چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۶

فهیم: فیلم های عبوس، سیاه و تلخ نباید جایی در جشنواره فیلم انقلاب داشته باشند/ جشنواره فجر طی سال های اخیر از اهدافش دور شده است

نقد فیلم گینس با حضور محمد تقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر دچار حواشی زیادی شده و طی سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که انتخاب آثار بسیار پر مسأله بوده اند؛ فیلم های عبوس، سیاه و تلخ نباید جایی در جشنواره داشته باشند و مسئولان نباید اجازه دهند در روند انتخاب و داوری آثار جشنواره مفسده هایی بر اساس روابط سیاسی، مالی و... شکل بگیرد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر پاشنه آشیل جشنواره است یعنی در هر جشنواره ای همینطور است و از این رو بسیار مهم است که چه افرادی قرار است گزینش آثار جشنواره را بر عهده داشته باشند.

وی سپس با بیان اینکه جشنواره های استاندارد جهانی هیأت انتخاب ندارند اظهار داشت: مثلاً ما در جشنواره هایی مانند کن و برلین شاهد حضور هیأت انتخاب نیستیم چرا که این جشنواره ها کارشناسانی را دارند که بر اساس منافع ملی، سیاسی، فرهنگی و... آن کشور و بر اساس مبنای تأسیس جشنواره فیلم هایی را از داخل و خارج کشور انتخاب می کنند و به جشنواره معرفی می کنند و داوران هم به این آثار گزینش شده بر اساس منافع ملی و رویکردهای جشنواره جایزه می دهند.

فهیم با انتقاد از عملکرد مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: اما در کشور ما وضع فرق می کند چرا که ما در اینجا متأسفانه پز دموکراسی و روشنفکری داریم و به همین علت جشنواره ای کاملاً دولتی و ملی که بر اساس ترویج اهداف و آرمان های انقلابی تأسیس شده را به بیراهه می بریم! متأسفانه مسئولان جشنواره فیلم فجر هنوز به این باور نرسیده اند که جشنواره نباید جایگاهی برای خودنمایی و جولان دادن و عرض اندام فیلم هایی باشد که هیچ قرابتی با اهداف جشنواره ندارند.

این منتقد سینما تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر جشنواره ای دولتی است و فیلم های آن باید از طرف کارشناسان و دولت انتخاب شوند. باید فیلم هایی در طول سال توسط کارشناسان دغدغه مند و وفادار به ارزش های ملی رصد شوند و فیلم هایی که با اهداف جشنواره قرابت دارند را انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مایه تأسف است که به علل مختلف باندبازی و رفیق بازی و پزهای روشنفکری و... جشنواره را از استاندارد دور کرده اند. این بسیار بد است که مسئولان برگزارکننده جشنواره برخی از دوستان شان را به عنوان هیأت انتخاب معرفی می کنند و دستمزدهای کلانی به آن ها می دهند و بعد هم مسئولیت همه انتخاب ها را به گردن آن ها می اندازند و خودشان را کنار می کشند. این اتفاقات ناراحت کننده جشنواره فیلم فجر را با خطر دوری از اهدافش روبرو کرده است و اگر ما هم مانند جشنواره های خارجی برخی کارشناسان را زیر لوای سازمانی با عنوان سازمان جشنواره گرد آوریم و آن ها انتخاب گر آثار بر اساس قواعد و قوانین کشور باشند آن وقت می توانیم به سمت استانداردسازی حرکت کنیم.

فهیم سپس با بیان اینکه جشنواره فجر طی سال های اخیر از اهدافش دور شده است ادامه داد: هیأت انتخاب تعهدی نسبت به ارزش ها و اهداف و سیاست های استراتژیک نظام ندارد و بیشتر به جای آنکه دنبال ایفای تعهد باشند به دنبال برآورده کردن امیال شخصی  خود و رفقای شان هستند!

وی در پایان این گفتگو افزود: جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر حاشیه های بسیاری داشته؛ این جشنواره باید در مقابل هجمه دشمنان گارد ببندد. طی سال های گذشته یأس آفرینی و سیاهی و تلخی و ناامیدی جامعه و برانگیختن مردم برای برخی اقدامات از جمله کارهای دشمنان بوده و ما نباید جا پای جشنواره های خارجی بگذاریم!؛ این جشنواره باید در مقابل آن ها گارد ببندد. باید مجهزتر حرکت کند و در کنار سیاست گذاری های کلان نظام و انقلاب باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.