یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

گزارش اکران‌های روز ششم جشنواره عمار

نهمین جشنواره فیلم عمار

سینماپرس: «راه طی شده»، «نجات»، «جان» و «فرزند امام» مستندهای مهمی بود که روز گذشته در جشنواره عمار اکران شد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره عمار به نیمه رسیده است و تاکنون نیمی از آثار رسیده به این جشنواره اکران شده است. اکنون و با شروع روز ششم از این جشنواره، وارد نیمه دوم عمار می‌شویم.

ششمین روز از جشنواره عمار همراه با اکران مستندهایی بود که بعضا در دیگر جشنواره‌ها و یا محافل عمومی اکران شده است. مستند «راه طی شده» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور، «نجات» و «جان» به کارگردانی امیرحسین نوروزی، «فرزند امام» به کارگردانی سید محشتم سید نقوی، آثار خوب این روز بودند که در ادامه به معرفی بیش‌تر آنان می‌پردازیم.

کارگردان پل با دو اثر در روز ششم

امیرحسین نوروزی، کاگردان مستند تحسین‌شده «پل»، با دو اثردر جشنواره عمار حضور دارد که هر دو مستند نیز در روز ششم به نمایش درآمد. مستند «جان»، اولین مستند بود که در سالن شماره ۱ به نمایش درآمد. این مستند نگاهی به ماجرای تبادل پیکر شهدا و به ویژه شهید محسن حججی دارد. هم‌چنین کارگردان این اثر، به سراغ تعدادی از هنرمندان نظیر اشکان خطیبی، هادی حجازی‌فر و ... رفته است و نظر آنان را راجع به این رشادت شهید حججی جویا شده است.

شهید محسن حججی در سال گذشته به اسارت داعش درآمد و به شهادت رسید. نحوه اسارت و شهادت ایشان به‌گونه ای بود که واکنش‌های بسیار زیادی را به همراه داشت. هم‌چنین نحوه تبادل پیکر ایشان با مذاکراتی همراه بود و پس از گذشت چند روز از شهادتش، پیکرش به کشور برگشت. تمام این اتفاقات باعث شد تا مراسم تشییع آن شهید رنگ و بوی دیگری داشته باشد و با استقبال چند میلیونی همراه بشود. مستند «جان» این اتفاقات را از لنز دوربین نگاه کرده است. این مستند با استقبال بسیار خوبی همراه بود و واکنش‌های مردم به تماشای این مستند نیز بسیار جالب بود. عده زیادی هم‌چون روز تشییع‌اش گریه می‌کردند.

مستند دوم که به کارگردانی امیرحسین نوروزی ساخته شده است، مستند «نجات» است. این مستند در دو سانس بعد و در سالن ۳ به نمایش درآمد. مستند «نجات» که به نوعی ادامه مستند «پل» است، داستانی متفاوت دارد. در مستند قبلی دیدیم که با سید مرتضی موسوی و شهید انصاری آشنا شدیم که شهید انصاری در یکی از عملیات‌ها به شهادت رسید. حال و بعد از گذشت بیش از ۳ سال از شهادت او، سید مرتضی موسوی، گروه جدیدی از جوانان را جمع کرده است و یک گروه تبلیغاتی به راه انداخته است. وظیفه این گروه، انجام کارهای تبلیغاتی جنگ نظیر مستندسازی، تهیه عکس و ... است.

در یکی از عملیات‌ها، این گروه که مشغول کارهای خود است با صحنه‌ای مواجه می‌شود که تنها یک راه را جلوی آنان باز می‌گذارد؛ لباس رزم بر تن کرده و اسلحه به دوش گیرند تا به جنگ دشمن بروند و عملیات «نجات» را به نمایش بگذارند. این مستند روایتی از این گروه و عملیاتی است که در یکی از مناطق مسکونی عراق برای نجات مردم انجام می‌شود. این مستند که در جشنواره حقیقت نیز حضور داشت و با استقبال خوبی همراه شد، دومین اکران عمومی را در جشنواره عمار می‌بیند و در این جشنواره نیز واکنش‌های مثبتی دریافت کرد.

راه‌طی شده ملاقلی‌پور تا رسیدن به جشنواره عمار

روز ششم جشنواره عمار، خالی از مستندهای جنجالی نبود. یکی از مستندهای جنجالی این روزها که در ماه‌های اخیر واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است، مهمان جشنواره عمار بود. مستند «راه طی‌ شده» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور در سالن شماره ۱ به نمایش درآمد و پس از آن نیز نشست خبری آن با حضور عوامل برگزار شد.

مستند «راه‌طی شده» داستان بازرگان است. شخصیتی در تاریخ معاصر انقلاب که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است و فعالیت‌های او همیشه با واکنش‌های مختلفی از سوی نهضت آزادی و جبهه مقابل آن همراه بوده است. فرم مستندسازی این اثر، با آثاری که تاکنون دیده‌ایم، کمی متفاوت است چرا که ملاقلی‌پور در تمام مصاحبه‌های خود از یک آینه استفاده کرده است و خود او را در آینه می‌بینیم. البته دلیل این کار را باید از خود او جویا شد. با این حال فرم محتوایی و تاریخی این اثر تقریبا کامل به نظر می‌رسد. ملاقلی‌پور به سراغ افراد مختلفی هم در نهضت آزادی و هم در جبهه مقابل آن رفته است و فعالیت‌های بازرگان و حاشیه‌های او را از منظر آنان روایت کرده است.

زمان مستند زیاد است اما به دلیل ماهیت سیاسی آن، کسی خسته نشد و اکثر مخاطبان پر تعداد این مستند تا آخرین لحظه در سالن ماندند. به نظر می‌رسد که این مستند جنجالی سیاسی توانسته است مخاطبان خود را پیدا کند و باید تا ماه‌های آینده منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این فیلم اجازه پخش از صدا و سیما را پیدا می‌کند یا خیر؟

کالای ایرانی بخریم یا خارجی

روز ششم جشنواره عمار یک مهمان ویژه در قالبی متفاوت داشت. پویانمایی «آینده فرزندان‌مان در دست ماست» ماجرای خرید کالاهای خارجی به جای ایرانی در قالبی کاملا هنرمندانه است. این پویانمایی علیرغم زمان کوتاه آن، تاثیرگذاری بسیار زیادی بر مساله خرید کالای ایرانی دارد و شاید پخش آن در فضای مجازی بتواند یک کار فرهنگی خوب و درست بر این موضوع باشد. این پویانمایی به کارگردانی علیرضا همایونی تولید شده است.

پدری همراه با فرزند خود برای خرید به یک فروشگاه می‌روند. پدر بدون توجه به آینده فرزندانش در این کشور، تمام کالاهای مورد نیزا خود را از بین محصولات خارجی انتخاب می‌کند. در این بین، پسر خردسال سفری خیالی به آینده دارد و می‌بیند که تمام کارخانه‌ها تعطیل شده و او و همه دوستانش بیکار و فقیر شده‌اند. پس لازم است که پدرش تصمیم جدیدی را بگیرد و به جای خرید کالای خارجی، کالای ایرانی بخرد.

فرزند امام در پاکستان به شهادت رسید

مستند «فرزند امام» به کارگردانی سید محشتم علی نقوی، مستند بلند روز ششم جشنواره عمار با ۸۲ دقیقه اکران بود. این مستند که با ژانر بیداری اسلامی و جهانی قرار می‌گیرد، داستانی از یکی از کشورهای همسایه ما یعنی پاکستان است. کشوری که علیرغم تمام اتفاقات در آن مسلمانان زیادی دارد و از این جهت از اهمیت زیادی برخوردار است.

علامه سید عارف حسینی، رئیس نهضت جعفریه در پاکستان است. او که سال‌ها قبل در نجف شاگرد امام خمینی بوده است، تحت تاثیر افکار انقلابی امام خمینی قرار گرفته و سعی دارد راهی را در پاکستان پیش ببرد که از امام خود فرا گرفته است. سید عارف پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نماینده امام خمینی در پاکستان می‌شود و مبارزه انقلابی خود را با رنگ و بوی دیگری جلو می‌برد. او در نهایت در سال ۷۴ به شهادت می‌رسد و نهضت جعفریه به دست کس دیگری سپرده می‌شود. مستند فرزند امام پرتره‌ای از این چهره سیاسی تاثیرگذار و فعالیت‌ها و مبارزات او در کشور پاکستان است.

نهمین جشنواره مردمی عمار با اکران مستندها، آثار داستانی، پویانمایی، نماهنگ و ... تا روز چهارشنیه در سینما فلسطین ادامه خواهد داشت. در روز هفتم از این جشنواره، مستند «تهران دمشق» به کارگردانی علی صدری‌نیا برای اولین بار به نمایش درخواهد آمد و رونمایی خواهد شد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.