جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

شفاف‌سازی درباره نحوه معرفی آثار کوتاه به جشنواره فجر

انجمن فیلم کوتاه ایران

سینماپرس: هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران با هدف شفاف سازی درباره فرایند انتخاب فیلم های کوتاه برای شرکت در جشنواره فجر، متنی را در سایت رسمی این انجمن منتشر کرده است.

به گزارش سینماپرس، هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران نظر رسمی خود درباره شرایط حضور فیلم‌های کوتاه در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر را با انتشار متنی، تشریح کرد.

در این متن که با عنوان «نظر رسمی هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران» روی سایت رسمی انجمن منتشر شده است می‌خوانیم؛

پیش از هر چیز ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که همواره از دوره‌های هیات مدیره‌های پیشین تا به امروز اعتقاد صنفِ فیلم کوتاه بر آن بوده است که در جایی که می‌توان با بحث و گفتگو مسائل را پیش برد مصاحبه و بیانیه یا اطلاعیه کاربرد ندارد. اما در شرایط کنونی ارائه شرحی شفاف از آنچه رخ داده را به اعضای محترم خود و البته جامعه بزرگ‌تر فیلم کوتاهِ ایران ضروری می‌بیند.

«سیمرغ فیلم کوتاه» دو سال گذشته پس از کش و قوسِ فراوان و تلاش و همت جمعی اهالی فیلم کوتاه و پیگیری و گفتگو، در دوره اول به‌صورت داوری صنفی اهدا شد. در ادامه با پیگیری منطقی مطالبات توسطِ انجمن فیلم کوتاه ِایران و البته استقبالِ دبیرِ محترم جشنواره فیلم فجر از سال گذشته به‌صورت آئین‌نامه‌ای به فراخوان جشنواره اضافه شد.

صنف فیلم کوتاه مفتخر است که جشنواره فجر نامزدهای بهترین فیلم جشن مستقل را در کنار نامزدهای بهترین فیلم کوتاه تهران، برای رقابت در فجر انتخاب می‌کند تا در نهایت سیمرغ بهترین فیلم کوتاه را به برگزیده خود بدهد، البته لازم به توضیح است که در زمانِ همان گفتگوهای بینِ صنف و جشنواره فجر، صنف با برگزاری جلسات مشورتی با اعضای خود، چندین گزینه پیش ِ روی جشنواره فجر قرار داده بود که یکی از آن پیشنهادات در آن مقطع اعلام فراخوان و جذب همه تولیدات سال سینمای کوتاه بود که با توجه به شرایط دبیرخانه و امکانات موجود این امر برای جشنواره غیرممکن بود.

حتی صنف پیشنهاد داد حاضر است مسئولیت دبیرخانه و دریافت آثار را تا انتخاب نهایی فیلم‌ها به عهده بگیرد اما مقرر شد تا مهیا شدن شرایط در سال‌های آتی همین شیوه که صنف فیلم کوتاه با افتخار آن را تایید می‌کند، به مسیر خود ادامه دهد. ضمن اینکه باید به این مسئله‌ دقت کرد حضور فیلم کوتاه در فجر ملی بیشتر جنبه اعتباری دارد و به دلیل محدودیت نمایش تعداد فیلم‌های حاضر با چند اختلاف البته، نمی‌تواند بیشتر از این باشد و حالا این ساز و کار انتخاب هر چه که باشد.

امسال هم طبق روال سال گذشته بر اساس آیین نامه جشنواره فیلمِ فجر، ۳ فیلم دارایِ شرایط (نامزدهای جشن مستقل و جشنواره فیلمِ کوتاه تهران که زیرِ پانزده دقیقه بودند) از سوی ِانجمنِ فیلم کوتاهِ ایران و انجمن سینمای جوان به فجر معرفی شدند.

اما بر اساس آنچه به روز رسانی سال به سال عنوان گرفت و پیشنهادهای شفاهی بسیاری از فیلمسازان در یک سال گذشته، پیشنهاد افزایش زمان فیلم‌ها هم مطرح شد. که این مساله در واقع ایده و طرح بلندمدت انجمن فیلم کوتاه از سالِ گذشته برای رساندن سقف فیلم‌ها تا مدت زمان بیست دقیقه بود. اما این مساله‌ای بود که معتقدیم می بایست قدم به قدم اتفاق بیافتد و نه یکباره.

از همین فرصت استفاده کردیم و پیشنهادی را هم با مشورت انجمن سینمای جوان با توجه به زمانی که جشنواره برای باکس فیلم‌های کوتاه در نظر گرفته بود، مطرح کردیم تا چهار فیلم دیگر که نامزد جشن و جشنواره فیلم کوتاه و زیرِ بیست دقیقه بودند به این لیست اضافه شوند. اما این مساله تنها یک پیشنهاد بود و ما باید به عنوان فیلمسازانی که فیلم های خود را برای جشنواره‌های مختلف ارسال می‌کنیم بدانیم که دبیر جشنواره تصمیم‌ گیرنده اصلی در برگزاری آن است و ما به‌عنوان حاضران در جشنواره‌ها غالبا شرایط آن‌ها را می‌پذیریم. مخصوصا در مورد جشنواره فیلم فجر که می‌دانیم هر چه رخ دهد با نیت خیر و دیده شدن نسل جدید فیلم کوتاه کشور بوده و هست. تا این مرحله صنف وظیفه قانونی خود در قبال جشنواره فجر را انجام داده است.

پس از نامه معرفی فیلم‌ها، دبیر محترم جشنواره فیلم فجر با پیشنهاد مطرح شده از سویِ انجمن فیلم کوتاه (اضافه شدن ۴ فیلم زیر بیست دقیقه) – که همچنان بر این باوریم می‌توانست بسترسازِ هدف بلند مدت ِانجمن فیلم کوتاهِ ایران برای حضور نامزدهای زیر بیست دقیقه به جای پانزده دقیقه از سالِ بعد باشد – مخالفت کردند. اما انجمن فیلم کوتاه مدتی بعد متوجه پیشنهاد دبیر محترم فیلم فجر با مشاوره‌ انجمن سینمای جوان به فیلمسازان برای کوتاه کردن آثارشان، شد. که همه در جریان آن هستید.

بدون شک ایشان برای دیده شدن هر چه بیشتر آثار کوتاه منتخب سال جاری سینمای ایران درصدد ایجاد راهکاری بوده‌اند و از آنجایی که جابجایی نسخه‌های چند ورسیونی در تاریخ فیلم فجر توسط خود فیلمسازان سینمای بلند به کرات اتفاق افتاده، شاید به آن اندازه که این مسئله برای ما فیلمسازان فیلم کوتاه حیاتی است، به چشم نمی‌آید.

در هر صورت این یک تصمیم‌گیری دوسویه ست که درست یا غلط از نظر هر کدام از ما یک سویِ آن پیشنهاد دهنده و سویِ دیگر فیلمسازان فیلم‌های نامزد شده هستند.

صنف در معرفی آثار منتخب به جشنواره فیلم فجر وظیفه قانونی‌اش را انجام داده‌است، هر چند که ما معتقدیم در صورت تمرکز کافی صنف می‌توانست به دبیر محترم فجر مشاوره‌های لازم را بدهد اما آن چیزی که صنف به دنبال آن است ترمیم سال به سال بخش فیلم کوتاه فجر است که از طریق جلسه‌های مشورتی با اعضا (مانند سالیان گذشته) بتواند بخش فیلم کوتاه فجر را هر سال بهتر از گذشته و در شان فیلمِ کوتاه و فیلمسازان فیلمِ کوتاه برگزار کند. همچنین امیدواریم در جلسات کارشناسی بین صنف و فجر به آئین‌نامه‌ای برسیم که جای تفسیر و تاویل نداشته باشد و در صورت تغییرات مدیریتی احتمالی در ارشاد، همچنان بدون تغییر بماند.

با این وجود از همه فیلمسازان و اعضا محترم ایسفا تشکر و قدردانی می‌کنیم که همواره به فکر منافع فیلم کوتاه کشور هستند و از آن‌ها درخواست داریم خواسته‌های منطقی خود را در مورد جشنواره فیلم فجر مطرح کنند تا در جلسات آینده برای جشنواره فجر آتی بهترین تصمیم اتخاذ شود.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که این متن تنها در جهتِ شفاف‌سازی و بیان آنچه در این روزها گذشت به اهالی فیلم کوتاه و اعضای محترم انجمنِ فیلمِ کوتاهِ ایران است. نه جوابگویی است، نه بیانیه و…

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.