شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶

ارکستر سمفونیک تهران همچنان در حاشیه

ارکستر سمفونیک

گرچه جملگی علاقمندان، هنرمندان و مسئولان دوست دارند حاشیه را از ارکستر سمفونیک تهران دور کنند، اما بعد از اینکه منوچهر صهبایی از رهبری دائم این ارکستر کنار گذاشته شده تمامی نشست های خبری برنامه های ارکستر سمفونیک به میدانی برای بازآفرینی حاشیه ها بدل شده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران نشست‌های خبری ارکستر سمفونیک تهران امروز شنبه 24 مهر در تالار رودکی برگزار شد.این نشست بعد از تمرین ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ماتیاس سباستین کروگربا حضور این رهبر میهامان، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی، مایستر ارکستر ارسلان کامکار و برخی از نوازندگان ارکستر برگزار شد.

بخشی از بحث و جدال‌های امروز بیشتر مانند جلسات گذشته به اظهارات منوچهر صهبایی، رهبر پیشین ارکستر‌ سمفونیک تهران اختصاص یافت و دستمزد رهبر، دستمزد اعضا، دلیل نداشتن اجرای عمومی نازنین آقاخانی، سن کم ماتیاس کروگر بحث‌هایی مطرح شد.

بابک رضایی جلسه‌ را با اعلام این‌که ارکستر‌ سمفونیک تهران از 28 تا 30 مهرماه در تالار وحدت در ساعت 21 به روی صحنه می‌رود، آغاز کرد و افزود: بعد از مدت‌ها که ارکستر‌ سمفونیک تهران یک رهبری خارجی نداشته است، از ماتیاس کروگر دعوت کردیم تا گروه را همراهی کند.

در ادامه کروگر با معرفی خود گفت: من کار موسیقی را در سن شش سالگی با ساز پیانو آغاز کردم و سپس در دانشکده‌ی آهنگسازی در شهر کلن به تحصیل ادامه دادم و در کنسواتوار پاریس رشته‌ی آهنگسازی را به پایان رساندم و سپس کار رهبری موسیقی را در فرانکفورت آموختم و تحصیلات تکمیلی‌ام را در سوئیس انجام می‌دهم و تا چند ماه آینده، به عنوان پروفسور مهمان در اتریش به تدریس خواهم پرداخت.

او که با افتخار خود را سی‌ساله می‌خواند، افزود: مهم‌ترین بخش کارهای من را موسیقی معاصر به خود اختصاص داده است و همزمان به رپرتوار موسیقی کلاسیک می‌پردازم و به عنوان یک رهبر و آهنگساز آزاد فعالیت می‌کنم.

او تمرینات هفته‌ی اول ارکستر را بسیار رضایت‌بخش دانست و گفت: تمام قطعات را به خوبی نواختیم و بسیار جالب است که ارکستر ‌سمفونیک تهران نوازندگان جوانی دارد و پتانسیل بالایی در آنهاست و آینده‌ی خوبی خواهد داشت.

در ادامه حاشیه های با اعلام دستمزد این رهبر جوان آلمانی آغاز شد که رضایی اعلام کرد: دستمزد کروگر 2000 دلار است.

رضایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی این‌که حالا که بعد از سال‌ها قصد داشتیم یک رهبر خارجی برای ارکستر ‌سمفونیک دعوت کنیم چرا یک رهبر شاخص و معروف دعوت نشد، بیان کرد: به نظر شما می‌توان در یک زمان کوتاه رهبر شاخص دنیا را راضی کرد که به ایران بیاید؟. حضور رهبران شاخص جزو برنامه‌های قطعی ماست، اما مراحلی دارد که باید طی شود و برنامه‌های بسیاری از این رهبران تا سه سال آینده پر است.

او سپس در تایید ماتیاس کروگر بیان کرد: رهبری ارکستر در اروپا یک رشته‌ی دانشگاهی است و هزاران نفر در آن تحصیل می‌کنند. کروگر کارش را بلد است و با رپرتوار‌های روز دنیا کار می‌کند.
وی در ادامه نام قطعاتی را که قرار است در کنسرت این گروه اجرا شود، ذکر کرد و گفت: این قطعات سال‌هاست که اجرا نشده‌اند. برای مثال قطعه‌ای که از استاد حنانه اجرا می‌شود 20 سال است که در ایران اجرا نشده و سمفونی 34 موتزارت نیز برای اولین‌بار است که در ایران اجرا می‌شود.

رضایی در ادامه در پاسخ مصاحبه‌ی اخیر صهبایی که وضعیت ارکستر ‌سمفونیک تهران را ضعیف عنوان کرده بود گفت: دوسال ارکستر سمفونیک توسط صهبایی اداره شده است و اگر این ارکستر ضعیف است او باید پاسخگو باشد. زیرا تمامی شرایط قراردادی و بیمه ای نوازندگان از سال 85 به بعد توسط انجمن موسیقی انجام گرفته بود و بهانه ای وجود نداشته است.

او با اشاره به این‌که منوچهر صهبایی عنوان کرده بود، برای بیمه‌شدن اعضای ارکستر‌ سمفونیک بسیار زحمت کشیده است، گفت: کذب محض است، صهبایی اصلا در سال 85 در ارکستر حضور نداشت و آن زمان نادر مشایخی رهبر ارکستر بود.

در ادامه این نشست ارسلان کامکار، مایستر ارکستر ‌سمفونیک تهران گفت: من هم قبول دارم که رهبر خارجی می‌توانست فردی بهتر از ماتیاس کروگر باشد، اما این یک شروع است. ما پیش از این با رهبرانی چون علی رهبری، لورییس چکناواریان و نازنین آقاخانی تمرین کردیم که درباره‌ی آقاخانی باید بگویم او بسیار وارد‌تر از منوچهر صهبایی بود و هیچ ادعایی نداشت و با فروتنی کار می‌کرد و با 10 روز تمرینی که با او داشتیم، کیفیت ارکستر بالا رفت.

کامکاردرباره صهبایی تاکید کرد: مهارت رهبر فقط 40 درصد کار است و شخصیت، متانت و چگونگی برخورد با نوازندگان رهبر از مهارت او مهم‌تر است. رهبری که خودش را ماورایی و نوازندگان را پست ببیند، اعضای ارکستر نمی‌توانند با او کار کنند.

وی با بیان این که «منوچهر صهبایی نیز رهبری خوبی بودگفت: اما به دلیل آنکه خودش را ماورایی می‌دید نوازندگان ارکستر رقبت کار کردن با او را نداشتند و آنچه که ادعا می‌کرد نبود.

مایستر ارکستر ‌سمفونیک تهران بیان کرد: منوچهر صهبایی که همیشه عنوان می‌کرد یک مدرک پروفسوری و دو مدرک دکترا دارد، نباید اشتباه می‌کرد؛ من رهبر نیستم، اما می‌فهمم که کسی اشتباه می‌کند یا نه. در مقایسه‌ی منوچهر صهبایی و نازنین آقاخانی باید بگویم که آقاخانی مسلط‌تر بود.

او در پاسخ پرسش خبرنگاران درباره‌ی کیفیت کار ماتیاس کروگر بیان کرد: من دو جلسه در تمرین حضور داشتم و هنوز از او ضعفی ندیدم، اما تعارفی ندارم و اگر اشتباهی ببینم خواهم گفت.
بابک رضایی نیز بیان کرد: تمام اعضای ارکستر‌ سمفونیک از رهبری ماتیاس کروگر راضی بودند، اما این روزها متاسفانه کسانی در رسانه‌ها اظهار نظر می‌کنند که یک بار هم در ارکستر ‌سمفونیک ساز نزده‌اند.

در این میان یکی از خبرنگاران درباره‌ی ارکستر‌های که ماتیاس کروگر با آنها همکاری کرده است، پرسید که او پاسخ داد و دوباره موضوعی درباره‌ی این‌که آیا او فردی حرفه‌ای است یا نه، مطرح شد و سهیل دهبستی از سرگروهان ارکستر ‌سمفونیک بیان کرد: رهبری ارکستر با مربی تیم فوتبال فرق دارد. ما هم یک ارکستر درجه یک نیستیم که رهبر درجه یک داشته باشیم.

او در بخشی دیگر از سخنانش افزود: درست است که ما در ارکستر نوازندگان خوبی داریم، اما منظور من از ارکستر درجه یک 10 ارکستر اول دنیاست که ما در شمار آنها قرار نمی‌گیریم. به علاوه 90 درصد رپرتوار ماتیاس کروگر را تا به حال نوازندگان ارکستر‌ سمفونیک در تمرین با رهبران پیشین ننواخته‌اند و او جوانی است که کارش را بلد است و باید این نوع قضاوت‌ها را به بعد از اجرای ارکستر‌ سمفونیک موکول کنیم.

مدیر عامل انجمن موسیقی در این نشست بیان کرد: از فروردین‌ماه قصد داریم تمام برنامه‌های یکسال ارکستر‌سمفونیک را در کتابچه‌ای منتشر کنیم تا کاملا مشخص باشد که ارکستر‌سمفونیک در چه روزهایی اجرا خواهد داشت.

او بیان کرد: سال گذشته که منوچهر صهبایی رهبر ارکستر بود، ارکسترسمفونیک فقط 9 اجرا داشت که به دروغ 19 اجرا عنوان شد، چون 5 اجرای سمفونی مقاومت به رهبری مجید انتظامی و 5 اجرای اروپا نیز به آنها افزوده شده بود، ولی امسال ارکستر‌سمفونیک تهران در شش ماهه‌ی نخست سال و بدون احتساب سمفونی مقاومت 19 کنسرت به روی سن رفته است. به علاوه بعد از کنسرت به رهبری ماتیاس کروگر با سه روز فاصله یک رپرتوار جدید و پس از آن با پنج روز فاصله یک رپرتوار دیگر با رهبران جدید اجرا خواهد شد.

او به حسین شریفی، نوازنده ترومبن اشاره کرد و گفت: در زمان رهبری منوچهر صهبایی، نوازندگانی چون بردیا کیارس، حسین شریفی، پدرام فرد یوسفی، علیرضا خورشیدفر و حتی ارسلان کامکار نیز کم‌کم کنار گذاشته شده بودند و او عده‌ای را از ارکستر بیرون کرده بود.

حسین شریفی نیز در ادامه‌ی صحبت‌های رضایی بیان کرد: من با افتخار زمان منوچهر صهبایی از ارکستر اخراج شدم. همان‌طور که بعد از من شش نفر دیگر و بعد از آنها 23 نفر دیگر نیز اخراج شدند.
وی در ادامه ابراز عقیده کرد: بزرگترین اشتباه ارکستر‌سمفونیک دعوت از منوچهر صهبایی بود؛ چرا در آن زمان هیچ کس نپرسید که وقتی بهترین نوازندگان را در کشور داریم، چرا نوازنده‌ی خارجی باید به ارکستر بیاید؟

شریفی افزود: هفته پیش با من تماس گرفتند و گفتند که دوباره به ارکستر‌سمفونیک باز گردم که با علاقه قبول کردم و می‌بینم که آن اعصاب‌خوردی که قبلا در ارکستر بود دیگر وجود ندارد و از این به بعد باید کمک کنیم که رهبران بهتری به ارکستر بیایند.

نداشتن کنسرت عمومی نازنین آقاخانی یکی از بحث‌های مطرح‌شده در نشست خبری امروز بود و بابک رضایی درباره‌ی دستمزد تمرین ده روزه او با ارکستر‌سمفونیک و یک اجرای خصوصی گفت: نازنین آقاخانی 1000 دلار دستمزد گرفت و افزود: قرار نبود که او کنسرت داشته باشد. بعد از اجرای شهرداد روحانی 12 روز فرصت داشتیم و برای این‌که ارکستر بیکار نماند و سطح کیفیت نوازندگی اعضا پایین نیاید، از او خواسته شد برای تمرین به ارکستر بیاید که در ادامه‌ی صحبت‌های رضایی، خبرنگاران از بابت این‌که برای اجرای اختصاصی نازنین آقاخانی دعوت نشده بودند، اعتراض کردند و پرسیدند که این کار آیا به دلیل زن بودن رهبر ارکستر انجام شده است؟ و او هم تقصیر را بر گردن تالار وحدت انداخت که برای دعوت از خبرنگاران خود اقدام می‌کند و دعوت از خبرنگاران برعهده‌ی انجمن موسیقی نیست.

البته رضایی در بخش‌های دیگری از سخنانش گفت که دستمزد او 6000 دلار بوده است و او در مذاکره‌ای که انجام داده بر سر 1000 دلار توافق شده است.

رضایی هم چنین از انتشار سی‌دی اجرای شب دوم شهرداد روحانی در تالار وحدت خبر داد و گفت: این چهار سی‌دی اکنون توسط شهرداد روحانی مراحل میکس و مسترینگ را می‌گذراند و به زودی منتشر خواهد شد.

رضایی هم‌چنین گفت: در تماسی که با شهرداد روحانی داشتم، او بیان کرد که سی‌دی‌های ارکستر‌سمفونیک تهران را به تعدادی از جشنواره‌های بین‌المللی در لندن داده تا این ارکستر در دورهای بعدی این جشنواره‌ها شرکت کند.

انتهای پیام/ن.ف


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.