شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

محمدحسین صادقی:

«لوپتو» را به جشنواره فجر نمی‌بریم/ باید تلاشمان را بکنیم تا شخصیت های ایرانی جذاب برای کودکان کشور خلق کنیم

انیمیشن سینمایی «لوپتو»

سینماپرس: تهیه‌کننده «لوپتو» با بیان اینکه انیمیشن جایگاه مناسبی در جشنواره فیلم فجر ندارد اعلام کرد که قصد ندارد اثر خود را در این رویداد رونمایی کند.

محمدحسین صادقی تهیه کننده حوزه پویانمایی که این روزها تولید اولین انیمیشن سینمایی خود را با نام «لوپتو» در دست دارد معتقد است سینمای ایران که جشنواره فیلم فجر مهمترین ویترین آن است باید انیمیشن را به عنوان یکی از اعضای انکار ناپذیر خود بپذیرد چرا که انیمیشن می تواند کودکان و خانواده ها را به سمت سینما بیاورد. این فعال حوزه انیمیشن ساکن شهر کرمان از جمله هنرمندانی است که نشان داده استعدادها فقط در تهران نیستند و می توان کار هنری را خارج از فضای پایتخت نیز انجام داد. به بهانه اولین کار سینمایی این تهیه کننده گفت و گویی با وی انجام شده که در ادامه می خوانید:

*  با توجه به انجام فعالیت های تان در موسسه فراسوی ابعاد بفرمایید این موسسه از چه زمانی کار خود را آغاز کرد؟

– فعالیت موسسه فراسوی ابعاد از سال ۸۴ با تولید انیمیشن در شهر کرمان آغاز شد و در طول بیش از سیزده سال فعالیت خود پروژه های مختلفی از جمله «بچه های حماسه»، «سربازان بین الملل»، «گزینه های روی میز» و ….. را تولید کرده و هم اکنون در حال تولید انیمیشن سینمایی «لوپتو» هستیم.

* چطور شد تصمیم به ساخت فیلم سینمایی گرفتید؟

– تولید انیمیشن های سینمایی با کیفیت و جذاب از ابتدا مهمترین هدف موسسه فراسوی ابعاد بود و در طول تمام سال های فعالیت موسسه این موضوع از مرحله ایده و داستان گرفته تا بخش تولید در اولویت ما قرار داشت تا اینکه شرایط برای تولید اولین پروژه سینمایی موسسه با نام «لوپتو» فراهم شد.

* کلمه «لوپتو» به چه معنی است و ایده کار از کجا آمد؟

– در گویش کرمانی لوپتو به عروسک ها و اسباب بازی های دست ساز گفته می شود. به عبارتی معادل کلمه اسباب بازی در گویش کرمانی است.

ما در موسسه شورای طرح و برنامه داریم که تمامی ایده ها و طرح های داستانی اعضا و افراد خارج از موسسه  در آن بررسی و پس از آن در بانک فیلمنامه شورا ثبت می شود. زمانی که ساخت پروژه سینمایی قطعی شد علاوه بر ایده ها و طرح های موجود در بانک فیلمنامه؛ تعدادی از کتاب های حوزه کودک و نوجوان نیز مورد بررسی قرار گرفت و هم چنین با در خواست از بانک فیلمنامه خانه سینما تعدادی از طرح های انیمیشن سینمایی ثبت شده در آنجا نیز توسط شورای طرح و برنامه ارزیابی شد تا در حد امکان بتوانیم بهترین ایده را برای پروژه  سینمایی انتخاب کنیم و پس از بررسی بیش از ۶۰ طرح، فیلمنامه و کتاب ایده لوپتو برای تولید انتخاب شد.

* مخاطب هدف «لوپتو» کدام رده سنی هستند و موضوع این کار را چقدر منطبق با نیازهای روز جامعه می بینید؟

– این انیمیشن برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید شده اما داستان و فضای فیلم به گونه ای است که برای سایر اعضای خانواده نیز جذابیت دارد و می تواند لذت دیدن یک اثر سینمایی جذاب را به همه اعضای خانواده در کناره یکدیگر هدیه دهد. در رابطه با نیازهای روز مخاطب نیز باید به این نکته اشاره کنم یکی از اصلی ترین نیازهای مخاطبان کودک و نوجوان امروز کشور ما در حوزه انیمیشن دیدن آثار با کیفیت داخلی و ارتباط برقرار کردن با شخصیت های بومی و متناسب با فرهنگ خودمان است.

انیمیشن در جهان یکی از پر طرفدارترین ژانرهای سینمایی محسوب می شود و تولیدات کشورهای پیشرو در این حوزه تمامی نقاط جهان را درنوردیده و چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ فرهنگی تاثیرات زیادی در کشورهای مقصد گذاشته اند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و انیمیشن های خارجی بسیار زیاد و تاثیرگذاری را در تلویزیون و شبکه های نمایش خانگی به مخاطبان عرضه می کند. برای مثال بخش مهمی از خاطرات کودکی و نوجوانی من را کاراکترهای انیمیشن های خارجی تشکیل داده اند. در نتیجه ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا بتوانیم شخصیت های ایرانی جذاب برای کودکان کشور خلق کنیم و لااقل بخشی از خاطرات دوران کودکی و هویت فرهنگی فرزندانمان را با آثار جذاب ایرانی بسازیم.

انیمیشن «لوپتو» مملو از شخصیت های بومی، معماری ایرانی و فرهنگ خانوادگی ایرانی است و همه این موارد در بستر یک داستان مفرح و جذاب برای مخاطبان به نمایش در می آیند تا در قالب یک انیمیشن سرگرم کننده شاهد اصالت و ریشه های فرهنگی کشور عزیزمان باشیم و همچنین بتوانیم در عرصه بین المللی نیز یک دنیای جدید پیش روی تماشاگران قرار دهیم.

* روند پیشرفت کار به چه صورت است؟ 

– تولید پروژه از تابستان سال ۹۵ آغاز شده و هم اکنون در مرحله رندر و همچنین ساخت موسیقی  است و مراحل نهایی خود را سپری می کند.

* از سرمایه گذار هم کمک گرفتید؟

– ما در تولید این پروژه دنبال جذب سرمایه و مشارکت بودیم و با نهاد های مختلفی هم مذاکره کردیم. نهایتا با سازمان سینمایی حوزه هنری توانستیم به توافق برسیم. البته باید به این نکته اشاره کرد که موضوع تولید مشترک و تقسیم کار در زمینه تهیه و تولید یک پروژه انیمیشن سینمایی تجربه جدیدی در ایران است چرا که عموما پروژه ها یا به سفارش نهادهای دولتی ساخته می شوند یا سرمایه گذار خصوصی دارند اما ایده تولید مشترک روشی است که در آن ظرفیت های دو طرف در خدمت تهیه، تولید و همچنین اکران اثر قرار خواهد گرفت. این تجربه اول تولید مشترک ما و تجربه اول حوزه هنری در زمینه انیمیشن سینمایی بود و امیدوارم با تولید و اکران موفق این اثر بتوانیم این الگوی تولید را به عنوان یک الگوی موفق به جامعه انیمیشن معرفی کنیم.

* رونمایی کار در جشنواره فیلم فجر خواهد بود؟

– متاسفانه در سالهای گذشته انیمیشن جایگاه مناسبی در جشنواره فجر نداشته است. در همین ادوار گذشته یک سال ۸ انیمیشن در جشنواره حضور داشت که متاسفانه به خوبی به نمایش در نیامدند و سال گذشته هم با اینکه انیمیشن فیلشاه در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور داشت مورد بی مهری و عدم داوری توسط داوران جشنواره قرار گرفت. سینمای ایران که جشنواره فیلم فجر مهمترین ویترین آن است باید انیمیشن را به عنوان یکی از اعضای انکار ناپذیر خود بپذیرد چرا که انیمیشن می تواند کودکان و خانواده ها را به سمت سینما بیاورد. ما پس از رونمایی پوستر «لوپتو» و حضور در جشنواره اسباب بازی شاهد استقبال بسیار خوبی از  کاراکترهای این اثر توسط کودکان و خانواده ها بودیم اما با توجه به مسائلی که برای انیمیشن در جشنواره فجر در سال های گذشته اتفاق افتاده است قصد حضور در جشنواره را نداریم.

* از پروژه های بعدی موسسه چه خبر؟

– ما در موسسه فراسوی ابعاد به دنبال ایجاد چرخه کامل تولید آثار از فیلمنامه تا انتهای تولید هستیم و از این رو گروه تولید محتوا و ایده موسسه در حال نگارش داستان های جدید هستند تا تبدیل به فیلم نامه های آثار بعدی موسسه شوند و البته تجربه اکران انیمیشن «لوپتو» نیز باید به این چرخه اضافه شود و با استفاده از این تجربه بتوانیم انیمیشن های جذاب دیگری نیز تولید کنیم. پس از قطعی شدن پروژه بعدی نام آن نیز اعلام خواهد شد.

*سوره سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.