شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰

نشست خبری مستند «عابدان کهنز»؛

در این فیلم قدم به قدم ردپای شهدای «کهنز» احساس می‌شود / اهدای انگشتر حاج قاسم سلیمانی به کارگردان

نشست خبری مستند «عابدان کهنز» با حضور مجید رستگار

سینماپرس: نشست خبری مستند «عابدان کهنز» با حضور عوامل سازنده این مستند شامل مجید رستگار، کارگردان، امیر مهریزدان، تهیه‌کننده، علی نصیرنژاد، آهنگساز به همراه حاج خدایار بهرامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در پنجمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، نشست خبری مستند «عابدان کهنز» با حضور مجید رستگار، کارگردان، امیر مهریزدان، تهیه‌کننده، علی نصیرنژاد، آهنگساز و حاج خدایار بهرامی از مسجد حضرت امیرالمؤمنین کهنز برگزار شد.

حاج خدایار بهرامی در ابتدای این نشست در سخنانی درباره «کهنز» شهرستان شهریار گفت: این منطقه ۲۴۰پاسدار، جوانی‌شان را برای پاسداری از ارزش‌های دینی و اسلام فدا کردند.

وی با اشاره به اینکه شهید «مصطفی صدر زاده»، به عنوان یکی از شهدای مدافع حرم این منطقه، همه زندگی و جوانی خود را وقف فرهنگ دفاع مقدس کرده بود، افزود: خانواده شهید صدر زاده، همگی زندگی‌شان را در راه ارزش‌های دینی به طبق اخلاص گذاشته‌اند، به همین دلیل طبیعی است که فرزندی مانند شهید «مصطفی صدر زاده» را تقدیم اسلام کنند.

بهرامی توضیح داد: زمانی که انقلاب اسلامی در کشور ما صورت گرفت، توان دفاعی لازم را نداشتیم چرا که بسیاری از افراد ارتش ما یا اعدام، متواری و یا بازخرید شده بودند، دشمن از این فرصت استفاده کرد تا کشور ما را نابود کند اما با روی کار آمدن یک ارتش ابتدایی به نام سپاه، امروز کشور ما با مقتدرترین ارتش‌های دنیا مقابله می‌کند.

وی اضافه کرد: امروز سپاه توانسته دو سرزمین بزرگ اسلامی را نجات دهد. اما با این وجود هنوز جای دو ارتش دیگر مانند ارتش اقتصادی و فرهنگی خالی است. ارتش اقتصادی این سرزمین باید به جایی برسد که بتواند با قدرت‌های اقتصادی زمین مقابله کند، همچنین ارتش فرهنگی که به شدت ضرورت آن احساس می‌شود نیز باید بتواند در بخش فیلم‌سازی و تئاتر با قدرت‌های فیلم‌سازی دنیا مانند هالیوود مقابله کنیم و آنها را از اندیشه مردم زمین در بحث مسائل اجتماعی و اعتقادی پس بزنیم. امید دارم روزی به دست جوانان این سرزمین این موضوع محقق خواهد شد.

بهرامی بعد از این سخنان، انگشتری خود را که به یادگار از حاج قاسم سلیمانی گرفته بود، به مجید رستگار، کارگردان مستند اهدا کرد.

رستگار نیز در سخنانی در این نشست گفت: معتقدم با وجود این فیلم ۱۲۸دقیقه‌ای نتوانسته‌ایم از زندگی مردم «کهنز» روایت کاملی داشته باشیم. زمان فیلم در ابتدا ۱۸۰دقیقه بود اما به دلیل بلند بودن تکه‌هایی از فیلم را حذف کردیم، سعی داریم در آینده زمان فیلم را کوتاه کنیم تا قابلیت فیلم برای مخاطب بهتر و جذاب‌تر باشد.

وی افزود: موضوع فیلم، روایت زندگی افرادی است که به خاطر داشتن یک عبادتگاه، تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند و با کمک مردم، مسجد حضرت امیرالمؤمنین(ع) را می‌سازند. اسم فیلم را به خاطر روایت زندگی افراد عابد و زاهد، «عابدان کهنز» گذاشتیم.

کارگردان مستند «عابدان کهنز» تأکید کرد: این فیلم، به عنوان اولین ک «عابدان کهنز» رسید/ار رسمی مستندم، ارزش زیادی برای من دارد، این فیلم با کتابی به اسم «سرباز روز نهم» که به بنده داده شده بود، شروع شد. فصل دوم این فیلم را هم «سربازان روز دهم» نام‌گذاری کردیم. 

رستگار با اشاره به این‌که این کتاب در خصوص شهید مدافع حرم «مصطفی صدر زاده» بود و توسط واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در خصوص این شهید تحقیقات زیادی شده بود، تصریح کرد: بزودی کتابی هم در خصوص زندگی حاج آقا بهرامی و شهیدان «کهنز» شهرستان شهریار، منتشر خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که برای ساخت مستند زندگی شهید «مصطفی صدر زاده» تحقیقات زیادی شده بود، گفت: بخشی از تحقیقاتی که توسط تیم تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی انجام شده بود، در سه بخش ساخت مسجد، نحوه آمدن این افراد به مسجد و شهدای «کهنز» در این مستند ساخته شد.

این مستندساز با بیان این‌که ساخت این فیلم طی ۸ جلسه و به مدت یک سال و ۲ ماه به طول انجامید، یادآور شد: معتقدم به دلیل زمان فیلم ما نتوانستیم به درستی زندگی‌نامه شهید صدر زاده را به تصویر بکشیم. ما در این فیلم حتی ۱۵ دقیقه از اتفاقاتی را که در فتنه ۸۸ رخ داد، به دلایل مختلفی حذف کردیم. در دولت فعلی درست نبود که قسمت‌هایی از این فیلم منتشر شود اما شاید در ۲ سال آینده بخش‌های حذف شده را به فیلم اضافه کنیم.

مهریزدان تهیه‌کننده مستند «عابدان کهنز» نیز با اشاره به اینکه ردپای شهدای «کهنز» به خوبی در فیلم مشاهده می‌شود، گفت: بدون شک، رمز فهمیدن فیلم، درک همین موضوع است. فکر می‌کردیم که حجم و بلند بودن زمان فیلم، بیننده را خسته کند، اما فیلم را به افراد زیادی نشان دادیم و خوشبختانه، هیچ شخصی از دیدن آن احساس خستگی نکرد و رضایت خود را از تولید این فیلم اعلام کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ساخت مجموعه چند قسمتی این مستند تأکید کرد: به دلیل این‌که صدا و سیما، همیشه در زمان پخش چنین فیلم‌هایی به ما کم لطفی می‌کند، علاقمند به ساخت قسمت‌های دیگر نیستیم. البته معتقدم این فیلم اگر چند قسمتی شود، جذابیت خود را از دست می‌دهد. در آینده این مستند، از طریق سایت «عمار یار» عرضه خواهد بود.

تهیه‌ کننده مستنتد «عابدان کهنز» با اشاره به این‌که این کار، توسط دفتر مطالعات جبهه انقلاب فرهنگی ساخته شده است، یادآور شد: این عزیزان با همه وجود برای ساخت این مستند زحمت کشیدند و حاصل این فیلم به گونه‌ای شد که امروز همه از ساخت و تولید آن راضی هستند.

نصیرنژاد آهنگساز این مستند نیز در سخنانی کوتاه، با بیان این‌که در این فیلم قدم به قدم ردپای شهدای «کهنز» شهرستان شهریار احساس می‌شود، اظهار داشت: در ابتدا برای ساخت آهنگ این فیلم تعلل می‌کردم اما بعد به خواست خدا توانستم موسیقی مناسب را برای این مستند بسازم.

گفتنی است مستند «عابدان کهنز» روایت شکوفایی و بالندگی شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «سجاد عفتی» و «محمد آژند» و جانبازان مدافع حرم «امیرحسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» در مسجد امیرالمومنین(ع) «کهنز» شهریار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.