یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

پیمان جبلی:

شبکه‌های سراسری مستندهای چهل‌سالگی برون‌مرزی را پخش کنند

پیمان جبلی

سینماپرس: معاون برون‌مرزی صداوسیما در مراسم رونمایی از مستندهای ترکیبی چهل‌سالگی در ساختمان سیما، گفت: مستندهایی که استقلال و خودکفایی انقلاب را آنقدر خوب و روشنگرایانه به تصویر می‌کشد لازم است شبکه‌های سیما هم این مستندها را روی آنتن ببرند.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین مستندهای شبکه جهانی سحر به مناسبت چهل سالگی انقلاب تحت عنوان "شبکه گانگسترها"، "سایه های پنهان" و "پرنیان مهر" در سیما رونمایی شد.

علیرضا سلیمانی‌زاده رئیس شبکه جهانی سحر در این مراسم گفت: در برون مرزی صداوسیما بیش از ۱۵۰۰ ساعت کار تولیدی و بازتولیدی تلویزیون و رادیو در دستور کار قرار گرفت. در این بین سهم تلویزیون ۸۰۰ ساعت که اختصاص به چند ده ساعت مستند ویدئویی، کلیپ طنز عروسکی تولید شده و در اختیار شبکه های سیما هم قرار می گیرد تا بیشتر دیده شوند.

وی افزود: در این مراسم از چهار اثر کاملاً تولیدی رونمایی شد که سه اثر آن مشارکتی تولید شد. مستند سایه های پنهان در ۴۰ قسمت ۲۰ دقیقه ای با مشارکت شبکه مستند تولید شده است. و به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شود و در برون مرزی صداوسیما هم روی آنتن می‌رود. "فرزندان شب" مستند سینمایی است با مشارکت مرکز سینمای مستند و تجربی که آثار شوم حضور داعش در منطقه است، تولید شد. این آثار نفوذ و جایگاه انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) در شبه قاره هند بررسی می‌کند. اثر "شبکه گانگسترها" در ۱۵۰ ساعت ۱۵ دقیقه‌ای تولید شده و پخش آن از هفته آینده آغاز می‌شود.

تهیه کننده مستند "فرزندان شب" تاکید کرد: این مستند سرگذشت ۵ کودک سرباز که به اجبار و اغفال در جنگ‌های سوریه حضور داشتند. امیدوارم به زودی بخش انیمیشن کار هم ملحق شود به کار، معنا و مفهوم کار را انتقال دهد.

تهیه کننده "سایه‌های پنهان" تاکید کرد: تصاویر ناب و منتشر نشده از مستشاران آمریکایی و سیطره و نفوذ آمریکا در عرصه‌های مختلف از دهه ۲۰ شمسی مهمترین نکته و مسئله مطرح شده در این مستند بود. پنج شنبه بیست و هشتم از شبکه مستتد روی آنتن می‌رود و قرار است از شبکه‌های سراسری و شبکه جهانی سحر هم روی آنتن برود.

سلیم غفوری رئیس شبکه مستند تصریح کرد: استقلال و خودکفایی دو اتفاق مهمی بود که به برکت انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم. مستندهایی که ساخته شده‌اند وجوهی از به رخ کشیدن برکت‌های انقلاب اسلامی ایران است که در آستانه چهل سالگی نمایش چنین آثاری لازم و ضروری است.

تهیه کننده مستند "شبکه گانگسترها"، خاطرنشان کرد:  انتهای سال ۹۶ این مستند نوشته شد و شخصیت‌پردازی طول کشید در ۱۵۰ قسمت تولید شد. این مستند در مقابل هجمه های ضدانسانی و ضدبشری استکبار به سرانجام رسید. این مستند یک نگاه طنز عروسکی به مستکبرین زمان دارد.

تهیه کننده مستند"پرنیان مهر" گفت: این مستند چهار قسمتی سعی کرده با نگاهی به سیره امام(ره) و نقطه‌نظر هندی‌ها نسبت به انقلاب اسلامی را به تصویر بکشد. جالب است که جوانان هندی علاقه‌مند ادبیات فارسی هستند و به موضوع مذهب آن‌ها و انقلابی‌گری‌شان توجه داشتیم. علاقه‌ای که هندی‌ها به ایران و سبک زندگی ایرانی را سعی کردیم به تصویر بکشیم. در جریان تولید این مستند متوجه شدم آن‌ها از جنس ما هستند. این قرابت‌ها باعث شده هندی‌ها انقلاب ایران را دوست داشته باشند و آنقدر مصمم به دنبال استقلال و خودکفایی هستند.

وی افزود: منطقه کشمیر را به عنوان "ایران صغیر" می‌شناسند و دهه ۶۰ را می‌توانید در این مستند به وضوح ببینید. نگاه انقلابی هندی‌ها را با اساتید و کارشناسان هندی بررسی کنیم. سعی کردم محبت و صمیمیت انقلابی هندی‌ها را به رخ بکشیم. بسیاری از ما سوال کردند چرا برای به تصویر کشیدن انقلاب به شبه قاره رفتیم اما برایمان این عشق به انقلاب وصف ناپذیر بود. در چهل سالگی چنین پرداخت‌هایی می‌تواند نشان دهد که چقدر مسیر انقلاب اسلامی پررهرو بوده و هست.

پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما خاطرنشان کرد: این مستندها نشان می‌دهد که چقدر این انقلاب صدور پیدا کرده و به این مفاهیم عشق می‌ورزند؛ کسانی یا کشورهایی که در این مستندها به تصویر کشیده می‌شود و تعجب همگان را برمی‌انگیزد. ما وقتی از انقلاب صحبت می‌کنیم همه دهه ۶۰ نیست و جوانان امروز ما که با جنگ نرم مقابله می‌کنند و نمی‌گذارند غرب با سبک شومش سوار بر اصالت‌های ما بشود، انقلابی‌ترند.

وی افزود: دشمنان ما متوجه نفوذ و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی هستند و همان‌جا علیه انقلاب گام برمی‌دارند. چنین مستندهایی همچون "پرنیان مهر" که عمق نفوذ انقلاب را به تصویر می‌کشد روشنگرایانه هستند و چنین نگاه‌های عمیقی را بایستی بسط بدهیم تا از این صدور انقلاب همه خبردار شوند.

معاون برون مرزی صداوسیما تصریح کرد: "فرزندان شب" بعد فاجعه داعش که آثار و کارکردهای داعش در این مستندهای جدید به تصویر کشیده شد کاری بود که تا به حال انجام نشده بود. همه به وضوح می‌بینند داعش فقط کشت و کشتار نکرد و او بر اعتقادات و ظرفیت‌های اخلاقی هم تاثیر گذاشت. چرا که داعش از پیچیده‌ترین رویکردهای امنیتی و جامعه شناختی بهره بردند و با پیشرفته‌ترین کارهای رسانه‌ای که به یک دولت منحرف اسلامی برسند. این تزویر بودن و معرفی فرای داعش پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: "سایه‌های پنهان" به عنوان یک مستند فاخر که فضای تاریک رژیم ستمشاهی را به خوبی نشان می‌دهد و لازم است شبکه‌های سیما آن را روی آنتن ببرند. این چنین کارهایی که استقلال و خودکفایی انقلاب و اتفاقات اسف بار پهلوی نشان می‌دهد برای روشنگری نسل جوان لازم است.

جبلی اضافه کرد: "شبکه‌ گانگسترها" چقدر در این شرایط سخت می‌تواند روحیه نشاط توأم با مفاهیم را القا کند. به نظرمن در بهترین زمان ممکن چنین اتفاقی می‌افتد که بیشترین تحریم‌ها را برای ما فراهم می‌آورد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.