چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲

احتمال دارد تعمدی به خانم هاشمی اتهام بزنند

مرضیه هاشمی

سینماپرس: معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: شرایط غیر طبیعی که پلیس آمریکا برای "مرضیه هاشمی" به وجود آورده باعث نگرانی فعالان رسانه ای در ایران و خارج از ایران شده است.

به گزارش سینماپرس، همزمان با برگزاری دومین جلسه دادگاه مرضیه هاشمی، خبرنگار بازداشت شده ایرانی‌-آمریکایی در آمریکا، نشست خبری با حضور خانواده مرضیه هاشمی و دکتر پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی آخرین وضعیت وی و بازخوانی کارنامه حقوق بشری آمریکا برگزار شد.


پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما تصریح کرد: دل همه ی ما همکاران رسانه ای برای آزادی انسان های مظلوم می تپد و امیدواریم این اقدامات باعث آزادسازی این خبرنگار ما از اسارت شود.

وی درباره آخرین وضعیت مرضیه هاشمی گفت: فعلا ۱۱ روز است که بدون تفهیم اتهام در بازداشت به سر می برد و تا آنجایی که ما از زبان او  شنیده ایم در چندروز اول بازداشت شرایط سختی را سپری کرده است.

وی افزود: به نظرم این شیوه تعمدی است که پلیس آمریکا از آن استفاده می کند و سعی بر فشار روانی بر وی را  دارد. شرایط غیر طبیعی که پلیس آمریکا برای او به وجود آورده باعث نگرانی فعالان رسانه ای در ایران و خارج از ایران شده است و بر اساس اطلاعاتی که داریم  در جلسه امروز برای سومین بار مقابل هیئت بازجویی قرار می گیرد و یقین داریم هیچ اتهامی مورد توجه خانم هاشمی نیست جز اعتقادات و باورهای ایشان که برخواسته از آزادی و عدالت خواهی است.

معاون برون مرزی صداوسیما خاطرنشان کرد: خانم هاشمی در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) به اسارت درآمد و مانند حضرت زینب بهای آزادگی و آزادی را می پردازد.اگر این رنج و تحملات نبود ما امروز در اینجا نبودیم و امیدواریم که هرچه زودتر زمینه آزادی ایشان از اسارت فراهم شود.

معصومه سادات دستوراتی همسر برادر مرضیه  هاشمی، گفت: قریب به ۱۱ روز از است که مرضیه هاشمی در زندان به سر می برد و طبق گفته رضا فرزند مرضیه هاشمی هربار که به آمریکا می رویم سوالات متعدد در فرودگاه از آن‌ها پرسیده می‌شود.

وی افزود: این جای تاسف دارد که کشوری که دم از حقوق بشر می زند خانمی ۵۱ ساله را به این شکل دستگیر می کند و با غل و زنجیر به زندان می برند. من برای مقامات این کشور که دم از آزادی می زند متاسف هستم. ما به عنوان خانواده مرضیه هاشمی از سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که پیگیر آزادی خانم هاشمی باشند.

زهرا هاشمی خواهر همسر مرضیه هاشمی تصریح کرد: شخصیت نمونه و بارزی خانم هاشمی دارد. او فردی پرکار و فعال است و تمام توان خود را برای این کار گذاشته بود. خصوصیات اخلاقی ایشان بی نظیر است  و انشالله به زودی شاهد آزادی شان باشیم. این روا نبود که دولت آمریکا چنین رفتار وحشیانه ای را با او داشته باشد، درحالی که هیچ اتهامی هم ایشان ندارند. و نمیدانیم چرا دولت آمریکا چنین رفتاری را با او داشته باشد.

وی تاکید کرد: چند روز ابتدایی اصلا از او اطلاع نداشتیم و بعد که وکیل آمریکایی با ما تماس گرفت گفتند که اوضاع خوبی دارد ولی وقتی خودشان تماس گرفتند از اوضاع بد زندان خبر داد. حتی غذای حرام گوشت برای او آوردند و چند روزی گرسنه بودند و وقتی پول هم برای او واریز کردیم به او خبری از واریز پول نگفته بودند و بدترین رفتار را با او داشتند.

پیمان جبلی در ادامه در پاسخ به سوالی گفت: از روز اول تمام ظرفیتهای رسانه ای شبکه پرس تی وی را برای آزادی ایشان درنظر گرفتیم و اتاق فکری را با دوستانی که خارج از این شبکه هستند تشکیل دادیم. دیروز بنده مجلس بودم و با نمایندگان مجلس رایزنی کردیم و با تمام کسانی که در ایران به این جریان متصل هستند با آنها در تماس هستیم و امروز با تجمعی که مقابل سازمان ملل بود استفاده کردیم و نامه‌ای را  امروز برای آنها فرستادم. امروز هم اعتراضی در مقابل نمایندگی سازمان ملل در ایران صورت گرفت که اعتراض رسمی ما طبق نامه ای به ان ها اعلام شد.

معاون شبکه های برون مرزی در ادامه بیان کرد: روش و رفتار دولت آمریکا نشان دهنده آن است که تمام ادعایی که دولت آمریکا تا امروز داشته به روشنی و با شفافیت بدون هیچ پوششی از بین رفته است و حتی در شکل و ظاهر هم آن را رعایت نمی کنند. ما مدتها شاهد نقض حقوق بشر آمریکایی در زندان های آمریکا بودیم. چنین مصادیقی در دولت آمریکا کم نیست و باید از تمام ظرفیت ها و روشها استفاده کرد اما چون این رفتار بار اول در کشور آمریکا نیست، باید شاهد بیداری جوامع باشیم. تمام کشورهایی که مطلع زندانی شدن خانم هاشمی زدند پیام های خودشان را ضد دولت آمریکا منتشر کردند و امیدوارم که این پیام ها در رسانه ها جهانی شود.

در ادامه برنامه ساداتی افزود: سالی یکبار به آمریکا بروند و از خانواده دیدن کنند، حتی در زمانی که برادرشان هم مریض بود در تماسی که با او داشتند بارها درخواست کردند که ملاقاتی با برادرشان داشته باشند. البته خانم هاشمی همیشه می دانستند که اتفاقی برای او خواهد افتاد، همواره مانع رفتن او می شدیم اما می گفتند که ژورنالیست هستم و باید بروم.  حتی در زمانی که من هم با او در سفر آمریکا همراه بودیم بارها ساعت ها در اتاق دربسته سوال و جواب می شدیم و ما را می گشتند.  
من مطمئنم خانم هاشمی فرد بسیاری قوی،  متدین، معتقد است و این ویژگی برای همه آشناست.

هاشمی ادامه داد: همیشه پرکار بودند و شخص ترسویی نیست و قوی است و از این جهت مطمئنم که او مشکلی ندارد. مشکل ما این است که او بدون هیچ اتهامی زندانی است، اگر سوال و جوابی است تحت الحفظ سوال و جواب کنند نه اینکه تک تک اعضای خانواده او را هم دادگاهی کنند. حتی پسر ۲۳ ساله او را هم سوال و جواب می‌کنند بدون اینکه هیچ اتهامی داشته باشند.

هاشمی افزود: سال ۶۰ ازدواج می کنند و سه نوه دارند و برای دیدن فرزندانشان به آمریکا رفته بودند و نزدیک به بازگشتشان به ایران بود که این اتفاق رخ داد. قبل از برگشت حتی در تماسی که داشتیم کسالت داشتند و سرما خورده بودند. خانواده خانم هاشمی مسیحی بودند و پدر و مادرشان را در طی یک سال هم پدر و مادر و هم همسرشان را از دست دادند و پس از آن خواهر خودشان را از دست دادند و فکر کنم امروز هم برادرشان در دادگاه حاضر باشند.

جبلی درباره پیگیری های دستگاه دیپلماسی کشور گفت: درباره پیگیری حقوقی این موضوع با وزارت خارجه صحبت کردم که وکیل بگیریم. زیرا وظیفه ذاتی وزارت خارجه است که مشکلات شهروندان ایرانی را به جد پیگیری می کنند؛ چون مرضیه هاشمی شهروند ایرانی محسوب می شود و این کار در دستور کار قرار گرفته که حمایت دستگاه دیپلماسی هرچه زودتر عملیاتی بشود.
او درباره جلسه امروز دادگاه مرضیه هاشمی گفت: تا جائیکه می دانیم امروز چند اتفاق احتمال دارد بیفتد. هیئت بازپرسی۲۳ نفره و هیچ اتهامی نداشته و ندارد دادستان ایشان را تبرئه کند. در وهله بعدی احتمال دارد هیئت بازپرسی اتهامی وارد نکند و دادستان اتهام وارد کند که بعید است و احتمال دارد تعمدی به ایشان اتهام بزنند و پرونده ایشان از شاهد به متهم تغییر کند. علاوه بر این فشارها شخصیت قوی و ایمان راسخ مرضیه هاشمی هیچ اتهامی را در دو جلسه قبل وارد کنند و هیچ اتهامی به ایشان وارد نیست. آزادی بدون قید و شرط ایشان را خواستاریم. دولت آمریکا موظف است از مرضیه هاشمی به عنوان نماینده زنان مسلمان جهان عذرخواهی کند چون توهین و رفتار وحشیانه آمریکایی ها، توهین به اعتقادات اسلامی است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.