سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱

در جلسه ای با مدیران تولید سینما مطرح شد:

تاکید کمیسیون فرهنگی مجلس بر تشکیل نظام صنفی هنر

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

سینماپرس: رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به صراحت قانون برنامه ششم توسعه بر تشکیل نظام صنفی هنر، خواستار تسریع در اجرای این حکم از سوی دولت شد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز (سه شنبه، ۲۵ دی ماه)  احمد مازنی رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با اعضای هیئت مدیره و بازرس انجمن مدیران تولید سینما جلسه داشت.

در این جلسه مازنی با اشاره به ضرورت مطالعه قانون برنامه ششم توسعه به بخش ۱۷ آن که مربوط به حوزه هنر، فرهنگ و ورزش است، اشاره کرد و گفت: در  برنامه ششم تکلیف هایی برای دولت در طول سال های اجرای برنامه مشخص شده است که مهم ترین آن استقرار نظام صنفی هنر به منظور حمایت از حقوق مولفان و هنرمندان و پدیدآورندگان است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس دهم برنامه ششم را در اولویت کاری خود قرار داده بود، افزود: استقرار نظام صنفی هنر به دولت تکلیف شده و او باید در این سال ها زمینه اجرای آن را فراهم می کرد؛ ضمن آنکه در بودجه سنواتی برای این کار پیش بینی می داشت.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار آن شد که هنرمندان برنامه ششم را بخوانند و مفاد آن را جزو مطالبات خود قرار دهند و توضیح داد: کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس پیش نویسی در خصوص طرح نظام صنفی آماده کرده بود که در تدوین آن هم از کارشناسان صنفی و هم از وزارت فرهنگ و نیز از اعضای کمیته حضور داشتند ولی متوجه شدیم جلساتی در وزارت فرهنگ به صورت منظم با حضور اصحاب هنر از رشته های مختلف تشکیل می شود.

وی ادامه داد: پیش نویس طرح به آنجا فرستاده شد و وزیر قول پیگیری این موضوع را داد تا تشکیل نظام صنفی هنر به سرعت در دستورکار قرار گیرد.

مازنی با تاکید بر اینکه مهم ترین مسئله حوزه هنر در ایران نظام صنفی است، گفت: برنامه ریزی برای آموزش رشته های هنری متناسب با وضعیت اشتغال آن در جامعه، جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص و رسیدگی به مسائل معیشت، رفاه و بازنشستگی اهالی این حوزه از مزایای تشکیل این نظام صنفی است.

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تجربه موفق نظام های صنفی دیگر همچون پزشکی، پرستاری و مهندسی تصریح کرد: یک اصل کلی در این زمینه وجود دارد و آن اینکه اگر به معنای واقعی بخواهیم مردم را در اداره کشور مشارکت دهیم، باید بین حاکمیت و مردم، تشکل های مرتبط با آن حوزه را ایجاد کنیم.

وی افزود: نظامهای صنفی در صنوف مختلف می توانند مشارکت واقعی را از نظر کیفی، کمی، علمی و حرفه ای ساماندهی کنند و این موضوع باید به یک مطالبه درون زا تبدیل شود.

مازنی در ادامه به بحث اقتصاد فرهنگ و هنر و به ویژه اقتصاد سینما تاکید کرد و گفت: اگر حوزه سینما را مصرف کننده تلقی نمی کنیم بلکه به چشم جایی به آن نگریسته شود که می تواند برای کشور سرمایه و ثروت تولید کند، نگاه رو به رشدی است.

وی بیان کرد: باید سینما را به عنوان یک حوزه و صنعت پول ساز برای کشور، اشتغال زا برای جوانان و درآمدزا برای مردم دانست؛ در آن زمان نگاه به سینما شبیه نگاه به نفت خواهد شد و نگاه به وزیر فرهنگ شبیه نگاه به وزیر نفت.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ باید برای کشور پول تولید کند، خطاب به حاضران در این جلسه گفت: می توان تا قبل از تشکیل نظام صنفی موارد موردنظر اهالی حوزه هنر را با رایزنی با دستگاه های ذی ربط حل کرد.

بنا بر این گزارش در این جلسه آقایان محمدرضا منصوری، علی قائم مقامی، حسن آقاکریمی، یونس صباحی، یوسف صمدزاده و جلیل شعبانی از اعضای هیئت مدیره و بازرس انجمن مدیران تولید خانه سینما حضور داشتند و مطالبات خود را مطرح کردند.

همچنین سیدعلی حسینی، به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت رفع خلاء قوانین حوزه هنر اشاره و تاکید کرد: قانون نظام جامع هنر به عنوان قانونی متقن و کامل مورد نیاز است و بهتر آن است که صنوف مربوطه پیشنهادات خود را مطرح کنند تا مجلس و دولت پیگیری نماید.

*خانه ملت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.