سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

ابتذال و هنجارشکنی در حوزه نمایش/۴

نوروزی: طی سال های اخیر برخی افراد تئاتر را تبدیل به صنعت کرده و نگاه شان به گیشه و فروش و بازار است/ ذائقه مخاطب به کدام سمت می رود؟!

رحیم نوروزی

سینماپرس: رحیم نوروزی بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر در پی تداوم هنجارشکنی های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را در پی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش گفت: طی سال های اخیر اتفاقاتی در حوزه تئاتر افتاده و برخی تبلیغات چی ها و روابط عمومی ها و... به این حوزه ورود کردند و تئاتر را تبدیل به صنعت کرده و نگاه شان به گیشه و فروش و بازار است و می خواهند با سینما رقابت کنند!

بازیگر سریال های تلویزیونی «پس از باران» و «دنیای شیرین دریا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این نگاه هنری و آرتیستیک نیست و کسانی که این دیدگاه را در تئاتر دارند به هر جایی چنگ می زنند تا پول بیشتری به دست آوردند اما نکته قابل تأمل آنجا است که به همین راحتی هم نمی توان به همه کسانی که تئاترهای بزرگ اجرا می کنند یا پول به این حوزه وارد می کنند اتهام زد چرا که اتهام زدن نیاز به سند دارد.

وی ادامه داد: در رابطه با اینکه آیا در تئاتر پولشویی شده و یا اتفاقاتی در پشت پرده ها رخ می دهد باید سند وجود داشته باشد نه اینکه هر کسی به هر دلیلی دلش بخواهد به دیگری اتهام بزند.

نوروزی خاطرنشان کرد: در رابطه با تئاترهای لاکچری ظاهر قضیه این است که عده ای کارهایی را تولید می کنند که تماشاگر عام با جمعیت زیادی به سمت شان متمایل می شوند و بلیت می خرند و این اتفاق خیلی هم منفی نیست؛ در واقع با یک نگاه ۵۰ درصدی مثبت می توان گفت این اتفاق رونق تئاتر است اما در طرف مقابل با ۵۰ درصد نگاه بدبیانانه می توان گفت رونق چه تئاتری است؟ این نوع نمایش ها ذائقه مخاطب را به کدام سمت می برد؟

نویسنده و کارگردان نمایش «شما خانمی با مانتوی آبی ندیدید؟» یادآور شد: ما از یک سو با این نوع نمایش ها مواجه هستیم و از طرف دیگر با نمایش هایی که بسیار مهجور واقع می شوند و در سالن های کوچک روی صحنه می روند. نمایش هایی که هرچند ارزش های کیفی و هنری بسیار دارند، حرف های شنیدنی ناب دارند اما مخاطبی ندارند و به همین علت هم دچار ضرر و زیان می شوند.  

این هنرمند تأکید کرد: بنده معتقدم یک هنرمند خوب هنرمندی است که بتواند خودش و هنرش را به خوبی به جامعه معرفی کند؛ بنده معتقدم ما خیلی دلمان نمی خواهد موفقیت یکدیگر را ببینیم. این حب و بغض های تاریخی مان است که اجازه نمی دهد تا شاهد موفقیت دیگران باشیم. ما مطالبات تاریخی مان را به دست نیاوردیم و حالا این مطالبات را از یکدیگر می خواهیم.

نوروزی در خاتمه این گفتگو افزود: این اتفاقات در فضای در کلان اقتصادی سیاسی اجتماعی باید بررسی شود. بنده معتقدم پول نفت می آید و دعوا بر سر این است که کدام سمت برود. هر کس دکه ای باز کرده تا پول ها را به سمت خود بکشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.