یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

نقد تاریخی خسرو معتضد بر یک فیلم

محقرترین و فلاکت‌بارترین نسخه اِستر فیلم «کتاب اِستر» است

فیلم «کتاب اِستر»

سینماپرس: خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ با انتقاد از فیلم «کتاب اِستر» گفت: وقتی این فیلم را دیدم به یاد تئاترهای لاله زاری افتادم. «کتاب اِستر» بیشتر درباره همسریابی است و از توطئه‌های یونانی‌ها، یهودی‌ها، دموکراسی و مانند آن خبری نیست.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کتاب اِستر» محصول ۲۰۱۳ آمریکا در برنامه این هفته «تاریخ و سینما» نقد شد. خسرو معتضد مجری و کارشناس این برنامه که از شبکه آی فیلم پخش می‌شود، گفت: یکی از مجموعه فیلم‌هایی که کمپانی وارنر و سایر کمپانی‌های آمریکا تهیه می‌کنند و تمامی ندارد، ماجرای اِستِر است.

 وی افزود: این فیلم یک روایتی از تورات است. شخصی به نام مُردخای که یهودی است برادرزاده ای دارد که پدر و مادرش مرده اند و او را تحت حضانت خود دارد، روزی در خواب می بیند که این دختر می خواهد ملکه شود. این داستان تکراری شده و عجیب است که هالیوودی ها دوست دارند همچنان فیلم آن را بسازند. 

این مجری ادامه داد: محقرترین و فلاکت‌بارترین نسخه اِستر فیلم «کتاب اِستر» است. وقتی این فیلم را دیدم به یاد تئاترهای لاله زاری افتادم. خشایارشا در این اثر جوانی است که به جای تاج یک شب کلاه بر سر دارد و مهمانی هایش به دور یک کرسی برگزار می شود.

معتضد بیان کرد: در این فیلم پیشنهاد می شود که ملکه در جمع مهمانان حاضر شود و برقصد. او نیز امتناع می‌کند و شاه تصمیم می گیرد که ملکه را از دربار بیرون کند. در شهر از توطئه ای صحبت شده و قرار می شود که رجال دربار دختران خودشان را به پادشاه معرفی کنند. یکی از آنها هامان است که دختری به نام زارا دارد و می خواهد که دخترش همسر ملکه شود. این فیلم بیشتر یک موضوع همسریابی دارد و از توطئه یونان، یهودیان و دموکراسی که در فیلم «یک شب با پادشاه» دیده می‌شد خبری نیست.

این نویسنده تاریخی اظهار داشت: ماجرای اِستر اینگونه است که پادشاه می‌خواهد ازدواج کند، یکی از دخترهایی که نزد او می‌آید همان حَدَثه یا  اِستر است که در واقع استر نام جدید اوست و این پادشاه به قدری نادان و بی اطلاع است که متوجه نمی شود اِستر یهودی است و در نهایت ملکه می شود. دختر هامان نیز کنیز اِستر می شود. قرار می شود که یک شاهزاده و فرمانده ارتش توطئه کنند و شاه را بکشند و جالب است که این ماجرا در فیلم گم می شود.

وی گفت: نور سلطنت در پادشاه وجود ندارد. یک جوانی را که احتمالا در یکی از کوچه‌های لس‌آنجلس راه می رفته پیدا کرده‌اند و نقش خشایار شاه را به او داده اند.

معتضد عنوان کرد: در صحنه ای از فیلم استر به پادشاه می گوید که یهودی است و تا کنون بنابر خواسته عمویش این موضوع را پنهان کرده است. هامان نخست وزیر می شود و جنگ کودکانه ای در دربار در می گیرد. یک پیرزن به مُردخای می‌گوید که هامان قصد دارد یهودیان را قتل عام کند، هامان نیز با همسرش نشسته اند و می خندند. باور کنید که آنها به ما و افرادی که این فیلم ها را تماشا می کنند می‌خندند. فیلم بسیار گیج، گنگ و مبهم است.

معتضد در ادامه خاطرنشان کرد: هامان نسبت به توطئه های یهودیان بدبین بوده است و در این داستان می خواسته دختر خودش را ملکه کند و چون مُردخای برادرزاده اش را به مقام شهبانویی رسانده این دو با یکدیگر دعوا داشته اند. در حقیقت دعوا بر سر دختر شوهر دادن بوده است. این کارگردان بی سواد را باید جریمه کرد.  

معتضد معتقد است: با ساخت این نوع فیلم ها می خواهند بگویند که همیشه یهودیت پیروز است. من اصلا ضد یهود نیستم و به دانشمندانشان احترام می‌گذارم اما این فیلم واقعا احمقانه است.

او بیان کرد: نمی دانم چرا اصرار دارند که بگویند تمام این مملکت تحت نفوذ یهودی ها بوده است. فلیمنامه نویس این اثر در حد پایین ترین فیلمنامه نویسان هالیوود است.

این تاریخ دان در پایان گفت: در نهایت همه چیز در فیلم به نفع مُردخای و اِستر تمام می‌شود. در کتاب‌های تاریخی اسمی از اِستر پیدا نمی‌کنیم اما نمی‌دانم چرا فیلمسازان هالیوودی او را رها نمی‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.