چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰

ثبت اجباری صنوف در وزارت کار در مغایرت آشکار با اساسنامه خانه سینما؟/ از تهدید و ارعاب تا اختلاف در هیأت مدیره و استفاده از آدم های صوری!

خانه سینما- اصناف خانه سینما

سینماپرس: مدتی طولانی است که مبحث مهم ثبت صنوف زیرمجموعه خانه سینما در وزارت کار بر سر زبان ها است و بسیاری از صنوف تن به این قضیه نداده اند اما بر اساس شنیده ها مدیران این نهاد به ظاهر صنفی با تهدید و ارعاب مخالفان ثبت در وزارت کار، آن ها را مجبور می کنند تا تن به خواسته شان دهند؛ اتفاقی که قطعاً نشأت گرفته از روحیه دیکتاتورمآبانه و شاه نشینانه برخی حاضران در خانه سینما است.

به گزارش سینماپرس مسعود جعفری جوزانی در شب بزرگداشتش با انتقاد از تصمیم خانه سینما در برابر ثبت صنوف در وزارت کار گفت: «اخیراً خانه سینما به دلایلی آشکار و پنهان، از اصناف سینمایی از جمله؛  کانون کارگردانان، طراحان صحنه و دیگران خواسته است که برای قانونی‌شدن، صنف خود را در وزارت کار به ثبت برسانند؛ پیشنهادی که همزمان شگفت انگیز و سؤال برانگیز است.  آیا واقعاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت قانونی اصناف سینمایی آنقدر عاجز شده است که ما را به وزارت کار ارجاع می‌دهد؟  بدتر آنکه اصناف، تهدید شده‌اند که اگر به ثبت قانونی در وزرات کار اقدام نکنند از خانه سینما اخراج خواهند شد. اگر وزارت کار، قدرت انجام کارهایی ورای مسئولیت‌های بزرگ خود را دارد، چرا از گرفتن حقوق عقب مانده کارگران عاجز است؟  چرا حق این زحمتکشان را از حلقوم کاسب کاران رانت‌خوار بیرون نمی‌کشد؟ چرا اجازه می‌دهد کارگرانی که به خاطر سفره‌های خالی و حقوق عقب مانده خود به خیابانها آمده‌اند، تمشیت شوند؟ جالب است که این برادران، برای یکبار هم که شده یکی از این نوکسیه‌های رانت‌خواری را که حق کارگران را بالا کشیده‌اند دستگیر نمی‌کنند، تا ما هم کمک کنیم و با هم بادشان بزنیم.  وقتی هم که امثال من، دوستانه مخالفت می‌کنیم و می‌گوییم ثبت قانونی اصناف سینمایی و هنری به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این کار، باید ریشه‌ای حل شود تهدیدمان می‌کنند.»

مهدی کرم پور عضو دیگر کانون کارگردانان با انتشار توئیتی خبر داد که «کانون کارگردانان سینمای ایران با بیش از ۳۰۰ عضو و بدون حضور موثر اعضا در مجمع عمومی سوم با ۳۷ رای موافق (مجموع حضوری و وکالتی) و ۳۵ مخالف به انجمن کارگری کارگردانان سینمای استان تهران برای ثبت در وزارت کار تبدیل شده!»

همین اتفاق باعث انتقادهای شدید نسبت به خانه سینما شد!

یکی از اعضای خانه سینما که نخواست نامش فاش بشود در همین رابطه به سینماپرس گفت: اگر قرار باشد صنوف خانه سینما در ذیل وزارت کار ثبت شوند ماهیت فرهنگی و هنری خانه سینما به طور کل از بین می رود و معلوم نیست چرا برخی اصرار دارند که این اتفاق بیفتد. ما بارها شاهد آن بوده ایم که برای به حد نصاب رساندن جلسات برخی افراد غیر مرتبط را از بیرون می آورند و جلسه برگزار می کنند و تصویب می کنند که در وزارت کار ثبت شوند در حالی که همه این اتفاقات کذب است. به عنوان نمونه برای مجمع طراحان با ۵۴ نفر این اتفاق را مورد تصویب قرار دادند و ما به چشم دیدیم که از بیرون آدم آورند و در سالن نشاندند تا به حد نصاب برسد.

بر همین اساس شنیده می شود گویا دولت می خواهد در خانه سینما را ببندد و حالا با ایجاد نفاق و تفرقه در میان اعضا و فشار بر هیأت مدیره قصد این کار را دارد. فقدان اطلاعات کافی در میان اعضای صنوف باعث شده تا برخی از آن ها چشم و گوش بسته بروند و خود را در وزارت کار به ثبت برسانند غافل از اینکه اصولاً این مسأله مغایرت جدی با اساسنامه خانه سینما دارد و خانه سینما به عنوان یک موسسه فرهنگی نمی تواند زیرمجموعه وزارت کار ثبت شود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی تواند هیچ گونه مطالبه گری از وزارت ارشاد داشته باشد و این بدان جهت است که دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نمی تواند نظارتی بر عملکرد خانه سینما و صنوف زیرمجموعه آن داشته باشد!

همچنین شنیده می شود در هیأت مدیره خانه سینما هم شکاف و اختلافات زیادی رخ داده و اعضای هیأت مدیره هم با یکدیگر دچار تنش شده اند. گویا کسانی که منافع شان با منافع دولت یکی است تلاش می کنند که خانه سینما در وزارت کار ثبت شود و مابقی اعضا مخالف این اتفاق هستند.

از همین رو و بر اساس شنیده ها صنوف مخالف برای ثبت در وزارت کار تهدید شده اند که اگر راضی به این کار نشوند یک صنف موازی با آن ها تشکیل خواهد شد و آن ها وجاهت قانونی شان را از دست خواهند داد اما با این همه تاکنون بسیاری از صنوف سینمایی تن به این بازی نداده اند و برخی صنوف هم مانند کانون تبلیغات یا جلوه های ویژه بصری و میدانی به دلیل تعداد اندک اعضا که زیر ۵۰ نفر هستند نمی توانند در وزارت کار ثبت شوند.

در همین راستا شنیده می شود استعفای یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما به دلیل مخالفتش با ثبت این نهاد در وزارت کار بوده است. بر اساس شنیده ها گویا حتی انتخابات هیأت مدیره خانه سینما که قرار بود در اسفندماه سال جاری برگزار شود به تعویق افتاده و دلیلش این بوده که صنوف را به زور و به اجبار در وزارت کار ثبت کنند و بعد انتخابات برگزار شود!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.