سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

مشروح جلسه شورای عالی جشنواره استانی صداوسیما

جلسه شورای عالی جشنواره استانی صداوسیما

سینماپرس: اعضای شورای عالی بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما گردهم آمده و به تبادل دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

به گزارش سینماپرس، علی دارابی در این نشست با اشاره به سیاست‌های اصلی جشنواره اظهار کرد: برگزاری جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما در استان‌های مرزی یا کمتر برخوردار، یکی از مهمترین این سیاست‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف رسانه ملی حمایت از سرمایه‌های اجتماعی خود در اقصی نقاط کشور است افزود: جشنواره فرصتی است برای کاهش تبعیض و تحقق عدالت رسانه‌ای که هر سال به میزبانی یکی از مراکز و با هدف نیل به سمت توسعه پایدار و متوازن برگزار می‌شود.

در ادامه، برخی اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون دوره‌های گذشته جشنواره و پیشنهاداتی در راستای برگزاری بهتر جشنواره بیست و دوم پرداختند.

حسن خجسته از اعضای شورا با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما اظهار کرد: این رویداد مهم فرهنگی و هنری، یکی از پرسابقه‌ترین جشنواره‌های کشور محسوب می‌شود و اثرگذاری آن هم بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

وی افزود: توجه به آثار مکتوب به ویژه مقالات، کتاب‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته توسط مراکز و نیز دیگر آثار نوشته شده پیرامون تولیدات رادیویی و تلویزیونی و این جشنواره، می‌تواند به عنوان یکی از اولویت‌ها مد نظر قرار بگیرد.

خجسته با بیان اینکه می‌توان ظرفیت‌های مختلف استانی را به حوزه‌های گوناگون پژوهشی مرتبط و متصل کرد خاطرنشان کرد: این امر زمینه توجه بیشتر به پتانسیل‌های هر استان و نیل به توسعه پایدار را فراهم می‌کند.

سعید اوحدی دیگر عضو شورای عالی جشنواره بیست و دوم هم در این نشست با بیان اینکه جشنواره ظرفیت خوبی برای ایجاد وحدت در بین همه اقوام و مذاهب ایرانی است گفت: برای تحقق این وحدت، باید تولیداتی منسجم و هدفمند را در مراکز مد نظر قرار داد.

محمدحسین صوفی هم در بخشی دیگر از جلسه اظهار کرد: شبکه‌های استانی بستر توسعه و محور پیشرفت بوده‌اند و آینده‌نگری، یکی از موضوعاتی است که در تولیدات آنها مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: لازم است برای میزان اثربخشی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی صدا و سیما، پژوهش‌های دقیق علمی صورت بگیرد تا در ادامه راه مورد استفاده سیاست‌گذاران و برنامه‌سازان قرار بگیرد.

صوفی با اشاره به اهمیت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مردمی در حاشیه جشنواره به منظور ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای عنوان کرد: دعوت از مهمانان خارجی هم می‌تواند بر غنا و تنوع جشنواره بیفزاید.

مریم جلالی عضو شورای عالی جشنواره هم در این نشست با بیان اینکه خلاقیت و نوآوری یکی از اساسی‌ترین محورهای تولید برنامه در مراکز استانی صدا و سیماست گفت: این جشنواره دارای ساحت‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی اقتصادی و سیاسی است و در هر یک از این حوزه‌ها توانسته‌ است راهگشا باشد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما موجب طراوت بیشتر در بین هنرمندان و فعالان حوزه رادیو و تلویزیون استان‌ها شده و برای بسیاری از آنها، وجاهت هنری به ارمغان آورده است.

جلالی با تاکید بر توجه به تولیدات مردمی در این جشنواره گفت: لازم است فضایی ایجاد شود که مردم بتوانند تولیدات و نظرات خود را در متن جشنواره مشاهده کنند همچنین باید ارتباطات گسترده‌ای با مراکز و نهادهای خارج از صدا و سیما از جمله مجمع تقریب مذاهب و وزارت امور خارجه برقرار شود تا شاهد تولیدات مشترک با کشورهای هم مرز و هم زبان باشیم.

مرتضی حیدری هم در این جلسه بر ضرورت اهتمام بیشتر نسبت به برگزاری هفته‌های فرهنگی استان‌ها در حاشیه جشنواره تاکید کرد.

حجت‌الله ایوبی نیز با اشاره به ظرفیت‌های متنوع فرهنگی و هنری و نیروی انسانی در مراکز استانی صدا و سیما گفت: جشنواره تولیدات مراکز توانسته است فضایی برای دیده شدن این هنرمندان فراهم کند.

پرویز شیخ‌طادی کارگردان و نویسنده سینما و عضو شورای عالی جشنواره بیست و دوم هم در این نشست طی سخنانی خاطرنشان کرد: تولید برنامه‌ای روتین در شبکه‌های استانی یا شبکه «شما» با هدف حضور هنرمندان شاخص و نمایش آثار برجسته مراکز، می‌تواند گامی رو به جلو برای استمرار حرکتی باشد که هر سال با جشنواره شروع می‌شود.

حسن ریاحی نیز با اشاره به تنوع قومیتی در ایران گفت: جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما، تابلویی رنگارنگ از این تنوع خرده‌فرهنگ‌ها همراه با نوای خوش موسیقی مقامی و محلی چهارگوشه ایران است؛ هنرمندان فراوانی در اقصی نقاط کشور مشغول فعالیت هستند که آثارشان در این جشنواره دیده و شنیده می‌شود و این ظرفیت، نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

در بخش دیگری از نشست، حسن اسلامی مهر دیگر عضو شورای عالی جشنواره، ظرفیت نیروی انسانی حاضر در مراکز صدا و سیما را مورد توجه قرار داد و گفت: لازم است فضایی برای ارتباط مستمر با برگزیدگان جشنواره‌های گذشته و آینده به وجود بیاید، سیستمی که علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی از این افراد، از تجارب و خلاقیت‌های آنها در پرداختن به ایده‌ها نو و کارآمد نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

علی بخشی‌زاده هم در این جلسه با بیان اینکه برپایی بازار تولیدات رسانه‌ای در حاشیه جشنواره‌های تولیدات مراکز استانی نقش مهمی در معرفی توانمندی‌های هنرمندان بومی دارد تصریح کرد: این بازار فرهنگی – هنری می‌تواند علاوه بر این سبب تعاملات گسترده میان مراکز شود.

مهدی فرجی نیز موفقیت آثار مختلف مراکز استانی صدا و سیما در جشنواره‌های داخلی و خارجی را مورد توجه قرار داد و گفت: این امر گویای کیفیت بالای این تولیدات است.

وی افزود: شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و هنری در استان‌های مختلف کشورمان حضور دارند یا از این مناطق برخاسته‌اند که در جشنواره‌های مختلف از آنها تقدیر می‌شود، این کار شایسته‌ای است که لازم است از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای، نسبت به معرفی آنها در شبکه‌های سراسری هم اقدام شود.

دیگر عضو شورای عالی جشنواره که در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت، حمید شاه‌آبادی بود؛ وی با اشاره به اینکه صدای مراکز ظرفیت مهمی در اطلاع‌رسانی‌های محلی و استانی به شمار می‌روند گفت: بر همین اساس رادیوهای استانی باید برنامه‌های اصلی خود را به سمت نیازها و مطالبات مردمی سوق دهند همچنین توسعه رادیوهای شهری باید در اولویت مراکز قرار بگیرد.

علیرضا جلالی هم با اشاره به وجود هنرمندان به نام و سرشناس در استان‌ها تصریح کرد: بسیاری از کارگردانان به نام ایران و شخصیت‌های فرهنگی و هنری برجسته ملی و بین‌المللی ایران از طریق شبکه‌های استانی به جامعه هنری و فرهنگی کشور معرفی شده‌اند که می‌توان از ظرفیت حرفه‌ای این افراد برای معرفی پتانسیل‌های همان مناطق استفاده کرد.

پروانه معصومی عضو دیگر شورای عالی جشنواره بیست و دوم با اشاره به اینکه شبکه های استانی با استفاده از زبان و گویش مخاطبان فراوانی دارند تصریح کرد: مدت‌هاست خارج از تهران زندگی می‌کنم و مردم آن استان اولویت اولشان دیدن زبان و لباس خودشان در تلویزیون است.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر آثار نمایشی مطلوبی در شبکه های استانی تولید شده است خاطرنشان کرد: فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌هایی که در استان‌ها در حال تولید است رشد قابل توجهی کرده و باید آثار برگزیده جشنواره از شبکه‌های سراسری روی آنتن برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.