چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

طلبه فیلمساز :

مهمترین ویژگی «عمار» دیده شدن توسط مردم است

ساسان فلاح فر

سینماپرس: ساسان فلاح فر طلبه جوان فیلمساز با اشاره به اینکه ایثار و فاطمیون موضوع اصلی تولید آثارش است، تاکید کرد که جشنواره فیلم «عمار» فرصت دیده شدن توسط مردم را فراهم می کند.

به  گزارش سینماپرس، ساسان فلاح فر طلبه مستندساز با اشاره به اینکه آثاری که می سازد درباره لشکر فاطمیون است، گفت: پیش از اینکه با لشکر فاطمیون آشنا شوم نگاه درستی نسبت به افغانستانی ها نداشتم، مانند بسیاری از مردم که نگاه درستی به این افراد ندارند، اطلاعات دقیقی در مورد آنها نداشتم.

وی با بیان نقل قولی از سردار سلیمانی که گفته است «لشکر فاطمیون غبار غربت را از چهره افغانستانی ها کنار زده است»، توضیح داد: در واقع این غربتی که سردار سلیمانی از آن صحبت کرده است از زمان جنگی که در سوریه رخ داد و تشکیل جبهه جهانی مستضعفین که بخشی از آن را لشکر فاطمیون تشکیل داده اند، از چهره افغانستانی ها کنار زده شد و چهره آنها به چشم آمد.

این مستندساز تاکید کرد: شروع مستندسازی من در این زمینه با شهید مهدی صابری از شهدای افغانستانی که در بهشت معصومه(س) قم دفن شده است، آغاز شد و نزدیک به ۴ سال است که در حوزه جبهه مقاومت و لشکر فاطمیون مستند می سازم.

فلاح فر گفت: در این دوره از جشنواره فیلم «عمار»، ۲ مستند را کارگردانی کرده ام که شامل «زیبایی» و «پایان ماموریت» است، همچنین تهیه کنندگی «ردی از یک مرد»، «سردار پالمیرا» و «تیم تخریب» را برعهده داشته ام که همه این آثار در بخش مسابقه جشنواره فیلم «عمار» حضور دارد و همه آثار با موضوع لشکر فاطمیون ساخته شده است.

وی توضیح داد: هر کدام از این مستندها سوژه های متفاوتی دارند به عنوان مثال «زیبایی» از نگاه دختر شهید مرتضی عطایی ساخته شده است، «پایان ماموریت» مستندی داستان محور است به این معنی که شخصیت اصلی فیلم پشت دوربین قرار دارد و به عنوان یک جستجوگر به دنبال بازگرداندن پیکر دوست شهید خود است، «ردی از یک مرد» نیز درباره قهرمان لشکر فاطمیون شهید ابوحامد فرمانده لشکر فاطمیون است که در بلندی های جولان و در جنگ با رژیم صهیونیستی به شهادت می رسد.

کارگردان مستند «پایان ماموریت» بیان کرد: «سردار پالمیرا» درباره شهید سید حکیم است؛ شهیدی که از شغل مقنی گری به نقطه ای در جنگ سوریه می رسد که تبدیل به فرمانده اطلاعات شناسایی یکی از مهمترین اتفاقاتی که در پالمیرا رخ می دهد، می شود و آن منطقه را نجات می دهد. «تیم تخریب» نیز در مورد ترکیبی از ۲ نسل افغانستانی ها در بخش تخریب است؛ نسلی که در هشت سال دفاع مقدس در کنار رزمندگان بر علیه عراق می جنگید و یک تخریب چی متولد دهه ۷۰ که هر ۲ در جنگ شهید می شوند.

فلاح فر یادآور شد: خوشبختانه مستندهایی که تولید می کنم در جشنواره های مختلف دیده می شود و مورد استقبال قرار می گیرد به عنوان مثال «نبرد پالمیرا» در جشنواره «سینماحقیقت» نامزد دریافت جایزه شد اما مساله مهم این است که این مستندها در سطح کشور به نمایش گذاشته شود که این امر توسط جشنواره فیلم «مقاومت» صورت گرفته است.

این طلبه مستندساز ادامه داد: مساله جالب این است که برخی از مستندهایی که تولید کرده ام در خارج از ایران و در شهرهایی مانند کالیفرنیا به نمایش درآمده است، یا خانمی که استاد دانشگاه سوربن است به من گفت که این مستندها را برای دانشجویان خود به نمایش گذاشته و همه این اتفاقات از طریق جشنواره فیلم «عمار» رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه مستندسازها با این هدف دست به تولید مستند می زنند که کار آنها دیده شود و اگر آثارشان توسط مردم دیده نشود بی شک آن مستند هیچ ارزشی ندارد، بیان کرد: خوشبختانه مهمترین ویژگی جشنواره «عمار» این است که شرایط مناسب برای دیده شدن مستندها توسط مردم را فراهم کرده است.

کارگردان مستند «نبرد پالمیرا» توضیح داد: تاکید می کنم آثاری که در حوزه لشکر فاطمیون می سازم بیشتر درباره ایثار است اما سعی کرده ام در هر مستند، برخی از واقعیت ها را درباره لشکر فاطمیون نشان دهم تا بخشی از شائبه ها نسبت به این لشکر برطرف شود.

فلاح فر در پایان بیان کرد: از ابتدای سال ۸۹ به صورت مستقل فعالیت خود را در حوزه تولید مستند آغاز کرده ام و همچنان ساخت مستندهایی با موضوع لشکر فاطمیون را دنبال می کنم.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.