جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵

برنامه اکران‌های پنجمین روز از نهمین جشنواره فیلم «عمار» / نمایش «عابدان کهنز» و «متولد آذر» در سینما فلسطین

مستند سینمایی «عابدان کُهَنز»

سینماپرس: دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، برنامه نمایش آثار پنجمین روز این رویداد سینمایی را در سینمافلسطین اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، برنامه نمایش آثار پنجمین روز این رویداد سینمایی را در سینمافلسطین اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در پنجمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۳۰ ادامه می‌یابد، «عابدان کهنز»، «مردی با سلاح کلمات»، «جایزه ویژه» و «متولد آذر» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابرین گزارش آثار منتخب نهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «عابدان کهنز» سانس ۵ – سالن ۱

«کُهَنز»، در شهرستان شهریار قرار دارد. این منطقه، مدت ها به حال خود رها می شود؛ رونق خرید و فروش مواد مخدر و وجود باغ هایی در آنجا که منشاءِ بی بند و باری است، شرایط فرهنگی منطقه را ناامن می کند. سپاه در اقدامی عجیب، گروهی از رزمنده های دفاع مقدس را با خانواده هایشان به آنجا می فرستد تا در شهرکی به نام ولی عصر(عج) سا کن شوند. اهالی جدید، مسجد «امیرالمؤمنین(ع) » را می سازند و قدم در مسیر جهادی دیگر می گذارند. مستند، روایتی از این مسجد دارد که سه شهید و دو جانباز مدافع حرم تقدیم اسلام کرده است. این مستند به کارگردانی مجید رستگار ساخته شده است.

مستند «متولد آذر» سانس ۶ – سالن ۳

در ابتدای پیروزی انقاب، «مرتضی سرهنگی»، خبرنگار روزنامۀ «جمهوری اسامی» می شود و برای تهیۀ خبر به جبهه می رود. اوایل دهۀ ۶۰، مرتضی در مصاحبه با تعداد زیادی از اسرای عراقی، اسرار نهفتۀ جنگ را از زبان آنها می نویسد. او از بنیانگذاران دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» حوزۀ هنری است و در آ نجا بیش از ۵۰۰ جلد کتاب را تدوین می کند و پس از مدتی، به عنوان محقق برای ساخت مستندهای دفاع مقدس به «روایت فتح» می رود. فیلم، روایتی پیرامون این نویسندۀ انقاب اسامی دارد. این مستند به کارگردانی «سیدرضا حسینی» ساخته شده است.

مستند «شیر ایرانی» سانس ۳ – سالن ۱

مهندس «امید حاجی عظیم»، در شرکت خود به نام «رستا گروه»، نخبه های دانشگاهی را جذب می کند و موفق به تولید «شیر کنترل» می شود که قطع های استراتژیک در صنعت نفت است. مسئولان پالایشگاه «بید بلند ۲»، با وجود آ گاهی از توانایی امید و گروهش، آنها را پس می زنند و پروژۀ خود را به آلمانی ها می سپارند. پس از این اتفاق، مهندس تصمیم می گیرد تا قرارداد خارج یها را لغو کند و قدم در راه مبارزه می گذارد. اثر، روایتی از فرازوفرود و فعالیت اقتصادی این نخبۀ جوان دارد. این مستند به کارگردانی «یزدان پرونده» ساخته شده است.

مستند «مردی با سلاح کلمات» سانس ۴ – سالن ۱

او از شیعیان و اهالی «قطیف» عربستان است که در انتفاضۀ سال ۱۴۰۰ این کشور که مأموران امنیتی به عزاداران حسینی حمله می کنند، مجروح می شود. وی پس از این ماجرا به ایران می آید و در حوزۀ علمیۀ «قائم» تحصیل می کند. شیخ که تأثیر گرفته از افکار امام خمینی(ره) است، پس از بازگشت به عربستان، برای آگاه سازی مردم و مبارزه با آ ل سعود، اقدام به کادرسازی و جذب جوانان می کند و با استفاده از سلاح کلمات، به سعودی ها می تازد که در نهایت باعث شهادتش می شود. این مستند به کارگردانی «حسین احمدی» ساخته شده است.

مستند «شورش علیه سازندگی» سانس ۷ – سالن ۱

سال ۱۳۶۸، دولت سازندگی به ریاست «ا کبر هاشم یرفسنجانی» روی کار می آید. او سیاست های تعدیل اقتصادی را اجرا می کند و مانور رفاه طلبی و تجم لگرایی می دهد که نتیجۀ آن افزایش شکاف طبقاتی است که منجر به شورش های اجتماعی در «مشهد» می شود و آرای وی در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری می ریزد. ادامۀ سیاس تهای تعدیل اقتصادی در دولت دوم هاشمی، باعث افزایش بی سابقۀ تورم، گرانی و بالارفتن قیمت ارز می شود و موج دوم شورش های اجتماعی در «اسلامشهر» شکل می گیرد… . این مستند به کارگردانی «مصطفی شوقی» ساخته شده است.

فیلم داستانی «خلاف سنگین» سانس ۳ – سالن ۲

عده ای خلافکار، در سلول زندان گِرد هم نشست هاند و درمورد خلاف ها و جُرم هایی که مرتکب شده اند، با افتخار صحبت می کنند. در بین آنها، جوانی که ظاهرش به افراد مجرم شبیه نیست نیز حضور دارد که مورد تمسخر جمع است، تا اینکه جوان، لب به سخن می گشاید… . این فیلم داستانی به کارگردانی «محمدحسین امانی» ساخته شده است.

مستند «جایزه ویژه» سانس ۵ – سالن ۲

فیلم، ماجرای پسر بچه ای به نام «محسن» است که دوچرخه ندارد. او از دوستش می خواهد تا اجازه دهد با دوچرخۀ وی بازی کند اما با مخالفت رو به رو می شود. محسن تمام تلاش خود را به کار می بندد تا با حضور در فعالیت های کانون فرهنگی مسجد، کارت های امتیازی بیشتری به دست آورد تا بتواند جایزۀ ویژه را که یک دستگاه دوچرخه است، تصاحب کند اما در این بین، دوچرخۀ دوست محسن را دزد می برد و نقش اول داستان در معرض اتهام قرار می گیرد… . این مستند به کارگردانی سیدعلی سیدی ساخته شده است.

فیلم داستانی «بدون لک» سانس ۵ – سالن ۲

«عباس» میوه فروش، به مشکل مالی برم یخورد و یکی از طلب کارهایش می خواهد چک او را برگشت بزند. عباس از آبروی خود می ترسد و یک روز صبح زود، هنگام بازگشت از میدان تره بار، با صحنۀ تصادفی رو به رو می شود که رانندۀ خاطی فرار می کند و عباس مجروح را با وانت خویش به بیمارستان می رساند؛ اما مسئولان حراست تا مشخص شدن تکلیف مصدوم، وانت وی را در بیمارستان نگه می دارند و پلیس هم به وی شک می کند. این فیلم داستانی به کارگردانی «محمد صادقی رمضانی مقدم» ساخته شده است.

مستند «شجاعت اسماعیل» سانس ۷ – سالن ۲

«اسماعیل شجاعی»، متولد روستای «قر هداغ» شهرستان «بوکان» آذربایجان غربی است. پس از پیروزی انقاب، او وارد سپاه می شود و در دفاع مقدس و مبارزه با «منافقین» در غرب کشور حضور می یابد. با شکل گیری جریان تکفیری در سوریه، اسماعیل عزم جهاد می کند و در نهایت در عملیات آزادسازی شهرهای «نبل» و «الزهرا» به شهادت می رسد. مستند، داستان زندگی او، ویژگی های اخلاقی، رفتاری و نحوۀ شهادتش را از طریق مصاحبه با همرزمان و خانواده اش به تصویر می کشد. این مستند به کارگردانی «عبدالقادر طه زاده» ساخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.