جمعه ۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

نسبت دستمزد ستارگان هالیوود و بالیوود به بودجه فیلم‌ها

بازیگر بالیوود

سینماپرس: در حالی که ستاره‌های هالیوودی به طور معمول حدود ۲۰ درصد کل بودجه یک فیلم را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند، این رقم در سینمای هندوستان و برای ستاره‌های بالیوودی به ۵۰ تا ۸۰ درصد بودجه فیلم ها می رسد.

به گزارشسینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، با رقابت «نت‌فلیکس»، «آمازون» و «فاکس دیزنی» برای بازار دیجیتال دومین کشور پرجمعیت جهان، جایگاه محجور نویسندگان هندی ارتقاء می‌یابد.

نبرد غول‌های دنیای اینترنت و فضای مجازی برای در اختیار گرفتن و کنترل مارکت گسترده هندوستان، منافعی برای خالقان محتوا در صنعت سرگرمی این کشور ایجاد خواهد کرد. بخشی که با حضور«نت‌فلیکس»، «آمازون» و «فاکس دیزنی» قدرت خواهد گرفت، بی‌شک بخش نویسندگان فیلم‌نامه خواهد بود.

فیلم‌نامه‌نویسان از جنبه تاریخی در بالیوود اغلب در نبردی دشوار برای بستن قراردادهای بهتر حضور دارند. دلایل این معضل و نبستن قراردادهای منصفانه با این بخش از صنعت سینمای بالیوود، ریشه در سیستم «ستاره‌محوری» بالیوود دارد.

«داتا دِیو» بنیان‌گذار آژانس استعدادیابی تولسا در بمبئی در این مورد می‌گوید: مادامی که ستاره‌های هالیوودی معمولا دستمزدی حدود ۲۰ درصد کل بودجه یک فیلم را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند، ستاره‌های بالیوود بین ۵۰ تا ۸۰ درصد کل بودجه فیلم را به عنوان دستمزد می‌گیرند و در نهایت بی‌عدالتی، نویسندگان تنها یک درصد به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. یعنی یک هنرپیشه بالیوودی ۸۰ برابر نویسنده فیلمی را که او در آن ایفای نقش می‌کند به جیب می‌زند. این نظام از تولید انبوه جریان فیلمسازی بالیوود می‌آید. به این دلیل که نویسندگان درگذشته مبلغ نسبتا کمتری دریافت می‌کردند، مجبور می‌شدند به کار انبوه و پروژه‌های چندگانه و به اصطلاح سری‌کاری روی بیاورند؛ چون دستمزد تنها فیلم‌نامه یک فیلم کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌داد و به تولید انبوه روی می‌آوردند که این مساله بر کیفیت آثار تاثیر منفی می‌گذارد.

آژانس تولسا حدود ۶۰ نفر شامل «نویسنده»، «کارگردان» و «هنرپیشه» را برای کار در اولین پروژه‌های «نت‌فلیکس» همچون «بازی مقدس» و سریال تازه «لیلا» و نیز سریال «میرزاپور» از «آمازون» معرفی کرده است.

بودجه کلی برای تولید هر قسمت سریال از نوع «تله‌نووِلا» چیزی حدود ۹۴۰۰ دلار تا ۲۰۰۰۰ دلار است؛ در حالی که برای ساخت یک قسمت سریال نوع OTT platform حدود ۹۷۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰۰ دلار هزینه دربر خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.