روز حضور این منتقد فرانسوی در ایران در روز چهارشنبه ۲۸ آذر مراسم رونمایی از کتاب او با عنوان «نقد سینمایی» همراه با محمد بهرامی مترجم فارسیِ کتاب در محل مدرسه ملی سینما و با حضور علاقه مندان برگزار شد. فرودون در این جلسه که با پرسش و پاسخ با حضار همراه بود، اظهار کرد: آینده نقد سینما علی‌رغم آنچه که با عنوان مرگ آن در دوران اینترنت و ریویونویسیِ آنلاین یاد می‌شود، روشن و خلاقانه است.

مقایسه تغییرات نقد سینمایی و نقد سیستمی در دهه‌های گذشته، نوع پرداخت کتاب به انواع نقد، نقش شبکه‌های اجتماعی و نقاط عطف تاریخ نقد از دیگر مواردی بود که در مراسم رونمایی در مورد آنها صحبت شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.