سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

بررسی سیر حکومتی پهلوی در مستند «آقای شاه»

مستند «آقای شاه»

سینماپرس: کارگردان مستند «آقای شاه» گفت: سوژه این فیلم بازگشت به تاریخ دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی است. با این تفاوت که با مخاطب قرار دادن محمدرضا شاه، سیر حکومتی پهلوی را مورد بررسی قرار داده است.

«محمد زین‌العابدینی»، کارگردان مستند «آقای شاه»  در مورد سوژه این مستند گفت: سوژه این فیلم بازگشت به تاریخ دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی است و سال‌های حکومت او از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ روایت می‌شود. با این تفاوت که نگاه راوی در این فیلم، به سمت محمدرضا شاه است و با مخاطب قرار دادن خود او، سیر حکومتی پهلوی را مورد بررسی قرار داده است. در این سیر حوادث، بیننده با دریافت اطلاعات، متوجه می‌شود که چه اتفاقاتی بر ایران گذشته است و در مقابل، محمدرضاه نیز متوجه می‌شود که چه اشتباهاتی انجام داده است و چه راه‌هایی را به خطا رفته است.  وی به کلیدواژه‌های مهمی که در این فیلم مورد توجه قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: در این فیلم سعی کردیم تا وابستگی‌های محمدرضا پهلوی به آمریکا را نشان بدهیم و بگوییم که وقتی یک حاکم از مردم خود دور بشود و به غرب وابسته بشود، راه نابودی خود را هموار می‌کند. او فکر می‌کرد که تا زمانی که دولت‌های بیگانه در پشت او هستند، هیچ خطری حکومتش را تهدید نمی‌کند اما کاملا اشتباه می‌کرد. علاوه بر این، در این فیلم می‌بینیم که محمدرضاشاه تلاش می‌کرد تا خطاهای خود را با انجام فعالیت‌هایی نه چندان مهم بپوشاند. برگزاری جشن‌های بزرگ،‌ وصل کردن خود به پادشاهانی نظیر کوروش و داریوش، ایجاد مناسبت‌های مختلف و ... از جمله فعالیت‌هایی است که فقط ضعف شخصیتی او را نشان می‌دهد. در بخشی از این فیلم می‌بینیم که محمدرضا تلاش می‌کند تا با کنار زدن دین، آرام‌آرام این مقوله بزرگ را از زندگی مردم خارج کند. تغییر دادن تقویم اسلامی به تقویم شاهنشاهی یکی از اقدامات او است که انجام شد که البته واکنش تند مردم را نیز به همراه داشت. 

این کارگردان و مستندساز به روند تولید این فیلم اشاره کرد و گفت: در ابتدا قرار بود که این مستند در ۱۰ قسمت ساخته بشود و طراحی‌های ما برای ساخت یک مجموعه ۱۰ قسمتی بود. با مشکلاتی که در پیش تولید این کار اتفاق افتاد، در نهایت قرار شد که یک مستند تک قسمتی ساخته بشود. در سال ۸۷، مجموعه مصاحبه‌های تاریخ شفاهی با کسانی که در جریان انقلاب با رژیم شاه مبارزه کرده بودند، انجام شده بود و بخش‌هایی از همین گفتگوها به عنوان منابع ما مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر این، از فیلم‌های آرشیوی نیز استفاده کردیم. 

برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» این هفته با پخش و رونمایی از مستند «آقای شاه» به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت و پس از آن نشست کارشناسی برنامه با حضور یعقوب توکلی و عباس سلیمی نمین برگزار خواهد شد. این قسمت از برنامه، روز سه‌شنبه ۲۵ دی ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۶ دی ساعت ۹ و جمعه ۲۸ دی ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.