شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱

درگذشت سازنده مستند «برای همه بشریت»

ال رینرت

سینماپرس: ال رینرت، از نویسندگان فیلمنامه «آپولو ۱۳» و سازنده مستند فضایی «برای همه بشریت» در سن ۷۱ سالگی در گذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوودریپورتر، ال رینرت روزنامه‌نگار، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی که ۲ بار در طول عمر خود نامزد جایزه اسکار شده بود، درگذشت. خبر درگذشت رینرت را اولین بار روزنامه هوستون‌کرونیکل دیروز جمعه ۴ ژانویه (۱۴دی) منتشر کرد.

عمده شهرت رینرت برای نگارش فیلمنامه درام مستند «آپولو ۱۳» به کارگردانی ران هاوارد در سال ۱۹۹۵ بود.

ال رینرت دوران کار حرفه‌ای خود را از روزنامه کرونیکل و با گزارش پرونده‌های جنایی آغاز کرد. چندی بعد در دهه ۷۰ میلادی به او مسئولیت پوشش اخبار و فعالیت‌های مرکز ملی فضایی ایالات متحده آمریکا یا همان ناسا سپرده شد و این سرآغاز اشتیاق و شیفتگی او به دنیای ستارگان بود.

رینرت اولین نامزدی خود در مراسم اسکار را برای تولید و کارگردانی اولین فیلم خود یعنی مستند بلندی به نام «برای همه بشریت» در سال ۱۹۸۹ به دست آورد؛ مستندی که با استفاده از تصاویر تا آن زمان دیده نشده از ماموریت‌های فضایی ناسا برای فتح ماه موسوم به «آپولو» ساخته شده بود. رینرت به تازگی در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای گفته بود که تام هنکس درباره این فیلم عقیده داشت است که «برای همه بشریت» یک مستند نیست بلکه یک فیلم هنری است. او همچنین فاش کرد که دیمین شزل کارگردان فیلم «نخستین انسان» که درامی زندگینامه‌ای درباره نیل آرمسترانگ است برای الهام‌بخشی بیشتر به عوامل خود از آن‌ها خواسته بود تا «برای همه بشریت» را تماشا کنند.

رینرت افتخار دومین نامزدی اسکار خود را نیز برای نگارش مشترک فیلمنامه «آپولو ۱۳» به دست آورد؛ درامی مستند با بازی تام هنکس که به ماجرای پروژه ناموفق آپولو ۱۳ برای فرود روی ماه در ۱۹۷۰ می‌پردازد.

رینرت هنگام مرگ ۷۱ سال سن داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.