پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴

نهمین جشنواره فیلم «عمار» برگزیدگانش را شناخت/ هدیه ویژه برای سیروس مقدم

نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: مراسم اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» با معرفی برگزیدگان بخش های مستند و داستانی در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با معرفی برگزیدگان بخش های مستند و داستانی و همچنین پاسداشت سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت در سینما فلسطین برگزار شد.

بعد از اجرای ترانه ای با عنوان «سلام به آینده» توسط «حسین حقیقی» و سخنرانی حاج خدایار بهرامی بخش اول اهدا جوایز با معرفی برگزیدگان بخش های مستند تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸ برگزار شد.

حاج محمد بهرامی در مراسم اختتامیه جشنواره مردمی عمار در سخنانی، گفت: یک روزی دیو سیاهی با کمک استعمار رضاخان را به ملت ما حاکم کرد. پادشاهی که کسی جرات نداشت مقابلش حرف بزند با یک تشر استعمار از دریا فرار کرد و بعدا هم به درک واصل شد.

وی در ادامه افزود: استعمار در کشور ما میخواست به دین حمله کند، با حمله به حجاب و روحانیت قصد از بین بردن دین را داشت. قرار بود یهود جهانی بر بالای کشور من خانه بسازد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار به جایی رسید که یک روز مصطفای صدرزاده با من تماس گرفت و گفت اسرائیل الان زیرپای من هست.  نقش مقام معظم رهبری در این دوران هدایت برای نجات ایران است.

وی ادامه داد: سیلوی روستایی من با فشار پوتین آن ها از تریاک پر میشد. سیلوی روستایی من با تریاک پر میشد. شمال من که امروزه برنج کاشته می شود قرار بود کشتگاه تریاک باشد.

محمد بهرامی در قسمت پایانی صحبت هایش بیان کرد: من از برادران فیلم سازم خواهش میکنم این ها به مردم نشان دهند. من میخواستم آنچه قبل از انقلاب گذشت را به پسرم نشان دهم، برای همین گفتم فیلم گوزن هایی که قبل از انقلاب ساخته شده را ببین. این وظیفه عمار است که این ها را نشان دهم. روزی فیلمی ساخته شد به نام مارمولک و یک مدت هر روحانی در خیابان با انگشت اشاره آن دیده میشد. امروز فیلمی ساخته شده به نام هزارپا که به جانبازها توهین میکند. وظیفه فیلم ساز انقلابی است که در مقابل این جریان بایستد.

بنابر این گزارش، هیئت داوران بخش «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸»؛ متشکل از آقایان مهدی نصیری، محمدحسین باقری، مهدی کلهر، مجید بذرافکن و جواد رمضان نژاد، ضمن تقدیر از اثر «مجتهد لاری» به کارگردانی «جواد یقموری» و اثر «تاریک‌خانه روشن» به کارگردانی «میثم آقابیکی آرانی و میثم نیکفر»، لوح افتخار این بخش را به اثر «آینه های شکسته» به کارگردانی «عبدالعلی مکرمی اصل» و اثر «راه طی شده» به کارگردانی «علی ملاقلی پور» اهداء کرد.

ملاقلی پور بعد از دریافت جایزه اش گفت: من ممنوع الاجشنواره هستم همین که مستندم پذیرفته شد، خوشحالم، کسانی که دنبال قدیس سازی بودند تاب نیاوردند. باید نقدپذیر بود و نقدپذیری را در جامعه رشد داد. رسانه هایی که طرفدار افردای اند جوانانی که فرزندان خمینی هستند هر وقت که این فیلم را بایکوت کنند فرزندان امام و انقلاب هستند و این خط ادامه پیدا می کند. مسئولان این دادها و فریادهای عدالت خواهی را بشنوند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی «مصطفی شوقی» اهداء کرد. تین جایزه توسط مادر شهیدان خالقی پور به مصطفی شوقی تقدیم شد.

مصطفی شوقی بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: زمانی که ساخت مستند را شروع کردیم شرایط خاصی در کشور حاکم بود اما سعی کردیم روایت منصفانه ای از وقایع داشته باشیم. اسم فبلم ما شورش علیه سازندگی بود اما علیه فیلم ما شورش شد و اجازه ندادند این اثر حتی یک اکران خصوصی داشته باشد.

وی افزود: خوشحالم که بچه های عمار جسارت کردند و فیلم را نمایش دادند. وضعیت ما مستندسازان زیاد خوب نیست ولی بهتر از کارگران نیشکر هفت تپه و هپکو است. بیایید دعا کنیم گرفتار معیشت هستند بتوانند در این وضعیت سخت که همه به نوعی دچارش هستنیم، گذران زندگی کنند.

همچنین هیئت داوران به خاطر اجرای موثر و گیرا لوح افتخار جشنواره را به «ناصر طهماسب» اهدا کرد که به نمایندگی از او مهدی نقویان برروی سن حاضر شد.

همچنین هیئت داوران در بخش «جنگ نرم»؛ ضمن تقدیر از اثر «آیسک» به کارگردانی «حمید عبداله زاده» و اثر «آن ۱۰ ثانیه» به کارگردانی «عادل انیسی»، لوح افتخار و «جایزه مردمی تورقوزآباد»؛ یک فرش دستبافت اهالی روستای تورقوزآباد توس خواهر شهید داوود کاظمی از اهالی روستای تورقوزآباد به دلیل «روشنگری، تناسب اثر با وقایع روز و نگاه به آینده و ترسیم وضعیت بعد از آشوب» به اثر «تهران دمشق» به کارگردانی «سید محمدعلی صدری‌نیا» اهدا کرد.

علی صدری نیا در سخنانی گفت: مستند تهران دمشق اولین جایی که اکران شد جشنواره مردمی فیلم عمار بود. اکران و عرضه عمومی این مستند از ۱۵ روز دیگر آغاز می شود.

مستند حرف و سخن بزرگی را به همه مردم میزند و آن دوست داشتن ایران است. اگر هر فرد بتواند این مستند را به چند نفر دیگر معرفی کند اتفاق خوبی رخ می دهد و کمک بزرگی به ما می کنید.

اگر یک ساعت در خیابان های حلب و تدمرکشور سوریه قدم بزنید معنای امنیت و ناامنی را به خوبی خواهید فهمید.

هیئت داوران این بخش؛ فانوس این بخش را به دلیل «ارائه روایت و پرداختی موفق و اتکا به پژوهشی محکم» به اثر «روزی روزگاری ترامپ» به کارگردانی «علیرضا بوالی» اهدا کرد. که محسن مقصودی به نمایندگی از او به روی سن آمد. 

آقای روحانی توبه عملی کنید و به مردم برگردید

محسن مقصودی نیز در سخنانی، گفت: نکته ای که دارم این است که مسئولین امروز از دستاوردهای برجام صحبت کردند. نمی دانم دوربین مخفی است! شش سال پیش ایده ای مطرح شد و آن این بود که زمانی چرخ هسنه ای بچرخد که چرخ اقتصاد هم بچرخد.

وی افزود: مسئولین آیا از وضعیت اقتصاد کشور، کارگران و رکود بازار خبر دارند که با این اعتماد به نفس از برجام حرف می زنند؟ چند ال پیش در یک معامله یک طرفه با کدخدا معامله کردید اما بعد از این ماجراهای برجام یک سالی می شود که به امید لبخند اروپایی ها این ماجرا را ادامه می دهید.

مقصودی ادامه داد: شما باید توبه عملی کنید و به مردم برگردید. زیرا مردم دست رد به سینه شما نمی زنند و هیچ بمبستی وجود ندارد. به مردم و به این ۸۰ میلیون مردم ایران برگردید. اگر به مردم برگردید با کمک آنها این اوضاع فعلی برطرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: این فانوس را از طرف همه بچه های برنامه ثریا به ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم قلاده های طلا تقدیم میکنم که با روشنگری های خود پرچمدار مبارزه با نفوذ است.

هیئت داوران در بخش «جبهه فرهنگی»؛ متشکل از مسعود رضایی،سید سلیم غفوری و علی نادری، ضمن تقدیر از اثر «شهریاری از ملک قرآن» به کارگردانی «مهدی فارسی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «عطر سیب» به کارگردانی «داوود جلیلی» و اثر «متولد آذر» به کارگردانی «سید رضا حسینی» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.

هیئت داوران بخش «نقد درون گفتمانی»؛ متشکل از حسن عباسی، محمدصادق کوشکی، منصور نظری، علی محمد مودب و یاسر جلالی، ضمن تقدیر از اثر «باج» به کارگردانی «محمد پایدار» و اثر «یک قطره زندگی» به کارگردانی «سید محمدباقر سجادپور»، لوح افتخار این بخش را به اثر «خوره» به دلیل «قوت پژوهش و کوشش برای بصیرت‌افزایی» به کارگردانی «محمدرضا امامقلی» و به اثر «فروشنده ۲» به دلیل «آینده نگری، جسارت، پژوهش و پرداختن به یک موضوع راهبردی و آینده نگری و توجه به مقوله‌ی امید» به کارگردانی «علیرضا بوالی» اهدا کرد.

محسن حاج کرمی که از طرف بوالی روی سن آمده بود در سخنانی گفت: امروز سالگرد شهادت مصطفی احمدی روشن است، قطعا شکل گیری و پیشرفت صنعت موشکی مدیون احمدی روشن ها، تهرانی مقدم ها، رضایی نژادها و شهریاری هاست. از آن طرف تعطیلی صنعت هسته ای و به انبار بردن سانتریفیوژها مدیون کسانی است که به کدخدا اعتماد کردند.

وی ادامه داد: یکروزی میگفتند امروزه عصر گفتمان است نه موشکی، یک روی می گفتند عصر برجام است نه موشکی، و این روزها هم می گویند عصر خالی بندیست نه موشکی.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «دریابست» به دلیل «جسارت سازنده،نقد و پیگیری مناسب و نمایش خوب عدالتخواهی و به کارگیری خلاقیت های جمهوری اسلامی در مقابله با فساد» به کارگردانی «محمود شهبازی» اهداء کرد که این جایزه ما در شهید قوچانی به او تقدیم شد.

کنایه‌های یک مادر شهید به رئیس جمهور

مادر شهید قوچانی پیش از اهدای جایزه ویژه خود برای محمود شهبازی کارگردان مستند دریابست گفت: این دوربینی که من هدیه دادم این است حرفهای ما را به مسئولان برسانند گفتند دسته کلید می دهند قفلها را باز کنیم ولی قفلهایی را هم که باز بود قفل کرد. از خدا می خواهیم که پشت باشد و ما مثل کوه پشت رهبرمان بایستیم.

شهبازی نیز بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه گفت: شهید خلیل تختی نژاد یکی از کسانی بود که کمک کرد تا این مستند ساخته شود من فانوس جشنواره را خانواده این شهید تقدیم می کنم.

محمدرضا امامقلی بعد از برگزیده شدن و دریافت جایزه، لوح خود را به شهدای قزوین تقدیم کرد.

هیئت داوران در بخش «بیداری اسلامی و جهانی»؛ متشکل از امیر تفرشی، محسن برمهانی، حمیدرضا غریب رضا و بیژن نوباوه، ضمن تقدیر از اثر «شیون یانکی ها» به کارگردانی «میثم پوررشیدی» و اثر «مردی با سلاح کلمات» به کارگردانی «حسین احمدی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «موفقیت در پرداخت سوژه» به اثر «عماد» به کارگردانی «ایمان گودرزی» اهداء کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به دلیل «روایت تاریخی پربار، و روان و متقن» به اثر «فرزند امام» به کارگردانی «سیدمحتشم علی نقوی» اهداء کرد.

محتشم علی نقوی؛ فیلمساز پاکستانی، بعد از گرفتن جایزه خود گفت: این فیلم درباره شهید عارف الحسینی با توجه به تاکید امام خمینی(ره) که این موضوع را زنده نگه دارید ساخته شد.

وی در ادامه افزود: در ساخت این فیلم خداوند بسیار به ما کمک کرد چرا که ارگان ها و سازمان های فرهنگی این طرح را رد بودند.

وی ادامه داد: این اولین فیلم از پاکستان بعد از فیلم مهار نشده است و نشاندهنده آن است که نیاز پرداخت به شبه قاره هند خیلی بیش از این هاست و از همه فیلمسازها میخواهم که بیشتر به این موضوع بپردازند.

نقوی در پایان با تشکر از خود بیان کرد: در ساخت این فیلم سختی زیادی بود و این ممکن نبود جز با کمک همسرم که از او ممنونم.

هیئت داوران بخش «ملت قهرمان»؛ متشکل از محمد سرشار، رحیم مخدومی، سینا واحد، مهدی حسین زاده و فرزاد جهان بین، ضمن تقدیر از اثر «۱۸ درصد» به کارگردانی «مصطفی شبان»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «ارائه روایتی بومی و امید آفرینی» به اثر «جلیل و خلیل» به کارگردانی «روح الله اکبری» اهداء کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به دلیل «پرداختن به آسیب های اجتماعی درحین یک روایت حماسی» به اثر «بانو» به کارگردانی «محمد حبیبی منصور» اهداء کرد.

در بخش بعدی این مراسم با پخش کلیپی درمورد فعالیت های مادر شهید فرجوانی وی روی سن حاضر شد. 

مادر شهید فرجوانی در این بخش در سخنانی گفت: انسان به دنیا می آید تا در هر مقطع زمانی و شرایطی آینده ای برای خود بسازد. زندگی بالا و پایین و پستی و بلندی بسیار دارد ولی در عین حال زندگی بسیار شیرین است. به شیرینی این عکس اسماعیل و ابراهیم، پدر و پسر.

وی  در ادامه افزود: در این چند سال هم خودم تدارکات برای مدافعین حرم جمع میکردم برای جوان هایی که در سوریه و لبنان مبارزه میکنند. در این روزها هم در جبهه جنگ اقتصاد مقاومتی در اهواز مشغول هستم.

این مادر شهید ادامه داد: وقتی خواری در دست بچه ات میرود اولین کاری ه میکنی جلوی چشمانت را میگیری تا نبینی اما در همین فیلم میبینید که جلوی چشم من دست جوانم را با اره برقی جدا کردند و من آخ نگفتم. سر پسرم را جدا کردند آخ نگفتم. ولی اینجا میخواهم از بیکاری و گرانی و مشکلات جوانان و . . . آخ بگویم.

وی افزود: مسئولین ما این کارها را کردیم که شما پشت میزهایتان راحت بنشینید و از شما عاجزانه میخئاهم کاری کنید ملت ما آخ نگویند.

مادر شهید فرجوانی در پایان صحبت های خود گفت: از تمام دست اندرکاران جشنواره عمار تشکر میکنم و دعا میکنم در دنیا و آخرت سربلند باشید.

اهدای جایزه «استقلال»

براساس این گزارش، با حضور پدر شهید احمدی روشن و با پخش کلیپی درمورد مادر شهید فرجوانی که به فعالیت های کارآفرینی و اشتغالزایی مشغول است نشان استقلال نهمین جشنواره عمار به این مادر شهید اهدا شد.

هیئت داوران در بخش «جنگ اقتصادی»؛ متشکل از عادل پیغامی، مسعود براتی و سیدامیر سیاح، ضمن تقدیر از اثر «ترینیتی» به کارگردانی «مسعود کارگر»، لوح افتخار این بخش را به علت «امید آفرینی و کیفیت فنی» به اثر«خاویار قم» به کارگردانی «محمد جواد رحیمی» و به علت «توجه دادن مخاطب به موضوعی مهم و راهبردی و بهره‌گیری از پژوهشی درخور» به اثر «جوجه های انگلیسی» به کارگردانی «محمد هادی اینانلو» اهدا کرد.

اینانلو کارگردان مستند جوجه های انگلیسی پس از دریافت جایزه خود گفت: ما امروزه در جنگ اقتصادی هستیم و چیزی که در جنگ اقتصادی بسیار آزاردهنده است نفوذی‌ها هستند.

وی در ادامه افزود: این روزها با نهادهایی به ظاهر انقلابی مواجه هستیم که تماس می گرند و می گویند ما نماینده شرکت های انگلیسی هستیم و به تولید کننده داخلی توجهی نمی کنند و صدا و سیما هم در این شرایط تبلیغات تولید کننده داخلی را حذف می کند و وارد کننده برنامه زنده تلوبزیونی درباره حمایت از تولید داخلی را نعطیل می کند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «امید آفرینی و موفقیت در نمایش استقامت، استفاده از قابلیت ها و عناصر درام، نمایش مبارزه با خودباختگی و تحریم داخلی، توجه به عنصر توکل، پیام های خوب ضمنی مناسب، ارائه مصداق روشن اقتصاد مقاومتی و شرکت های دانش بنیان» به اثر«به نام پدر» به کارگردانی «محمد تقی رحمتی» اهدا کرد.

محمدتقی رحمتی در سخنانی، گفت: از طرف تیم سازنده مستند سیمرغ از همه بخصوص بچه های جشنواره عمار تشکر و قدردانی می کنم. اینجا لازم می دانم یک موضوع و بحث جدی را مطرح کنم، ما باید به اقتصاد مقاومتی عمل کنیم، آن را زنده کنیم و زنده نگهش داریم.

وی افزود: قصد تبلیغ نداریم بلکه می خواهیم اقتصاد مقاومتی زنده بماند و به آن پرداخته شود. ماباید صنایع غذایی را در کشور بومی سازی کنیم. نکته دوم درمورد صنایع نفتی کشور است. ما در حوزه صنایع نفتی باید فعالیت کنیم و باید در حوزه تولید مواد اولیه این صنعت کار کنیم تا اقتصاد ما مقاوم شود.

رحمتی ادامه داد: ما با یک مدیریت باکفایت می توانیم تا ۵ الی ۱۰ سال آینده یک جهش بزرگ صنعتی داشته باشیم و به رده نخست کشورهای پیشرفته دست پیدا کنیم.

هیئت داوران در بخش «مدافعان حرم»؛ متشکل از محسن یزدی، جهانگیر خسروشاهی و جواد اردکانی، ضمن تقدیر از اثر «ابوضرغام» به کارگردانی «وحید فراهانی» و اثر «تیم تخریب» به کارگردانی «محمد حاجی مقصودی»، لوح افتخار این بخش را به علت «محتوای ارزشمند و موضوع متفاوت» به اثر «عابدان کهنز» به کارگردانی «مجید رستگار» و به علت «سوژه جذاب و پرداخت مناسب» به اثر «کرار» به کارگردانی «محسن عقیلی» اهداء کرد. همچنین فانوس مردمی پراستقبال ترین فیلم نهمین جشنواره عمار به مجید رستگار اهدا شد.

مجید رستگار در سخنانی گفت: خودم را به هیچ عنوان لایق جایزه نمی دانم نیت این بود که اثر را به صاحب اصلی آن حاج آقا بهرامی برسانم به همین دلیل از حاج آقا بهرامی منت بگذراند و روی سن حاضر شوند تا این فانوس را تقدیم آیشان کنم.

حاج خدایار بهرامی نیز در سخنانی گفت: من نیز این هدیه را به شهید مدافع حرم سجاد عفتی تقدیم می کنم که پدر جانبازش گفت سجاد کار ناتمام مرا تمام کرد.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «ثبت صحنه های ناب و داستان پرکشش فیلم» به اثر «نجات» به کارگردانی «امیر حسین نوروزی» اهداء کرد.

محسن عقیلی در سخنانی گفت: آقای قالیباف درجمع خصوصی گفتند در زمان جنگ کسی که در جبهه ها دوربین به دست می گرفت را مسخره می کردند و می گفتند او ترسیده است. آقایانی که اجازه ندادید مستندسازان مستقل به سوریه بروند پشیمانی شما نزدیک است.

تقدیر از سیروس مقدم کارگردان سریال «پایتخت»

بخش مهم این اختتامیه به تقدیر از سیروس مقدم اختصاص داشت. سیروس مقدم درباره پایتخت ۶ گفت: پایتخت متعلق به مردم است و بارها در جلسات خصوصی با مدیران فرهنگی سازمان گفته ام که پایتخت نه متعلق به سیروس مقدم است، نه متعلق به محسن تنابنده است و نه متعلق به مدیران فرهنگی تلویزیون است و نه متعلق به هیچ ارگانی است. پایتخت متعلق به مردم است و تا زمانی که مردم بخواهند ادامه دارد. البته یک اما دارد. در مصاحبه ای که دیدید این گونه بیان شده بود که تیم تولید کننده نمی خواهند این سریال تولید شود اما مساله چیز دیگری است. نمی توان خیلی از مسائل را در این جا بیان کرد. گفته ام که تا زمانی که مردم از پایتخت دل زده نشده اند و دوست داشته باشند که پایتختی ها را ببینند ساخته میشود. البته ما هم باید سوژه ای خوب پیدا کنیم چرا که توقعات مردم نسبت به این مجموعه بالا است. سخت است که با یک مضمون اجتماعی مردم را خندانند.

وی اضافه کرد: البته در این بین رکن سومی نیز وجود دارد و آن هم به تیم مدیریت فرهنگی صدا و سیما برمیگردد و باید دید که آیا آنان تمایلی به ادامه ساخت این فیلم دارند یا خیر؟  تاکنون هیچ چیزی دال بر این که این تیم به طور جدی بیاید و برای ساخت پایتخت ۶ فکر کند، نشده است و به همین دلیل است که امسال پایتخت ۶ نداریم. آقای تنابنده مالامال از سوژه است. به اندازه مردم این مملکت سوژه وجود دارد که میتواند وارد پایتخت شود. می خواهم بگویم که این مطالبه مردم و ساخت پایتخت ۶ باید خواست مدیران فرهنگی ما هم باشد. ساختن یک کار دنباله دار کار سختی است و نیاز به حمایت مدیران دارد. دقت کنید که جمع کردن یک تیم به اندازه تیم پایتخت نیاز به برنامه ریزی دارد و عزیزان ما از همان روز که پایتخت ۵ تمام شد باید به این فکر می افتادند که ساخت پایتخت ۶ کلید بخورد نه این که حالا به تقویم نگاه کنیم و ببینیم که عید و ماه رمضان است و چیزی باید ساخته شود. خوشبختانه سریال پایتخت به نماد وحدت و انسجام آحاد فکری ملت تبدیل شده است و بسیاری از ایرانیان به من پیام می دهند که بیایید و پایتخت ۶ را در شهر و استان ما بسازید.

سیروس مقدم در بخش انتهایی صحبت های خود گفت: من احساس می کنم که در ساخت پایتخت ۶، در بخش برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی کم لطفی شده است و احساس می کنم که به این مطالبه و نیاز اساسی مردم به درستی پاسخ داده نشده است. اکنون تیم پایتخت متلاشی است و هر کدام در جایی مشغول به کار هستند. اگر صدای مطالبه مردم به گوش آنان برسد شاید از خواب غفلت بیدار شوند.
 

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره عمار، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک، رضا سلمانی به نمایندگی از مدافعان حرم، ولید درویش به نمایندگی از مردم سوریه و یک خانواده شهید مدافع حرم روی صحنه حاضر شدند و کاشی حرم رضوی(ع) را به سیروس مقدم اهدا کردند.

همچنین  مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک سیما  در این مراسم از بیژن مقدم خواست تا مقدمات تولید پایتخت۶ را فراهم کند. وی گفت که مقدم تیم خبره و چیره‌دست خوبی دارد و قاب تلویزیون و نیاز مردم را می‌شناسد.  امیدوارم امسال هدیه‌ای از درون پایتخت را در نوروز ۹۸ تقدیم مردم کنیم.

در ادامه بعد از یک استندآپ کمدی که توسط مسعود غزنچایی اجرا شد بخش ویژه اختتامیه پاسداشت سیروس مقدم برگزار شد. در این بخش با حضور خانواده شهدا، نادر طالب زاده فانوس جشنواره و کاشی حرم امام رضا (ع) به سیروس مقدم اهدا شد.

رضا سلمانی که به عنوان نماینده رزمندگان مدافعان حرم به روی سن آمد در سخنانی، گفت: از من خواسته شد تا درمورد سریال پایتخت ۵ صحبت کنم. من از نزدیک و با چشمان خودم وقایعی که در این سریال به تصویر کشیده شده بود را مشاهده کردم.

وی افزود: من با داعشی ها روبرو شدم و با آنها جنگیدم و به خوبی می دانم روبرو شدن و جنگیدن با داعشی ها و جبهه النصره یعنی چی. آنهایی که در دنیا استرس ندارند دیوانگان هستند و ما به خاطر خدا پای بر روی دل خود گذاشتیم و در مقابل دشمن ایستادیم.

سلمانی ادامه داد: آنهایی که سریال پایتخت ۵ را دیده باشند متوجه میزان اهمیت امنیت در کشور می شوند. به دوستی می گفتم ای کاش مردم را در خیابان های حلب و تدمر می بردیم. در آن شهرها زمانی که فرزندی از خانه خود خارج می شود خانواده ها مطمئن نیستند که او سالم به منزل بازمی گردد. باید آنجا را دید تا به خوبی فهمید امنیتی که ما در کشور داریم یعنی چیست.

مجید زین العابدین، داور بخش داستانی جشنواره عمار و مدیر شبکه یک نیز در سخنانی درباره سیروس مقدم و مجموعه پایتخت گفت: بسیار خوشحالم که عمار از مرد لطیف تلویزیون تقدیر کرد، از همین جا از او برای ساخت پایتخت ۶ دعوت می کنم چرا که او نیاز مردم را می شناسد. تیم خوبی هم همراه او است و ما هم مذاکرات خوبی را با همسر ایشان خانم غفوری برای ساخت پایتخت ۶ انجام دادیم و ان شاء الله هدیه ای از درون سریال پایتخت در عید نوروز ۹۸ شاهد خواهیم بود.

هیئت داوران بخش داستانی «فیلم کوتاه»؛ متشکل از محمد کاسبی، ابراهیم فیاض، ابوالقاسم طالبی، هوشنگ توکلی و مجید زین العابدین، لوح افتخار این بخش را به اثر «هر سال اربعین» به کارگردانی «میلاد محمدی» و اثر «اسپری» به کارگردانی «محسن مجیدپور» و اثر «داستان آینده» به کارگردانی «میثم ملکی پور» به خاطر حمایت از کالای ایرانی اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «آخرشه» به کارگردانی «رضا کشاورز» و اثر «#نفرس» به کارگردانی «سامان غنائمی» اهداء کرد.

فرزند شهید سیدمحمد علیشاه موسوی گردیزی در سخنانی بعد از اهدای جوایز بخش داستانی کوتاه گفت: شهید موسوی گردیزی، مجاهد فی سبیل الله، نستوه و خستگی ناپذیری بود که مرز نمی شناخت. در زمان جهاد با شوروی می جنگید و در زمستان ها در جبهه های ایران همراه با رزمندگان ایرانی می جنگید. در زمان جهاد، گلوله ای به گردنش خورده بود که نمی شد خارج کرد. او  ۴۰ ماه از بهترین دوران زندگی اش را در زندان گوانتامو گذراند.

وی افزود: شهید گردیزی در مسجد صاحب الزمان پکتیای افغانستان که خودش پایه گذاری کرده بود به همراه ۳۶ تن از همراهانش توسط داعش به شهادت رسید.

هیئت داوران بخش داستانی «فیلم نیمه بلند»؛ ضمن تقدیر از فیلم «برادر» به کارگردانی «مهدیه قطب الدین محمدی» و اثر «لیوان» به کارگردانی « محمد فرج صالحی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «تقاص» به کارگردانی «محسن امانی» اهداء کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس بهترین کارگردانی را به اثر «سوزن» به کارگردانی «یوسف جعفری» و جایزه ویژه بهترین فیلم را  به اثر «مستوره» به کارگردانی «الهام هادی نژاد» اهداء کرد. هیئت داوران این بخش لوح افتخار بهترین بازیگری را به دلیل حضور موفق در اثر «مستوره» به «بهار نوحیان» اهدا کرد.

الهام هادی نژاد بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: از خانه داستانی اوج تشکر می کنم که در پیشرفت این اثر به مٍن کمک کردند و پشت کار بودند. امیدوارم باز هم بتوانم درمورد این موضوع کار کنم زیرا جای کار فراوان هم دارد. البته رهبری هم در سخنان خود بارها تاکید کردند که تا می توانید درمورد شهدای گوهرشاد کار تولید کنید.

یوسف جعفری نیز در سخنانی بعد از دریافت فانوس خود گفت: ممنون که فرصت ساخت به ما دادید. فیلم ما درمورد جهاد بود و دوستان و همکاران ما جهادی ایستادند و کار کردند.

وی افزود: کار ویژه ای که عمار می کند اکران های مردمی آن است. من با خانم اسلامی از ساری صحبت می کردم که از استقبال بسیار خوب از فیلم های عمار خبر می داد اما با این وجود همچنان به شدت مشغول فعالیت در این عرصه است.

بنابر این گزارش، در بخش داستانی «فیلم بلند»؛ هیئت داوران لوح افتخار این بخش را به اثر «جایزه ویژه» به کارگردانی «سید علی سیدی» تقدیم کرد. داوران هیچ یک از آثار این بخش را شایسته دریافت فانوس ندانستند.

نظرات

  • محسنی ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۱۰:۲۰
    0 0
    خانه فیلم داستانی صحیحه خانه داستانی اوج غلطه لطفا دقت کنید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.