چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

رئیس دانشگاه صداوسیما:

هنرستان صداوسیما در استان‌ها تاسیس می شود/ رشته فیلم‌نامه‌نویسی را اضافه می‌کنیم

شهاب اسفندیاری در اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال

سینماپرس: رئیس دانشگاه صداوسیما در گفتگویی به مناسبت نیم قرن فعالیت این مرکز، به ارائه توضیحاتی پیرامون برنامه ها و فعالیت های مختلف آن پرداخت.

حالا که ۴۹ سال از تاسیس دانشگاه صداوسیما می‌گذرد و با ورود به پنجاهمین سال فعالیت این دانشگاه،  قرار است تا تغییر و تحول‌هایی را در این دانشگاه  شاهد باشیم. از اضافه شدن رشته نویسندگی به این دانشگاه و تاسیس هنرستان صداوسیما گرفته تا به کارگیری دانشجوهای این دانشگاه در تولیدات تلویزیونی و رادیویی و تاسیس شبکه رادیو و تلویزیونی دانشگاه صداوسیما همه و همه از اتفاق‌های مهمی است که این روزها در این دانشگاه در حال رخ دادن است. در همین مورد با «شهاب اسفندیاری» رئیس دانشگاه صداوسیما گفت‌وگویی داشتیم.

** تاسیس هنرستان صداوسیما در استان‌ها

** شنیده شده که قصد دارید هنرستان صداوسیما را در سایر استان‌های کشور نیز تاسیس کنید؟

- بله، با مجوزی که از رئیس سازمان صداوسیما دریافت کردیم، قرار بر این شد تا هنرستان‌های صداو سیما را در مرحله اول در ۱۰ استان و در فاز دو در تمامی استان‌ها راه اندازی کنیم. در مرحله اول ۱۰ مراکز استان که صداوسیمای آنها از نظر نیروی انسانی دچار مشکل هستند در اولویت ما قرار دارند. برای مثال استان‌هایی که مراکز صداوسیمای بسیار فعالی دارند و نیاز به نیروی انسانی دارند و همچنین استان‌هایی که محروم از آموزش هستند و با کمبود امکانات مواجهند، در اولویت‌های بعدی هستند. استان‌هایی هستند که به خاطر عدم وجود هنرستان خوب، مجبورند تا نیروی صدابردار، تصویربردار و کارگردان بومی را از هنرستان‌های سایر شهرها بیاورند و این نیروها نیز عمدتا زیاد نمی‌مانند و همین باعث می‌شود تا در تولید برنامه‌هایشان دچار مشکل شوند.

** از نقاط ضعف و قوت برای تاسیس این هنرستان در سایر شهرهای ایران بفرمائید.

- اگر در سراسر کشور هنرستان‌های خوبی با برند صداوسیما داشته باشیم، چند اتفاق خوب می‌افتد. خانواده‌ها راحت‌تر به محل تحصیل فرزندانشان اعتماد می‌کنند، صداوسیمای هر استان با هنرستان مربوطه در آموزش،کارآموزی و تامین تجهیزات مورد نیاز همکاری می‌کند. قرار است امتیاز تاسیس هنرستان را به مدیران دبیرستان‌های شناخته شده و خوشنام و معتبری که در آن استان‌ها فعالیت می‌کنند اعطا کنیم. همچنین در ادامه امکان کار و تحصیل در سازمان صداوسیما را برای فرزندان خانواده‌ها مهیا خواهیم کرد.

** مهم‌ترین اهداف دانشگاه صداوسیما در قبال هنرجوهایش‌ چیست؟

- دانشگاه صداوسیما وظیفه تعلیم و آموزش نیروهایی را دارد که در آینده بتوان از آنها در فضای جنگ رسانه‌ای استفاده کرد. طی مذاکراتی که وزارت علوم با رئیس سازمان صداوسیما داشته، قول‌هایی دادند که بر طبق آنها قرار است مشکلات مربوط به رشته‌ها حل شود.

** اضافه کردن رشته فیلم‌نامه‌نویسی به رشته‌های دانشگاه صداوسیما

** برای سال تحصیلی جدید چند رشته به لیست رشته‌های این دانشگاه اضافه خواهد شد؟

- ما در حوزه فیلم‌نامه نویسی که پایه‌ای‌ترین رشته برای تولید هنرهای نمایشی است، رشته‌ای به طور مستقل نداریم و تنها یک گرایش از رشته سینما در دانشگاه‌ها داریم  و  بر همین اساس بر آن شدیم تا رشته‌ای تحت عنوان نویسندگی خلاق را به لیست رشته‌های این دانشگاه اضافه کنیم. از نویسندگی داستان، رمان، فیلم‌نامه و نمایش‌نامه همگی شامل این رشته می‌شوند. در حال حاضر سرفصل‌ها و شرح درس‌های رشته فیلم‌نامه نویسی بزودی تکمیل می‌شود و بعد از ارسال به وزارت علوم برای دریافت مجوز اقدام می‌کنیم و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم در این رشته دانشجو جذب کنیم. در اغلب کشورهای جهان رشته‌ فیلم‌نامه نویسی پیشرفته در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود که این رشته را با تخصص‌ها و گرایش‌های خاصی آموزش می‌دهند و ما زمانیکه از نیاز این رشته در عرصه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و کمبود آن در دانشگاه‌های کشور باخبر شدیم، تصمیم گرفتیم تا این رشته را نیز در مقطع کارشناسی ارشد به لیست رشته‌های دانشگاه اضافه کنیم. به هر حال اقتباس از تاریخ شفاهی و تبدیل آن به فیلم‌نامه تخصص خاص خود را می‌خواهد. برای مثال چند سال است که «کتاب دا» منتشر شده، اما هنوز یک فیلم‌نامه از این کتاب پرمخاطب نداریم.

**رشته فیلم‌نامه نویسی چند گرایش‌ دارد؟

- رشته فیلم‌نامه نویسی پیشرفته در چهار گرایش تاریخ انقلاب دفاع مقدس، متون و ‌آئین‌های دینی و مذهبی، طنز، کودک بزودی آغاز به کار خواهد کرد. اخیرا جلسه‌ای در همین زمینه با اساتید این حوزه، مدیران سازمان سینمایی، فارابی، اوج و سیما فیلم مشورت و تبادل نظر انجام شده است.

** شما در بخشی هم به تولیدات دانشجویی مشغول هستید؟

- ما بخشی به نام تولید دانشجویی نیز داریم که حین دانشجو بودن در این دانشگاه زمینه را برای تجربه کردن در حیطه تولید را برای دانشجوها مهیا می‌کنیم تا بتوانند فیلم‌های تلویزیونی و رادیویی خود را بسازند و در ۶ ماه گذشته این حوزه فعال شده است و خیلی از دانشجوها از آن استقبال کردند و برخی از نمونه‌های کاریشان را برای مدیران شبکه‌های تلویزیونی و مدیران سیما به نمایش گذاشتیم که استقبال کردند و به دانشویان ما سفارش کار و تولید دادند. چند وقت پیش هم مدیران سیما از اولین سریال نمایشی طنز که توسط دانشجویان ما تولید شده است دیدن کردند و اگر بعد از تدوین به تائید برسد ادامه آن را با همکاری یکی از شبکه‌ها خواهیم ساخت. «کافه کارون» نام این سریال است و همه عوامل آن از دانشجویان دانشگاه صداوسیما هستند و قرار است این کار را ادامه دهیم.

** پرداخت هزینه‌های تولید آثار دانشجویی به دانشجویان

** هزینه تولید این آثار دانشجویی به عهده دانشگاه صداوسیما است؟

- سال گذشته بودجه برای تولید این آثار خیلی کم بود، اما امسال با حمایت آقای علی عسگری وضعیت بودجه‌مان بهتر شده است و تنها دانشگاهی هستیم که برای تولید آثار دانشجویی به دانشجوهایمان هزینه‌ای پرداخت می‌کنیم. هر کسی که طرحی داشته باشد بیاورد و اگر طرح تصویب شود، تولید را شروع کرده و بعد از تدوین برای شبکه‌ها ارسال می‌کنیم. دانشجوهای ما در زمینه تولید برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی و برنامه‌های کودک هم فعال هستند و از شبکه پویا و نهال سفارش تولید برنامه گرفتند.  این پیشنهاد از سمت مسئولین دانشگاه بود که با استقبال مسئولین معاونت سیما مواجه شد و تفاهم‌نامه‌ای بین دانشکاه صداوسیما و معاونت سیما ۶ ماه قبل امضا کردیم که یکی از آن بندها همکاری در تولیدات دانشجویی و دیگری حضور دانشجوها حین تولید برنامه‌های تلویزیونی به عنوان دستیار و کارآموز بود.

** با توجه به شرایط فعلی سازمان صداوسیما و اینکه بسیاری از کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند با تلویزیون همکاری نداشته باشند، این شائبه بوجود می‌آید که سازمان برای کمتر هزینه کردن در تولیدات خود ترجیح می‌دهد از نیروهای کارآموز استفاده کند.

- رسالت دانشگاه صداوسیما از ابتدا همین بوده که بتواند نیروی انسانی برای سازمان تربیت کند. منتهی در دوره‌ای توسعه شبکه‌ها آنقدر زیاد بود که نیروهای ما پاسخگوی آن نبود. بر این اساس قطعا باید سازمان صداوسیما از بیرون هم افرادی را جذب کند. هدف این است که ما خون تازه در رگ‌های رادیو و تلویزیون کشورمان جاری کنیم و بنابراین باید بعد از معرفی و کشف استعدادهایمان از نسل جدید و نیروهای جدید استفاده بهتری داشته باشیم.

** میزان دستمزدهایشان به چه صورت است؟

- ما به آنها گفتیم که کار دانشجویی که شما انجام می‌دهید همان هزینه تولید است و دانشجو نباید دستمزد بگیرد چراکه نمی‌خواهد کار حرفه‌ای انجام دهد و باید تجربه پیدا کند و اینکه پول می‌دهیم تا هزینه امکانات گریم لباس غذا و ... اش را تامین کند فرصت طلایی برای قشر دانشجو است و علاوه بر این ما می‌توانیم آنها را برای همکاری به شبکه‌های مختلف سیما معرفی می‌کنیم. در حقیقت ما راه ورود به مسیر حرفه‌ای شدن را برای دانشجویانمان هموار می‌کنیم اما بودجه محدودی داریم و باید بر اساس بودجه‌ای که در اختیار داریم به اغلب دانشجوهایمان دستمزد دهیم.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.