یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

آثار بلند سینمایی مستندسازان در فجر سی‌وهفتم

جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: ۹ فیلمساز که پیشتر ساخت آثار مستند را در کارنامه داشته اند، در جشنواره فیلم فجر امسال با آثار سینمایی خود در بخش‌های «نگاه نو» و «مسابقه ملی ایران» حاضر شده اند.

به گزارش سینماپرس، آرش لاهوتی، مسعود بخشی، مونا زندی، مهدی جعفری، مرتضی علی‌عباس‌میرزایی، نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان و سعید روستایی مستندسازانی هستند که امسال با یک فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

همچنین تورج اصلانی که فیلمبرداری چندین مستند را در کارنامه کاری خود دارد، امسال فیلم سینمایی «حمال طلا» را در بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر دارد.
این مستندسازان موضوعاتی اجتماعی یا تاریخی را دستخوش ساخت آثار سینمایی خود قرار داده‌اند.

«روزهای نارنجی» به تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم‌خان و اولین ساخته سینمایی آرش لاهوتی، درباره‌ی «آبان» زنی ۴۵ ساله است که واسطه‌ی استخدام کارگران فصلی است.
هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران این فیلم هستند که در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

مسعود بخشی هم با فیلم سینمایی «یلدا» در بخش نگاه نو حضور دارد. این فیلم به تهیه‌کنندگی علی مصفا داستان «مریم کمیجانی» زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا، به مرگ محکوم شده است. او در شب «یلدا» به استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول، مونا ضیا بخشیده شود.

فرشته صدر عرفایی، بهناز جعفری، بابک کریمی، صدف عسگری در «یلدا» بازی داشته‌اند.

محمدحسین مهدویان نیز با فیلم «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» در این دوره‌ی جشنواره فجر شرکت کرده است.

داستان این فیلم به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی، در حاشیه یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر کشور روایت می‌شود و برخی صحنه‌های جنگی آن در اسلام‌آباد غرب جلوی دوربین رفته است.
هادی حجازی‌فر، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هستی مهدوی‌، حسین مهری، مهدی زمین‌پرداز، امیر احمد قزوینی و جواد عزتی بازیگران اصلی قسمت دوم «ماجرای نیمروز» هستند.

فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری هم تازه‌ترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده است که با حضور سردار قاسم سلیمانی در تهران کلید خورد و آبادان فیلمبرداری شد.
این فیلم روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

«بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری هم قرار است در بخش رقابتی فیلم فجر به نمایش دربیاید.

فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی بازیگران اصلی این فیلم هستند که در خلاصه داستان آن آمده است: شوکو به همراه همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرد تا فریدون همسر سابقش که توسط فرزندانشان راهی خانه سالمندان شده را به خانه خود بیاورند. این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه بوجود می‌آورد.
تازه‌ترین فیلم نرگس آبیار «شبی که ماه کامل شد» نام دارد که به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و به عنوان محصول جدید موسسه تصویر گستر پاسارگاد تولید شده و الناز شاکردوست نقش اصلی این فیلم را در کنار هومن سیدی ایفا کرده است.

این فیلم روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

«متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی هم داستانی اجتماعی را با محوریت معضل مواد مخدر به تصویر می‌کشد.

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پرینار ایزدیار، هومن کیایی، مازیار سیدی، مهدی حسینی‌نیا، علی باقری، مرجان قمری و پیمان شریعتی جمعی از بازیگران این فیلم هستند.
تورج اصلانی نیز فیلم «حمال طلا» را به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور ساخته است. وی اولین فیلم سینمایی خود را با حضور بازیگرانی همچون سعید آقاخانی، ژاله صامتی، امید روحانی و علیرضا مهران به جشنواره معرفی کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است:‌ رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر، از او دزدی می‌شود و او باید غرامت بپردازد. رضا از دوستش لویی کمک می‌گیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می‌کند.

مرتضی علی ‌عباس‌میرزایی هم با فیلم «خون خدا» در جشنواره فجر امسال حضور دارد. فیلمی که فیلمنامه آن را نیز نوشته و سیاوش حقیقی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است. رضا اخلاقی‌راد، فرید سجادی‌حسینی، سعید داخ، علیرضا ثانی‌فر، خسرو احمدی، شیوا ابراهیمی، وحید نفر، میثاق جمشیدی، امین میری و حسین شباهنگ بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: علی کارتون خوابی است که در حال ترک اعتیاد است و عصر روز تاسوعا قصد دارد از سر و صدا فرار کرده و به جایی پناه ببرد. صدای عزاداری حالش را بد می‌کند و از هوش می‌رود وقتی به هوش می‌آید در صبح روز دهم اتفاق تازه‌ای رخ داده است...   

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.