دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۱۰

فاضلی: بخش های مهم حذف شده از جمله بخش «فیلم های خارج از مسابقه» را بازگردانید/ اهالی رسانه با یکدیگر متحد شوند

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی منتقد سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: آقایان! یک بار برای همیشه تکلیف سینمای رسانه ها را مشخص کنید؛ چرا بخشی از بودجه سینما را برای ساخت یک سالن با عنوان عمارت یا کاخ جشنواره ها اختصاص نمی دهید تا کمی جشنواره فجر دچار ثبات در سیستم اجرایی شود؟

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر متأسفانه با مشکلات و معضلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و این وظیفه متولیان و دست اندرکاران این رویداد است که پاسخگوی این معضلات باشند؛ بنده معتقدم تا زمانی که انتخاب مسئولان جشنواره بر اساس شایستگی، لیاقت، کارآیی و سواد سینمایی نباشد وضعیت به همین منوال خواهد بود و ما شاهد آشفتگی در جشنواره فیلم فجر خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه جشنواره فیلم فجر در حالی امسال وارد سی و هفتمین سال حیات خود می شود که هنوز یک مانیفست روشن ندارد و معلوم نیست اصلاً هدف از برگزاری این جشنواره چه چیزی است! این اتفاق در حالی است که همه جشنواره های معتبر و تراز اول دنیا مانیفست مشخصی دارند و بر اساس آن مانیفست به پیش می روند. ما اینجا جشنواره را تنها به سلیقه مدیران سینمایی و دبیران جشنواره واگذار کرده ایم تا بر اساس علایق و سلایق شخصی شان جشنواره را دستخوش تغییرات ریز و درشت کنند.

فاضلی سپس با بیان اینکه طی سال هایی که از عمر جشنواره فیلم فجر می گذرد بخش های مهمی به این جشنواره اضافه یا حذف شده اند اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر زمانی آینه تمام نمای سینمای ایران لقب داشت و فیلم های حاضر در این رویداد تکلیف یک سال سینمای کشور را مشخص می کردند و منتقدان و اهالی رسانه هم فیلم ها را می دیدند و تحلیل های خوبی راجع به وضعیت سینما ارائه می کردند اما متأسفانه با حذف برخی از بخش های مهم از جشنواره و کوچک شدن فضای این رویداد دیگر جشنواره آینه تمام نمای سینمای کشور نیست و از این رو بهتر است مسئولان بخش های مهم حذف شده جشنواره از جمله بخش «فیلم های خارج از مسابقه» را بازگردانند.

وی تأکید کرد: همه جشنواره های معتبر دنیا سال های متمادی است که بخش های ثابتی دارند و این اتفاق باعث ثبات در جشنواره های شان شده است از سوی دیگر دبیران این جشنواره ها هم اغلب ثابت هستند و همین اتفاق باعث شده تا از میزان آزمون و خطاها در جشنواره های جهانی کاسته شود اما ما همچنان مشغول آزمون و خطا هستیم و با مدیران و مسئولانی مواجهیم که نه تنها کار شایسته ای انجام نمی دهند بلکه کارها را خراب تر هم می کنند!

فاضلی در پایان این گفتگو با بیان اینکه  اهالی رسانه با یکدیگر متحد شوند اظهار داشت: در زمانه کنونی اهالی رسانه با هر تفکر و گرایشی باید با یکدیگر متحد شوند و با انسجام و به صورت یکپارچه در رابطه با مشکلات و معضلات جشنواره فیلم فجر از مسئولان سوأل کنند و آن ها را وادار نمایند تا مشکلات را برطرف کنند؛ یکی از همین مشکلات بلاتکلیفی کاخ جشنواره و بی توجهی به خواسته قاطبه اهالی رسانه برای انتخاب یک سالن مشخص است. در واقع این اهالی رسانه هستند که باید سالن رسانه ها را طی یک نظرسنجی انتخاب کنند نه مسئولان و مدیران!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.