دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

نقش سینما در صحنه جنگ نرم/۷

نیرومند: مدیران فرهنگی نسبت به مبحث مهم جنگ نرم بی توجهند/ یکی از بزرگترین مشکلات عدم تربیت مدیران فرهنگی انقلابی است

محمدحسین نیرومند

سینماپرس: محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی طرح وظایف جامعه‌ هنری توسط رهبر معظم انقلاب در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن علیه کشورمان گفت: مدیران فرهنگی کشور نسبت به مبحث مهم جنگ نرم بی توجهند و این اتفاق زمانی نمود عینی پیدا می کند که تنها کمتر از نیم درصد بودجه کشور به حوزه مهم فرهنگی اختصاص پیدا می کند.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اختصاص تنها کمتر از نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگی یک فاجعه است؛ این اتفاق رسماً نشان از آن دارد که اصولاً حوزه فرهنگی برای مسئولان کشور اصلاً مهم نیست و آن ها نسبت به این حوزه کاملاً بی تفاوت و بی توجه هستند!

وی سپس با بیان اینکه حضرت آقا همواره در این رابطه نکات مهمی را به مردم و مسئولان و هنرمندان گوشزد کرده اند اما گوش شنوایی برای شنیدن فرمایشات ایشان وجود نداشته و ندارد یادآور شد: حضرت آقا سال ها پیش نقل به مضمون فرمودند: «من از سال ۶۸ بارها تکرار کردم و گفتم که بحث تهاجم فرهنگی دشمنان جدی است و این نکته را سال ها تکرار کردم که من جنگ نرم را می بینم اما چه کنم که دیگران آن را نمی بینند»؛ همانطور که از فرمایشات حضرت آقا پیدا است مشکل اینجا است که این مسأله مهم توسط مسئولان دیده نمی شود.

نیرومند خاطرنشان کرد: البته در میان مدیران افرادی هم وجود دارند که نسبت به این مسأله آگاه هستند اما خود را به راه دیگری زده اند! از سوی دیگر ما با افرادی هم روبرو هستیم که فهم و درک این ماجرای مهم را ندارند. خلاصه همه این ها دست در دست هم داده تا امروزه سیستم مدیریتی فرهنگی ما نه جنگ نرم را باور داشته باشد و نه آن را ببیند و نه به آن توجه کند.

این مدیر فرهنگی تأکید کرد: نکته قابل تأمل آنجا است که انقلاب اسلامی، به زعم بسیاری از افراد انقلابی فرهنگی بود اما امروزه فرهنگ ما مورد تهاجم دشمن قرار گرفته و ارزش ها ما به یغما برده شده است. کسانی که سال ها است بر گرده فرهنگ کشور سوار هستند و اختیار سیستم مدیریتی را در دست دارند به این مقوله مهم توجهی نمی کنند و اصولاً فرهنگ برایشان آنقدر بی اهمیت و بی ارزش است که همواره در آخرین مراحل به آن نیم نگاهی می اندازند.

وی در پاسخ به این سوأل که مقام معظم رهبری چندی قبل فرمودند که ما دچار «ولنگاری فرهنگی» شدیم اما باز هم گوش شنوایی برای شنیدن فرمایشات ایشان وجود نداشت، شما فکر می کنید این موضع انفعالی مدیران فرهنگی چه دلیلی دارد و چرا ما نیروهای دغدغه مند و متعهد را جایگزین آن ها نمی کنیم اظهار داشت: حوزه فرهنگ بسیار پیچیده است و کسی که کار فرهنگی می کند باید در آن متخصص باشد.

نیرومند افزود: اما متأسفانه ما سال ها است در اشل مدیریت فرهنگی کشور شاهد آن هستیم که مثلاً فردی که در حوزه «آی تی» تحصیل کرده می آید و به یکباره مدیریت بخشی از حوزه فرهنگ را در دست می گیرد و یا دیگری که مهندس است و می آید و کارشناس فرهنگی یک نهاد مهم فرهنگی می شود؛ همه این اتفاقات نشان از آن دارد که ما اهمیت حوزه فرهنگ را درک نکرده ایم و بسیار ساده انگارانه با آن برخورد می کنیم.

وی تصریح کرد: ما اگر جنگ نرم را باور داشته باشیم باید بدانیم که برای مقابله با این پدیده نیازمند مدیرانی هستیم که درک درستی از آن داشته باشند. اما متأسفانه در انتخاب مدیران دقت نمی شود. ما نیازمند آن هستیم که از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت های آن وزارتخانه و مدیران بالادستی و میانی آن ها شاهد حضور افرادی باشیم که جنگ نرم را باور داشته باشند و به جای آنکه با این پدیده به صورت انفعالی برخورد کنند به صورت تهاجمی با آن برخورد کرده و ریشه جنگ نرم را براندازند.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما برای آینده کشور عدم تربیت مدیران فرهنگی انقلابی است اظهار داشت: ما از این جهت بسیار دچار مشکل هستیم و دلیل اصلی این اتفاق هم آن است که همانطور که پیش از این تأکید کردم بسیار ساده انگارانه با این مقوله برخورد می کنیم. ما هنوز به این باور نرسیده ایم که همه چیز از دل فرهنگ شکل می گیرد. حتی یک اتفاق سیاسی هم از دل فرهنگ بیرون می آید و به همین جهت اگر سیاستمداران ما درک داشتند بیشتر به حوزه فرهنگی توجه می کردند.

وی در پایان این گفتگو افزود: علاوه بر سیستم مدیریتی من امیدوارم یکایک هنرمندان کشور ما که به خصوص در سینما فعالیت دارند توجه جدی و ویژه ای به مقوله جنگ نرم داشته باشند و با ساخت آثار متعهدانه و ارزشی به مقابله با دشمنان برخیزند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.