سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰

برنامه نمایش آثار نهمین روز جشنواره فیلم «عمار»

نهمین جشنواره عمار

سینماپرس: دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در نهمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در نهمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در نهمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۳۰ ادامه می‌یابد،  از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابراین گزارش آثار منتخب نهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «مسیر صلح» سانس ۲ – سالن ۱

در طول جنگ بوسنی و در ژوئیه ۱۹۹۵، نیروهای مسلح صرب وارد شهر «سربرنیتسا» می‌شوند و بیش از ۸ هزار نفر از مردان و پسران نوجوان مسلمان شهر را را به قتل می‌رسانند. این فاجعه در حالی روی می‌دهد که این منطقه زیر پوشش امنیتی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل است. مراسم پیاده‌روی صلح (مارش میرا)، هرساله به منظور بزرگداشت شهدای این نسل‌کشی در کشور بوسنی‌ و هرزگوین برگزار می‎شود. مستند، روایتی از حضور ایرانی‌ها در در این پیاده‌روی بین‌المللی است. این مستند به کارگردانی «روح الله رفیعی» ساخته شده است.

مستند «ربانک» سانس ۳ – سالن ۱

علی‌رغم ممنوعیت «ربا» در ادیان الهی، یهودیان در «ونیز» ایتالیا، رباخواری را راه می‌اندازند تا بر حکومت‌ها مسلط شوند. پس از این اتفاق، اندیشمندان غربی سعی در تطهیر آن دارند و لیبرالیسم را بر پایه ربا به‌وجود می‌آورند. «کینز» و «فریدمن»، دو اندیشمند آمریکایی هستند و هرکدام نظریه‌ای اقتصادی ارائه می‌دهند که اجرای آن در کشورهای مختلف نتایج فاجعه‌باری را به دنبال دارد. فیلم، با تشریح نحوه تأسیس بانک‌ها و رباخواری آن‌ها، سیستم بانکداری ایران و جهان را به نقد می‌کِشد. این مستند به کارگردانی «صادق زارع» ساخته شده است.

مستند «تولد حسن» سانس ۴ – سالن ۱

«حسن»، یک جوان نانوا است. او طبع شوخی دارد و مثل خیلی از آدم‌های دیگر، به تولد و گرفتن جشن اهمیت می‌دهد. مادرش می‌گوید: «حسن همیشه می‌گفت: انسان مؤمن باید تاریخ‌های مهم را بداند». این جوان مشهدی بعد از شنیدن اخبار سوریه، با لشگر فاطمیون عازم این کشور می‌شود. اثر، روایت زندگی شهید مدافع حرم، «حسن قاسمی دانا» است. این مستند به کارگردانی «محمد مهدی خالقی» ساخته شده است.

مستند «تیم تخریب» سانس ۴ – سالن ۱

یکی از ترفندهای ناجوان‌مردانه داعش، کارگذاری تله‌های انفجاری است که در جای‌جای شهرها و جاده‌ها، منجر به شهادت رزمندگان و مردم مظلوم این مناطق می‌شود. گروه تخریب لشگر «فاطمیون»، یکی از گروه‌های با اخلاص افغانستانی هستند که مقدمه تخریب مواد منفجره را تخریب نفس می‌دانند. مستند، با دو تخریب‌چی این لشگر به نام‌های سید «ناصر حسینی» و «جعفر حسنی» هراه شده است تا گوشه‌ای از اخلاص آن‌ها را به تصویر بکِشد. آنان در عملیات‌های بعدی علیه داعش به شهادت می‌رسند. این مستند به کارگردانی «محمد حاجی مقصودی» ساخته شده است.

فیلم داستانی «سوزن» سانس ۴ – سالن ۱

در بحبوحه جنگ تحمیلی، یک گروه جهادی برای انجام خدمات بهداشت، درمان و کارهای فرهنگی، وارد روستایی دورافتاده در اراک می‌شود. یکی از هدف‌های گروه، واکسیناسیون بچه‌ها است اما به محض ورود به روستا، متوجه می‌شود که هیچ بچه‌ای در آن‌جا وجود ندارد. پس از کمی پرس‌وجو، جهادگران می‌فهمند که بچه‌ها از ترس سوزن فراری و در حاشیه روستا پنهان هستند. اعضای گروه، برای بیرون‌کشیدنِ کودکان از مخفی‌گاه‌شان دست به کار می‌شوند… . این فیلم داستانی به کارگردانی «یوسف جعفری» ساخته شده است.

مستند «قله های برفی» سانس ۵ – سالن ۱

سال‌ها پیش از ظهور داعش، سید «حسن نصرالله»، خطر به‌وجودآمدن آن را گوشزد می‌کند. «میشل عون»، یکی از سران مسیحی لبنان نیز با هوشیاری این خطر را تذکر می‌دهد و تأکید دارد که کنار مقاومت می‌ایستد. زمانی‌ها که تکفیری‌ها در سوریه اعلام موجودیت می‌کنند، لبنانی‌ها از شیعه و سنی، تحلیل درستی از ماجرا دارند و با حفظ وحدت و تقدیم شهدای بسیار، مانع حضور و تأثیرگذاری داعش در این کشور می‌شوند. اثر، روایتی از حضور «حزب‌الله» در سوریه، چگونگی و کیفیت این حضور است. این مستند به کارگردانی «ناصر نادری» ساخته شده است.

مستند «جای خالی یک دوست» سانس ۲ – سالن ۲

«احمد زارعی»، برای تحصیل در رشته ادبیات به دانشگاه سنندج می‌رود اما با شروع جنگ تحمیلی وارد سپاه می‌شود. وی کنگره شعر دفاع مقدس و دانشجویی را راه می‌اندازد و نقش مهمی در بنیان‌گذاری ادبیات انقلاب اسلامی و شعر جنگ ایفا می‌کند. او هنگام بمباران شیمیایی «حلبچه»، در آن‌جا حضور دارد و سال‌ها بعد در اثر جراحات ناشی از آن به شهادت می‌رسد. اثر، دختر احمد را نشان می‌دهد که به‌عنوان یک کاراکتر جست‌وجوگر در فیلم حضور دارد و به‌همین‌واسطه، جنبه‌های ناشناخته از زندگی شهید زارعی بازگو می‌شود. این مستند به کارگردانی «محمد عبدالهی» ساخته شده است.

مستند «بی کار آفرین» سانس ۳ – سالن ۲

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به لحاظ تولید علم، تعداد مقاله‌های ISI، تعداد دانشگاه‌ها و میزان تحصیلات، پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای دارد اما عدم به‌کارگیری آن در صنعت و حل مشکلات، باعث بروز اختلال در اداره کشور و بیکاری فارغ‌التحصیلان شده است. مستند، با تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان مصاحبه می‌کند و سیستم آموزشی کشور را که منجر به سردرگمی محصل‌ها و بیکاری آن‌ها می‌شود، به چالش می‌کشد. این مستند به کارگردانی «محمدرضا فهیمی» ساخته شده است.

مستند «سپهر» سانس ۶ – سالن ۲

«سپهر»، با «اتل متل‌های» پر سوز و گدازش، شناخته می‌شود. او در چند فیلم و سریال هم نقش‌آفرینی می‌کند اما زندگی پرشورِ بسیجی‌وار و عاشورایی‌اش، وی را بیشتر در ذهن‌ها ماندگار کرده است. زنده‌یاد «ابوالفضل سپهر»، شاعر جوانی که چندان هم به زمان جنگ نزدیک نیست اما دغدغه‌مندی خاصی نسبت‌به شهدا، ایثارگران و مشکلات آن‌ها دارد. در این مستند، «فاضل مینویی»، پسردایی ابوالفضل، با مرور زندگی او، می‌خواهد پی به راز دفن پسرعمه خود در بین شهدای گمنام ببرد. این مستند به کارگردانی «حسین نژاد موسی» ساخته شده است.

مستند «پارسیان شام» سانس ۶ – سالن ۲

در سال‌های دور و از همان زمانی‌که تمدن اسلامی شکل می‌گیرد، کشور سوریه همواره هم‌مرز با دشمنان است و خط مقدم دفاع محسوب می‌شود. ایرانیان مسلمان از همان زمان برای دفاع از مرزهای اسلامی به سوریه مهاجرت می‌کنند. امروزه، آرامگاه و مقام بسیاری از عجمیان در این کشور وجود دارد. مستند، روایتی از حضور تاریخی ایرانی‌ها برای دفاع از مظلومان است. این مستند به کارگردانی «محمد مهدی خالقی» ساخته شده است.

مستند «فانوس اوفا» سانس ۲ – سالن ۳

«عالمف محمد مصطفویچ»، از اهالی «اوفا» از جمهوری «پاشقیرستان» در روسیه است. مستند، در ابتدا دوران جوانی او مانند تحصیل در رشته پزشکی، تأسیس مدرسه اسلامی در اوفا و حضور در اداره «روحانیت مسلمانان» روسیه را نشان می‌دهد، سپس تحصیل مجدد وی را در علوم دینی در ترکیه و فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش در این کشور به تصویر می‌کشد. کارگردان، در ادامه بازگشت محمد را به پاشقیرستان و فعالیت‌های دینی‌ او ازجمله احداث مسجد «اخلاص»، ترویج معارف اسلام و ساخت برنامه تلویزیونی «بالکش» روایت می‌کند. این مستند به کارگردانی «مرتضی اسفندیاری» ساخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.