یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

روایتی از زندگی شهید محمدخانی در مستند «علمدار»

مستند علمدار

سینماپرس: مستند علمدار روایتی از زندگی و شهادت محمدحسین محمدخانی فرمانده ایرانی جبهه‌های مقاومت علیه داعش و تروریسم است. کتاب زندگی این شهید با نام «قصه دلبری» طرفداران زیادی پیدا کرده است.

به گزارش سینماپرس، نهمین جشنواره مردمی عمار از امروز افتتاح شده و از روز دوشنبه (فردا) در سینما فلسطین نمایش خواهد داشت. یکی از مستندهای حاضر در این جشنواره، مستند علمدار به کارگردانی مجید بهجت است.

بهجت در گفت‌وگویی از سوژه و داستان این مستند صحبت کرد و گفت: این فیلم به زندگی‌نامه شهید مدافع حرم محمدحسین محمدخانی می‌پردازد و روایتی مختصر از زندگی ایشان از لحظه تولد تا لحظه شهادت را به تصویر کشیده است. در ابتدای این فیلم، بخش‌هایی از کودکی ایشان به نمایش درآمده است و سپس وارد دوران تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی ایشان می‌شویم. در مقطع بعدی، فعالیت‌های جهادی ایشان، کمک‌رسانی‌ها به مردم مناطق محروم، ازدواج و ... به تصویر کشیده شده است و در نهایت، در بخش پایانی فیلم، وارد فاز دوم آن یعنی حضور ایشان در سوریه، جنگ‌ها و شهادت ایشان می‌شویم.

وی درباره ویژگی‌های برجسته آن شهید صحبت کرد و گفت: اولین مساله‌ای که باعث شد به ساخت مستندی پیرامون ایشان بپردازم این بود که سالیان سال با ایشان دوست بودم و رفاقت چند ساله‌ای از زمان دانشجویی در دانشگاه یزد با یکدیگر داشتیم. هم‌چنین مساله دیگری که باعث شد این مستند را بسازم، ویژگی‌های برجسته این شهید بزرگوار بود. یکی از این ویژگی‌ها به زندگی متاهلی ایشان برمی‌گردد؛ جایی که به گفته همسرشان در کتاب‌های «قصه دلبری» و «عمار حلب» منتشره از انتشارات روایت فتح، ۵ سال زندگی رویایی را در کنار شهید محمدخانی داشتند. علاوه بر این، ایشان جوان‌ترین فرمانده تیپ سیدالشهدا بودند که رزمندگان گردان فاطمیون، زینبیون، ایرانی‌ها و ... زیر مجموعه تیپ ایشان بودند. برای مثال، فرمانده تیپ فاطمیون، شهید مصطفی صدرزاده، زیر مجموعه‌ ایشان بودند و از ایشان دستور می‌گرفتند. هم‌چنین شهید محسن حججی که اخیرا به شهادت رسیدند، یکی از کسانی بودند که زیرمجموعه شهید محمدخانی بودند. یکی از ویژگی‌های بارز عملیاتی ایشان این است که در عملیات ۴۰ روزه محرم، ۱۰ عملیات موفق به فرماندهی ایشان صورت می‌گیرد. در حقیقت، هر ۴ روز یکبار، یک عملیات موفق را پشت سر گذاشتند و با کمترین تلفات، خیلی از مناطق استراتژیک و پیچیده مانند نبل‌الزهرا، لاذقیه و .... در این عملیات‌ها آزادسازی می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از خاطراتی که یکی از همرزمانش از ایشان نقل می‌کند این است که در جریان یکی از عملیات‌ها با نیروهای داعشی، صحبت‌های ایشان باعث می‌شود که تعدادی از آنان خود را تسلیم کرده و بپذیرند که تاکنون راه اشتباهی را طی می‌کرده‌اند. خیلی از هم‌رزمان ایشان که دفاع مقدس را نیز تجربه کرده‌ بودند، می‌گویند که ایشان ما را یاد بسیاری از فرماندهان آن زمان می‌انداخت. در حقیقت، با شخصیتی چند بعدی روبه‌رو هستیم که در جنبه‌های مختلف نمونه بوده است.

این کارگردان و مستندساز به منابع گسترده‌ای که پیرامون شهید محمدخانی وجود دارد اشاره کرد و ساخت یک مستند بلند پیرامون ایشان را ضروری دانست. او گفت: این مستند ۳۰ دقیقه است و بخش‌های ابتدایی آن که مربوط به زندگی ایشان در دوران کودکی، نوجوانی، ازدواج و ... است بازسازی است اما تصاویر مربوط به حضور ایشان در سوریه، جنگ‌ها و عملیات‌ها رئال و واقعی است که از همرزمان ایشان دریافت شده است. باید بگویم که اطلاعات زیادی راجع به زندگی ایشان وجود دارد که نیازمند کار گسترده‌ای پیرامون ایشان است. ما به دلیل کمبود منابع مجبور شدیم که یک فیلمی گذرا بسازیم اما رایزنی‌های گسترده‌ای انجام دادم تا بتوان یک مجموعه مستند چند قسمتی راجع به ایشان ساخت. به نظرم، ایشان شخصیتی است که می‌توان یک مستند بلند پیرامون ایشان ساخت اما تاکنون کسی بهایی به آن نداده است. در مستند «علمدار» فیلمی مختصر از ایشان ساختم اما اطلاعات مستند زیادی از ایشان دارم و منتظر هستم که بتوانم یک مستند خوبی را از ایشان بسازم.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردان مجید بهجت، نویسنده حمید دهقانی فیروزآبادی، تصویربردار بخش بازسازی محمدحسین افضلی، تصویربردار بخش مستند مجید بهجت، تدوین فاطمه توسلی نژاد و تهیه‌کننده مجید بهجت و شبکه افق.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.