دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

مطالبات ادامه دار رسانه های رسمی برای ترغیب مدیران فرهنگی به قانون مداری/ آیا مسئولان فجر سی و هفتم از این آزمون سربلند بیرون خواهند آمد؟

بیانیه

سینماپرس: مدتی است رسانه های رسمی و قانونی کشور با انتشار مطالب، یادداشت ها و گزارش های مختلف مدیران فرهنگی و سینمایی را ترغیب به قانون مداری می کنند و از آن ها می خواهند تا جلوی هرگونه فعالیت، زیاده خواهی و جولان دهی رسانه های غیررسمی تلگرامی و اینستاگرامی و همچنین زردنویسان و حاشیه سازان ولو آنکه دارای مجوز هم باشند را بگیرند؛ حال باید دید آیا مسئولان فجر سی و هفتم و سازمان سینمایی از این آزمون سربلند بیرون خواهند آمد یا با بی توجهی به قانون مغبون فضاسازی حاشیه سازان خواهند شد؟

به گزارش سینماپرس دیربازی است که برخی از مسئولان روابط عمومی های جشنواره های سینمایی و برخی نهادها و ارگان های فرهنگی با پدیده ای عجیب روبرو شده اند؛ پدیده ای به نام دارندگان کانال های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی بدون مجوز و یک طرفه که خود را رسانه رسمی می پندارند و بعضاً با انتشار برخی مطالب تند در صفحات خود، هیچگاه پاسخگوی هیچ مرجع قانونی هم نیستند!

به همین علت چندی پیش تعداد قابل توجهی از برجسته ترین چهره های رسانه ای کشور با گرایشات سیاسی و فرهنگی مختلف با انتشار یک بیانیه از مسئولان جشنواره سی و هفتم خواستند تا هم جلوی دارندگان این کانال ها را بگیرند و هم حتی به رسانه های مجوزداری که زردنویسی و حاشیه نویسی می کنند نیز مجوز حضور در جشنواره را ندهند.

در این گزارش سعی شده بخشی از مطالبات ادامه دار رسانه های رسمی که خواهان قانون مداری هستند گردآوری شود.

*****************************************************

در بیانیه منتقدان و اهالی رسانه سرشناس سینمایی آمده بود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر رسانه‌هایی بدون ثبت قانونی در قالب وب‌سایت و به‌ویژه کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی متعدد در فضای سینمایی فعالیت پررنگی را آغاز کرده و بعضاً با مخدوش کردن فضای حرفه‌ای کار رسانه و حتی باج‌خواهی، توهین و تهدید سینماگران و اهالی رسانه، فضای فعالیت سینمایی و رسانه‌ای را آلوده و مسموم کرده‌اند، لذا جا دارد در صدور کارت برای اهالی رسانه به منظور حضور در جشنواره ملی فیلم فجر حساسیت و وسواس بیشتری صورت گیرد.

همچنین از آنجا که همزمان با انتصاب دکتر حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی مقرر شده شفافیت عملکردها بیشتر شده و قرار است فهرست متقاضیان دریافت کارت کاخ رسانه‌های جشنواره ملی فیلم فجر منتشر شود، نمایندگان رسانه‌های رسمی کشور نیز خواهان آن هستند که تنها نمایندگانی از رسانه‌های معتبر و قانونی و برخی فعالان برجسته و پیشکسوت حوزه رسانه و منتقدان و بالاخص سینماگران امکان حضور در کاخ جشنواره را داشته باشند.

در همین راستا ما به عنوان جمعی از فعالان رسانه‌های رسمی و دارای مجوز، خواهان آن هستیم که مدیریت سازمان سینمایی و مسئولان برگزارکننده سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر اجازه حضور به هیچیک از نمایندگان رسانه‌های غیررسمی را ندهند تا فضای امن‌تری برای اهالی سینما و رسانه فراهم آید.

همچنین خواهشمندیم تمهیدی از سوی مدیران مربوطه اندیشیده شود تا اعضای برخی سایت‌های مجوزداری که صرفاً به انتشار مطالب کپی و یا زردنویسی‌های حاشیه‌دار می‌پردازند و یا صرفاً در ایام منتهی به جشنواره شروع به فعالیت می‌کنند و طی سال‌های اخیر نیز به خوبی شناساییشده‌اند، در جایی غیر از کاخ رسانه‌ها به تماشای آثار این رویداد سینمایی بنشینند.

لازم به ذکر است افرادی مانند: فرانک آرتا (خبرنگار روزنامه شرق)، فائزه آقابابایی (سردبیر فرهنگی خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان)، مجتبی احمدی (دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا)، مهدی احمدی (مدیر مسئول و سردبیر روزنامه هنرمند و پایگاه خبری هنرمندنیوز)، احمدمحمد اسماعیلی (خبرنگار و نویسنده هفته نامه جهان سینما)، امیرحسین اشرفی (دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری پانا)، هادی اعتمادی (دبیر سرویس سینمایی روزنامه بانی فیلم)، سمیرا افتخاری (خبرنگار سینمایی خبرگزاری هنر آنلاین)، علی پاکزاد (دبیر فرهنگی سایت اعتماد آنلاین)، پوریا پورعرب (دبیر فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز)، راضیه جباری (دبیر تحریریه خبرگزاری صبا)، حسین جودوی (مدیرکل فرهنگی خبرگزاری تسنیم)، محمدصالح حجت الاسلامی (دبیر فرهنگی خبرگزاری موج)، زهرا چخماقی (خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما)، محمدرضا حیاتی (مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران)، مهدی خرم دل (دبیر فرهنگی پایگاه خبری تابناک)، نغمه دانش آشتیانی (دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر)، علی رستگار (خبرنگار سینمایی روزنامه جام جم)، مرتضی رنجبران (دبیر شیفت شب خبرگزاری ایرنا)، احسان سالمی (دبیر فرهنگی روزنامه وطن امروز)، محسن سرافراز (مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری دیباچه)، وحید سعیدی (دبیر فرهنگی روزنامه هفت صبح)، سارا طالبی‌زاده (دبیر فرهنگی روزنامه حمایت)، نرگس عاشوری (خبرنگار روزنامه ایران)، آرش فهیم (دبیر فرهنگی روزنامه کیهان)، علیرضا قرائتی (دبیر فرهنگی خبرگزاری آنا)، مریم قربانی‌نیا (سردبیر سایت خبری فیلم‌نت نیوز)، کیوان کثیریان (مدیرمسئول و سردبیر سایت سینما سینما)، دانیال کسائیان (دبیر سرویس فرهنگی و هنری خبرگزاری آریا)، داوود کنشلو (خبرنگار سینمایی خبرگزاری ایکنا)، حمید محمدی (مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس)، علیرضا مرادی (خبرنگار ارشد خبرگزاری ایرنا)، سمیه مردانی (سردبیر بخش مدیای باشگاه خبرنگاران جوان)، سارا مسعودی (دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری میزان)، سیدرضا منتظری (دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس)، گلاویژ نادری (دبیر فرهنگی روزنامه سازندگی)، مریم نراقی (دبیر فرهنگی روزنامه شهروند)، علی نعیمی (دبیر فرهنگی روزنامه صمت)، حامد نیکومرام (خبرنگار پایگاه خبری سوره سینما) این بیانیه را امضا کرده بودند.

بعد از انتشار این بیانیه خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور موضع انتقادی تند و تیزتری نسبت به آنچه در جشنواره فجر رخ داده بیان کردند و حتی کسانی که نامشان در میان امضاکنندگان این بیانیه نبود خواستار آن شدند تا به طور جدی با دارندگان کانال های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی و همینطور زردنویسان برخورد قانونی شود.

اکبر نبوی یکی از منتقدانی بود که در این باره طی یادداشتی که در خبرگزاری فارس منتشر شده  با توصیه به داروغه‌زاده نوشت:

سینمای رسانه‌های گروهی سال‌هاست که از شدت پذیرش افراد بی‌ربط و بی‌سواد و غیر مرتبط با سینما، به معنای درست کلمه عاری از ارزش‌های فرهنگی و رسانه‌ای و منتقدانه شده است. صدور فله‌ای و کیلویی کارت برای سینمای رسانه‌های گروهی، توهین به قلم و اندیشه و نقد و منتقد و رسانه است. از شما می‌خواهم که فارغ از جوسازی‌ها و مطالبه‌های غیرسینمایی و غیرفرهنگی، در نشستی با منتقدان فعال و سردبیران رسانه‌های واقعیِ سینمایی و دبیران فرهنگی و سینمایی رسانه‌هایی که در طول سال فعالیتی موثر و پیشبرنده در حوزه سینما دارند، و مشارکت آنها، به تدوین قواعد و مقررات مناسب برای صدور کارت برای سینمای رسانه‌های گروهی اقدام کنید. خبرگزاری فارس

کیوان کثیریان نیز در گفتگو با خبرگزاری پانا با تأکید بر اینکه افراد غیر مرتبط نباید در جشنواره باشند گفت: کسانی که در جشنواره فیلم فجر کارت می‌گیرند یعنی صلاحیت حضور در این جشنواره را دارند اما سال‌های گذشته بعضی از اشخاص به عنوان اصحاب رسانه حاضر می‌شدند که هیچ ربطی به رسانه نداشتند. برای انتخاب افراد یک سری معیارها باید وجود داشته باشد، نشریات و رسانه‌هایی که به صورت مجاز در حال فعالیت هستند باید در اولویت گرفتن کارت قرار بگیرند زیرا رسانه‌های غیررسمی جایی در جشنواره فجر ندارند و می‌توانند در سینماهای دیگر به تماشای فیلم بنشینند، اما به صورت کلی حاشیه سازان در سال‌های گذشته مشخص شده‌اند و اجازه ورود به آن‌ها نباید داده شود.

درباره انتخاب افراد قانون باید حکم فرمایی کند، حتی اگر تا امروز انتخاب افراد اشتباه بوده قانونی باید وضع شود و در راستای آن فعالیت شود، به عنوان مثال کتابی که مجوز ندارد ولی چاپ می‌شود براساس قانون حرکت نکرده حالا اینکه آن قانون درست است یا غلط چیز دیگری است اما باید مجوز نشریه و رسانه مد نظر قرار بگیرد و یک جایی محدود شود زیرا فضای محدودی در اختیار جشنواره هست. به نظر من حضور رسانه‌های فضای مجازی در جشنواره‌های مردمی مانند جشنواره فجر خوب است اما کسانی که بر این ماجرا نظارت دارند باید ساز و کاری را فراهم کنند تا این رسانه‌های جدید هم در جشنواره حضور داشته باشند، مسئولان جشنواره باید جایی غیر از کاخ جشنواره را برای آن‌ها در نظر بگیرند تا آن‌ها هم بتوانند برای حال جشنواره مفید واقع شوند و در جشنواره باعث ایجاد حواشی نشوند.

وی گفت: قوانینی برای بهتر برگزار شدن جشنواره باید حاکم باشد، سال‌های گذشته به هوای شلوغ کردن جشنواره برای اینکه بگویند از جشنواره استقبال خوبی شده‌ است به همه کارت می‌دادند، به یاد دارم یک دوره بین ۵ هزارنفر کارت توزیع شد. افرادی که سال‌های گذشته به اشتباه کارت می‌گرفتند امسال هم خواستار آن شده‌اند و بیرون کردن این افراد و کارت ندادن به آنها جای ساعت‌ها بحث دارد اما به قول معروف جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است. خبرگزاری پانا

علی افشار روزنامه نگار سینمایی نیز با ارسال یک یادداشت به فیلم نت نیوز نوشت:  پیشنهادم به دوستانم در فجر ۹۷ این است که از واکنش‌ها نهراسند چون تازه سکانس اول یک ماجراجویی برای بهبود آینده جشنواره کلید خورده است. باید سخت‌گیر بود. باید به خبرنگار اثرگذار بها داد. باید قلم و قدم منتقدی که به سینمای ایران حرکت و جهت می‌دهد، ارج نهاد. باید تفاوت بین آن پیج اینستاگرام و کانال تلگرام را که برای کلیت سینمای ایران مفید است، با تشکلی که اهل باج‌گیری و باج‌دهی – لابد به بهانه وجود مشکلات مالی بخش خصوصی! – است، فهمید. اصولا مگر همه خبرنگاران رسانه‌های گروهی فلان کشور اروپایی به همراه زن و فرزند و دوست و اقوام و اسپانسرهای مجله و … کار و زندگی را تعطیل می‌کنند و به کن و برلین می‌روند؟ لطفا نگویید و نگوییم اینجا ایران است که همیشه همین، کار را خراب کرده است! فیلم نت نیوز

سیدرضا منتظری منتقد سینما نیز با ارسال یک یادداشت اختصاصی به فیلم نت نیوز نوشت: از حرکت تحسین برانگیز در جامعه رسانه‌های سینمایی و اتحاد رسانه‌های قانونی در حوزه سینما گرفته که تأکید بر مبحث مهم «قانونگرایی» دارد و فارق از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی مختلف رسانه‌ها از سرپرست سازمان سینمایی تقاضا کرده تا اجازه حضور به هیچ یک از رسانه‌های غیررسمی به‌ویژه شبه رسانه‌های تلگرامی و اینستاگرامی حاشیه‌ساز در کاخ جشنواره را ندهد و موکداً تأکید بر این امر داشته که حتی برخی سایت‌های مجوزدار که در طول سال صرفاً به انتشار مطالب کپی‌برداری شده و زردنویسی‌های حاشیه‌دار می‌پردازند نیز در کاخ جشنواره حضور نداشته باشند تا انتشار لیست متقاضیان کارت جشنواره توسط روابط عمومی این رویداد که حرکتی دلیرانه، قابل ستایش و انقلابی است، همگی نویدبخش روزهایی خوش برای اهالی واقعی رسانه و منتقدان سینما است.

قطعاً اقدام جسورانه مسئولان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای انتشار اسامی کامل افرادی که درخواست حضور در سینمای رسانه‌ها را داشتند و البته موجبات حیرت فعالان واقعی رسانه را فراهم آوردند در کنار هم‌افزایی بی‌سابقه رسانه‌های فرهنگی و هنری که در حمایت از وعده شفاف‌سازی توسط سرپرست سازمان سینمایی صورت گرفته و هدف اصلی و نهایی آن حرکت در مسیر قانون‌مداری بوده می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ سینمای کشور باشد.

امید است که یکایک مسئولان جشنواره سی و هفتم با ایمان بر اینکه حمایت یکایک رسانه‌های قانونی کشور را در پشت سر خود دارند بسیار سخت‌گیرانه مبادرت به توزیع کارت سینمای رسانه‌ها بکنند.

همه ما در انتظاریم تا امسال سینمای رسانه‌ها تنها شاهد حضور فعالان رسانه‌ای و منتقدانی باشد که در طول سال فعالیت‌های اثرگذار و چشمگیری انجام داده‌اند و برای وقت‌گذرانی، حاشیه‌سازی و یا تفریح به جشنواره نمی‌آیند.

دیگر زمان آن رسیده که ضمن حذف یکایک رسانه‌های فاقد مجوز، کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی، پالایشی اساسی برای درخواست‌های انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران که بسیاری از آن‌ها حتی در طول سال یک بار هم دست به قلم نشده و نمی‌شوند صورت گیرد و از سوی دیگر امیدواریم با برخی رسانه‌های زیاده‌خواهی که ده‌ها اسم پشت سر هم قطار کرده‌اند که البته اغلب این اسامی برای اهالی رسانه ناشناس هم هستند، برخوردی قاطع شود و تنها به تعداد معدودی از این افراد کارت حضور در سینمای رسانه‌ها تعلق گیرد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در حال حاضر بسیاری از فعالان تلگرامی و اینستاگرامی که فضای رسانه‌ای سینما را به شدت مسموم کرده‌اند سعی در تفرقه‌افکنی و ایجاد نفاق میان اهالی رسانه دارند و به همین منظور انتشار مطالب مشابهی که سراسر هتاکی و توهین نسبت به رسانه‌های سینمایی است را آغاز کرده‌اند و بعید نیست سعی در فتنه‌انگیزی بیشتر و ایجاد اختلاف میان اهالی رسانه‌های قانونی و روابط عمومی جشنواره فیلم فجر نیز داشته باشند که یکایک فعالان رسانه‌ای و مسئولان جشنواره کاملا به این مهم واقف هستند! فیلم نت نیوز

نغمه دانش آشتیانی نیز با ارسال یک یادداشت به فیلم نت نیوز نوشت: عده‌ای سرشان را بالا گرفته‌اند و آبرومندند که در این روند شفاف‌سازی مشخص شده است که چه افرادی برای دریافت کارت جشنواره معرفی کرده‌اند و تعداد درخواست‌هایشان چقدر است و عده‌ای نیز مورد پرسش و گلایه هم‌صنفان خود قرار گرفته‌اند که چرا باید این میزان کارت از جشنواره طلب کنند. از سوی دیگر اسامی منتشرشده نیز محل بحث است زیرا بسیاری از اسامی هرگز مطلبی سینمایی منتشر نکرده‌اند.

در فهرست منتشرشده از سوی سازمان سینمایی که به تازگی سکان آن را حسین انتظامی به دست گرفته و به وعده خود در زمینه شفاف‌سازی عمل کرده است، اسامی رسانه‌هایی دیده می‌شود که نسبتی با سینما ندارند و مشخص نیست صاحبان آنها با چه استدلالی درخواست کارت حضور در کاخ رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر را دارند؟

حضور اسامی رسانه‌های فاقد مجوز مساله دیگری است که البته این پرسش را پیش روی معاونت مطبوعاتی می‌گذارد که چطور رسانه‌هایی بدون مجوز مشغول فعالیت و حتی سهم‌خواهی هستند و متولی امر رسانه‌ها در این زمینه ساکت است!

حال باید دید گام بعدی سازمان سینمایی چیست و آیا از صدور کارت برای افراد و رسانه‌های نامرتبط خودداری می‌کند و یا فشارهای داخلی و خارجی باعث عقب‌نشینی از این سیاست جدید می‌شود. البته آنچه مسلم است براساس نامه‌ای که نمایندگان رسانه‌های رسمی کشور خطاب به انتظامی نوشته و منتشر کرده‌اند بدنه رسمی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای سینمایی موافق شفاف‌سازی و حذف درخواست‌های نامعقول هستند.

امید می‌رود در شرایطی که مطبوعات به طور عام صنف درست و درمانی ندارند و به طور خاص در حوزه مطبوعات سینمایی هیچ صنفی وجود ندارد حرکاتی از این دست بتواند به اوضاع نابسامان این روزهای رسانه‌های سینمایی سامانی بدهد.

متاسفانه در سال‌های اخیر با آمدن رسانه‌های بدون مجوز و غیررسمی و حتی کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی فضای کار آبرومند بسیار مخدوش شده و این مساله رابطه سینماگران و رسانه‌ها را نیز از حالت سالم خارج کرده است. باج‌خواهی برخی افراد از اهالی سینما، انتشار مطالب سراسر توهین و اتهام علیه سینماگران و حتی اهالی رسانه، دزدی مطالب رسانه‌های رسمی و اضافه کردن حاشیه به اصل مطلب و بازنشر آن در کانال‌های تلگرامی، گرفتن پول برای انتشار اخبار و …. از جمله آفت‌های وضعیت نابسمان امروز است که انتظار می‌رود به همت رسانه‌های رسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اوضاع بهتری پیدا کند. فیلم نت نیوز

روزنامه بانی فیلم نیز با انتشار یک یادداشت با عنوان «کاخ جشنواره فجر در اختیار رسانه های واقعی؛ بی مجوزها کارت بی کارت!» نوشت: درخواست نمایندگان رسانه‌های رسمی از سرپرست سازمان سینمایی مبنی بر جلوگیری از حضور رسانه‌های بدون ثبت قانونی و بویژه کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی زرد و بی محتوا در کاخ جشنواره فیلم فجر ظاهرا تاثیر مهلک خود را بر این دسته از شبه رسانه ها گذاشته است. شبه رسانه هایی که اغلب نیز فاقد مجوزهای قانونی هستند و صرفا با تکیه بر امکانات رایگان اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی امکان حیات پیدا کرده اند. اتفاقا پس از انتشار همین نامه درخواست بود که تعدادی از اداره کنندگان همین پیج های زنده به تلگرام و اینستاگرام، شروع به تهدید امضاکنندگان آن پرداختند. تهدیداتی که با ادبیاتی نرمتر به سمت سرپرست سازمان سینمایی و مدیران فجر ۳۷ هم نشانه رفتند.

در همین راستا عصر دیروز روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اسامی ۱۲۸۵ نفر از اصحاب رسانه و منتقد سینما که متقاضی حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستند را منتشر کرد. ضمن اینکه در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت ارشاد، طی جدول مبسوطی رسانه هایی که مدتهاست بدون مجوز مشغول انجام کار خبری در حوزه سینما هستند را نیز معرفی کرد. طبق این خبر، در مرحله اول ثبت‌نام متقاضیان حضور در سینمای رسانه که به رسانه‌های مجازی و مکتوب و همچنین اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران اختصاص داشت، ۱۰۵۱ نفر به عنوان اصحاب رسانه و ۲۳۴ نفر به عنوان منتقد، درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

ظاهرا ترتیب انتشار رسانه‌های متقاضی بر اساس فهرست رسانه‌های دارای مجوز مندرج در وبگاه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شده است. در این میان نام رسانه هایی چون ۳۰ نما نیوز، ۳۰ نماایران، اتاق خبر ۲۴، انجمن روابط عمومی ایران، ایران آرت، ایران نیوز، ایرانشهر امروز، ایرناپلاس، بلیت سینما، پارسینما، کافه سینما، کافه رسانه، هنر نت و …. در جدول مذکور به عنوان رسانه های بدون مجوز ذکر شده است. رسانه هایی که بی شک با افشای عدم مجوزشان فعالیت در عرصه خبر، ماهیت خود را نیز از دست رفته خواهند دید. اتفاقی که می تواند بزودی به مقابله آنانبا مدیران فجر منجر شود.

گرچه مدیران سینمایی با این اقدام ک همی تواند یکبار برای همیشه هم تلقی شود، خود ار کنار کشیده و با انداختن توپ به زمینی دیگر، مطالبه برخورد با بی مجوزها را در بستری هموار قرار داده اند تا همراهی رسانه های مجوزدار را نیز در کنار خود ببینند. شبه رسانه هایی که اغلب مشغول کپی کاری از رسانه های دیگر هستند و یا حداکثر تصاویری را برای لایک خوردن در اختار فالوورهایشان قرار می دهند!

امید می رود مدیران سینمایی در رزوهای آینده و با افزایش احتمالی فشارها از سوی فاقد مجوزها از تصمیمی که گرفته اند، پاپس نکشند

ضمنا یادآور می شود؛ مرحله دوم ثبت‌نام به نمایندگان برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی اختصاص دارد که شیوه‌نامه و زمان آن، طی روزهای آینده اعلام می‌شود. لازم به تاکید است نام نمایندگان این برنامه‌ها که به اشتباه در مرحله اول ثبت‌نام کرده‌اند، به لیست مرحله دوم منتقل می‌شود. بانی فیلم

سیدرضا منتظری نیز طی یک یادداشت با عنوان «اتحاد رسانه های قانونی حوزه سینما؛ حرکتی ایجابی یا سلبی؟/ مدیران برای قانون‌مداری مغبون فضاسازی‌ها نشوند» نوشت: حرکت تحسین برانگیز در جامعه رسانه های سینمایی و اتحاد رسانه های قانونی در حوزه سینما بر آن تأکید دارد که مبحث مهم «قانونگرایی» مطالبه عموم جامعه است نه تنها ده ها فعال رسانه ای قانون مدار!؛ امید است مسئولان سازمان سینمایی، دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر و آحاد اهالی سینمای کشور به همراه رسانه های قانون مدار دست در دست یکدیگر داده و مشکلات سینمای ایران را برای همیشه ریشه کن سازند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: اتحاد ده ها رسانه رسمی، برجسته و مجوزدار فرهنگی، هنری و سینمایی کشور با دیدگاه های سیاسی و عقیدتی مختلف و درخواست آن ها از سرپرست سازمان سینمایی مبنی بر عدم اجازه حضور رسانه های غیررسمی شامل شبه رسانه های تلگرامی و اینستاگرامی در کاخ جشنواره و تأکید بر اینکه اعضای برخی سایت‌های مجوزداری که صرفاً به انتشار مطالب کپی و یا زردنویسی‌های حاشیه‌دار می‌پردازند و یا صرفاً در ایام منتهی به جشنواره شروع به فعالیت می‌کنند و طی سال‌های اخیر نیز به خوبی شناسایی شده‌اند، در جایی غیر از کاخ رسانه‌ها به تماشای آثار این رویداد سینمایی بنشینند، اتفاق بسیار نیکویی است که مسئولان سازمان سینمایی، دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر و اهالی رسانه باید این اتحاد، انسجام و یکرنگی با این حجم عظیم و گسترده را به فال نیک بگیرند.

این هم افزایی بی سابقه رسانه های فرهنگی و هنری که در حمایت از وعده شفاف سازی توسط سرپرست سازمان سینمایی صورت گرفته و هدف اصلی و نهایی آن حرکت در مسیر قانون مداری بوده می تواند نقطه عطفی در تاریخ سینمای کشور باشد.

در زمانه ای که بسیاری از رسانه های رسمی کشور به واسطه عملکردهای غلط برخی از مدیران، سینماگران و... چندان مورد توجه قرار نداشتند و ناآگاهانی که تنها سعی در حاشیه سازی و مسموم کردن فضای سینمای کشور داشتند با تأسیس کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام در غیاب حضور متحدانه رسانه های رسمی بازی را در میدان سینما در دست گرفته بودند با حضور حسین انتظامی در سازمان سینمایی که پیش از این به عنوان معاونت مطبوعاتی فعال بوده و شناخت بسیار خوبی نسبت به رسانه ها داشته و دارد قرار بر این شد که تنها رسانه های قانونی مجوز حضور در جشنواره را پیدا کنند؛ اتفاقی نیک که قطعاً نتیجه نهایی آن به نفع همه سینما است.

قطعاً برای مدیران سازمان سینمایی این اتفاق نیکویی است که یک بار برای همیشه با جدیت در مدار قانونی حرکت کنند و رسانه های رسمی هم با وحدت مطالبات قانونی داشته و فردگرایی در سینما از بین برود و کسی نتواند فضای سینما را مسموم و آلوده کند اما اینک وظیفه آن ها است که پس از این گام نخست به دیگر خواسته و مطالبات قانونی سینماگران و اهالی رسانه نیز نظر داشته باشند.

سینمای کشور سرشار از مشکلاتی است که همگی به علت فقدان قانون گذاری مناسب به وجود آمده اند که امید است مسئولان سازمان سینمایی هم اینک و در اولین گام در حالی که حمایت رسانه های قانونی و رسمی کشور را با خود به همراه دارند سعی نمایند تا سینما را عملاً قانون مند کرده و مشکلات و معضلات سینماگران را حل نمایند.

در نهایت اینکه امید است مدیران سینمایی به این حرکت نگاهی ایجابی داشته باشند، نه سلبی و بدبینانه و تلاش کنند تا بر اساس مر قانون همه چیز در سینمای کشور به پیش برود و مغبون فضاسازی های غیررسمی نشوند. سینماپرس

خبرگزاری موج نیز طی گفتگو با برخی از اهالی رسانه به این موضوع رسیدگی کرد. در این مجموعه گفتگو، علیرضا مرادی (خبرنگار ارشد خبرگزاری ایرنا)،  شیما غفاری (دبیر هنری خبرگزاری ایسنا)،  امیرحسین اشرفی (دبیر فرهنگی خبرگزاری پانا)، امیرحسین مکاریانی (دبیر فرهنگی خبرگزاری تسنیم)، ایزد مهرآفرین (سردبیر جوان آنلاین و دبیر فرهنگی پیشین روزنامه جوان)، فرانک آرتا (روزنامه نگار و مسئول سینمایی روزنامه شرق)، رضا میرمحرابی (روزنامه‌نگار و دبیر پیشین و نویسنده بخش فرهنگی عصرایران)، محمد کلهر (جانشین دبیر فرهنگ و هنر خبرگزاری فارس)، مریم قربانی نیا (سردبیر پایگاه خبری فیلم نت نیوز)، سمیرا افتخاری (دبیر بخش سینمایی خبرگزاری هنر ایران) نقطه نظرات خود را در رابطه با محل برگزاری جشنواره و همینطور حضور رسانه های غیررسمی مطرح کردند و محمدصالح حجت الاسلامی (دبیر فرهنگی خبرگزاری موج) هم نیز یادداشتی در این باره نوشت.  خبرگزاری موج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.