جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵

در برنامه «عصر» مطرح شد:

فشارهای وارده از سوی رسانه‌ها نقش عمده‌ای در آزادی خانم هاشمی داشت

آزادی مرضیه هاشمی

سینماپرس: نماینده سابق کنگره آمریکا در برنامه عصر گفت: «در جریان این اتفاق، مردم ایران محبت‌های خود را به یکی از ما سیاه‌پوستان آمریکایی سرازیر کردند اما در مقابل، جنگ‌طلبانی در آمریکا وجود دارند که تلاش می‌کنند ما از شما متنفر باشیم. آنان با این تفکرات می‌خواهند دوگانگی ایجاد کنند.»

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «عصر» با اجرای نادر طالب‌زاده روی آنتن شبکه افق رفت. در این قسمت از برنامه، ابعاد مختلف دستگیری مرضیه هاشمی و آزادی او مورد بررسی قرار گرفت. 

اولین مهمان برنامه، سینتیا مک‌کینی، نماینده سابق کنگره آمریکا بود. او در ارتباطی زنده و تصویری با برنامه «عصر»، ضمن اشاره به آزادی مرضیه هاشمی گفت: از وقتی این خبر را شنیدم، هیچ فرصتی برای خواب نداشتم. البته در کنار خوش‌حالی بسیار زیادی که داشتم، راجع به یک مساله بسیار مهم فکر کردم و آن هم دوگانگی است که دولت آمریکا سعی دارد بین مردم ایران و آمریکا ایجاد کند. در جریان این اتفاق، مردم ایران محبت‌های خود را به یکی از ما سیاه‌پوستان آمریکایی سرازیر کردند اما در مقابل، جنگ‌طلبانی در آمریکا وجود دارند که تلاش می‌کنند ما از شما متنفر باشیم. آنان با این تفکرات می‌خواهند دوگانگی ایجاد کنند.

وی در مورد مقاله ۸ صفحه‌ای خود که پس از آزادی مرضیه هاشمی منتشر کرد، گفت: در این مقاله می‌خواستم که مرضیه هاشمی را معرفی کنم و به همه بگویم که او چه کسی است. هم‌چنین می‌خواستم این تراژدی که برای او پیش آمد را در تمام دنیا انعکاس بدهم. دقت داشته باشید که مرضیه هاشمی کسی است که در جنوب آمریکا به دنیا آمده است و اصل و نسب او از یک خانواده آمریکایی است. او یک مسیحی مخلص و وفادار به آیین مسیحیت بود. البته برای او تحولاتی پیش آمد که منجر به مسلمان شدن او شد. مرضیه، اکنون به یکی از متخصصین در دین اسلام تبدیل شده است. باید بگویم که او در طی این ۱۱ روز، آزار و اذیت‌های زیادی را تجربه کرد. تمام اتفاقاتی که برای او رخ داد به این دلیل بود که او یک زن سیاه‌پوست و مسلمان بود. با این حال، او به چه عزتی از این رنج‌ها عبور کرد و اکنون به عنوان یک الگو برای همه نامیده می‌شود. الگویی که حتی جنگ‌طلبان آمریکایی نیز فکرش را نمی‌کردند.

وی به مقایسه واکنش رسانه‌های ایرانی و آمریکایی نسبت به این مساله اشاره کرد و گفت: واکنش دولت ایران و رسانه‌های ایرانی به این ماجرا بسیار مهم و قابل توجه بود. هم‌چنین واکنش جامعه‌ مسلمانان سیاه‌پوست آمریکا بسیار قاطع و محکم بود. باید بگویم که من یک بار تجربه چنین جو رسانه‌ای را داشته‌ام. چند سال پیش در یک زندان وحشتناک اسرائیلی بودم و در این همین زمان این فرصت را داشتم تا یک واکنش جهانی این‌چنینی را نسبت به ظلمی که به من وارد شده بود، ببینم. در جریان دستگیری مرضیه هاشمی، بسیاری از رسانه‌های دولت آمریکا ساکت بودند. حتی بسیاری از مقاماتی که توسط مردم آمریکا انتخاب شده‌اند نیز ساکت بودند که از آن جمله می‌توان به خود دونالد ترامپ اشاره کرد. زیبایی آن‌چه که برای مرضیه رخ داد این بود که صدای مردم در مخالفت با زندانی شدنش بلند شد. مردم آمریکا صدای خود را بالاتر از مقامات بردند و گفتند که مرضیه هاشمی نباید زندانی شود. باید اشاره کنم که شبکه پرس‌تی‌وی نقشی حیاتی را در این بحران بازی کرد. پرس‌تی‌وی، دولت ایران و مردم ایران وفاداری خود را نسبت به مرضیه هاشمی نشان دادند. مساله‌ای که حتی مردم سیاه‌پوست نیز تصور آن را نمی‌کردند. اقداماتی که رسانه‌ها و مردم ایران در واکنش به دستگیری مرضیه هاشمی داشتند، بسیار فوق‌العاده بود. این مساله نشان داد که عشق و محبت بسیار قوی‌تر از نفرت است.

نماینده سابق کنگره آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود راجع به عکس‌العمل‌های جهانی نسبت به دستگیری خبرنگار ارشد پرس‌تی‌وی، گفت: حمایت‌ها و پوشش رسانه‌ای که شبکه پرس‌تی‌وی انجام داد، بسیار مقتدر، گسترده و محکم بود. البته به نظرم چنین حمایتی باید از سوی رسانه‌های آمریکایی نیز صورت می‌گرفت اما بالاخره با کسانی روبه‌رو هستیم که از هر راهی تلاش می‌کنند تا به ایران ضربه بزنند. در مقابل باید بگویم که تشکل‌های مردمی مختلف در آمریکا بسیار فوق‌العاده عمل کردند و نشان دادند که دستگیری فردی مانند مرضیه هاشمی می‌تواند چه واکنش‌هایی را از سوی مردم آمریکا به همراه داشته باشد. باید بگویم که حمایت‌های مردمی از مرضیه هاشمی تنها از سوی آمریکایی‌ها نبود و بسیاری از کشورها نیز حمایت‌های خوبی صورت گرفت. در همین‌جا باید یک هشدار بسیار جدی به شما بدهم و آن هم این است که مرضیه و خانواده‌اش هنوز از منطقه خطرناک خارج نشده‌اند چرا که در آمریکا افرادی قدرت را به دست دارند که می‌خواهند همان دموکراسی که در لیبی و سوریه پیاده کردند را در ایران نیز پیاده کنند. این موضوع بسیار خطرناکی است که باید بدان توجه داشته باشید. بنابراین کار هنوز تمام نشده است.

سینتیا مک‌کینی راجع به تظاهراتی که قرار است در حمایت از مرضیه هاشمی توسط سیاه‌پوستان آمریکایی انجام شود، بیان داشت: این کار بخشی از DNA کسانی است که دریافت‌کننده نهضت مدنی در آمریکا بودند. سیاه‌پوستان آمریکایی می‌خواهند نشان دهند که وجود دارند، تاثیرگذار هستند و فعالیت‌های آنان می‌تواند سیاست‌های دولت آمریکا را به عقب براند. من معتقدم که می‌توان با اقدامات مناسب، وضعیت ایالات متحده را تغییر داد.

مهمان بعدی برنامه، پیمان جبلی، رئیس شبکه پرس‌تی‌وی و معاون برون‌مرزی صدا و سیما بود. او با حضور در استدیو برنامه گفت: در حین صحبت‌های خانم مک‌کینی، لبخند خوش‌حالی را بر لبان ایشان دیدم. خوش‌حالی ایشان فقط برای آزادی مرضیه هاشمی نیست بلکه این احساس ایشان به واسطه پیروزی بزرگی است که جریان مقاومت توانسته است در برابر زورگویی مثل آمریکا، کسب کند. در حقیقت، این احساس خوش‌حالی ایشان ناشی از این اتفاق است که «ما می‌توانیم وضعیت را تغییر دهیم». باید اذعان کنم که این احساس در ما هم وجود دارد چرا که احساس کردیم در مقابل بسیاری از رسانه‌های اصلی و بزرگ جهان که صدها برابر، بودجه و امکانات دارند به پیروزی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: باید بگویم که این رسانه‌های بزرگ جهان، اجازه فعالیت ما در فضای مجازی را نمی‌دهند و به محض این که وارد این فضا می‌شویم، صفحه‌های ما را می‌بندند. بر همین اساس، نا امید شده بودیم که باید از چه راهی وارد شویم تا تاثیرگذار باشیم اما در جریان این اتفاق، برای اولین بار دیدیم که اگر از روش صحیح وارد شده و با ایدئولوژی، اعتقاد و انگیزه کار کنیم، می‌توانیم در قلب آمریکا نیز نفوذ کرده و تاثیرگذار ظاهر شویم. قطعا فشارهای وارده از سوی رسانه‌های ایرانی و جهانی نقش عمده‌ای در آزادی خانم هاشمی داشت. برای درک بهتر این موضوع باید مثالی را بزنم. در ماجرای کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، در هیچ جا ندیدید که مردم آمریکا بیایند و در برابر کاخ سفید تظاهرات برگزار کنند در حالی که آزادی خانم هاشمی، پای بسیاری از مردم را به تظاهرات در برابر کاخ سفید باز کرد. به نظرم دلیل همراهی مردم با ایشان، یکی از نکات بسیار مهمی است که قابل تحلیل بوده و باید کارشناسی شود. خود من دلیل این مساله را در نمایندگی ایشان از طبقه محروم آمریکا می‌دانم. مرضیه هاشمی عمر خود را صرف سیاه‌پوستان و اقلیت‌های آمریکایی کرده است و همین مساله باعث شده است که ایشان نه در قامت یک ژورنالیست بلکه در قامت یک مبارز شناخته شود.

جبلی در پاسخ به سوال نادر طالب‌زاده مبنی بر پوشش گسترده خبری شبکه پرس‌تی‌وی در ۱۱ روز دستگیری مرضیه هاشمی گفت: سابقه این پوشش رسانه‌ای گسترده را فقط در جنگ ۳۳ روزه لبنان و در شبکه العالم داشتیم. این برنامه، در ماجرای بازداشت خانم هاشمی مجددا تکرار شد. باید بگویم که خانم هاشمی یک همکار برای ما نبود بلکه از نظر ما ایشان نماد یک زن مبارز و مسلمان است. ایشان نماد یک ژورنالیست مستقل، مبارز و ضد سلطه جهانی است. دقت کنید که دفاع از ایشان و قطع بسیاری از برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی برای برجسته‌سازی اتفاقات پیرامون مرضیه هاشمی، صرفا برای شخص ایشان نیست بلکه برای گفتمان بسیار مهمی است که ایشان و جمهوری اسلامی دنبال می‌کند. گفتمانی که ما با تکیه بر آن، فشارهای ناشی از تحریم‌ها را تحمل می‌کنیم. فکر می‌کنید که چرا آمریکا تا این اندازه به کشورمان فشار می‌آورد؟ تنها یک دلیل دارد و آن هم این است که ما گفتیم می‌خواهیم مستقل زندگی کنیم. گفتمان مرضیه هاشمی، همین مساله است. بنابراین وقتی که از ایشان دفاع می‌کنیم. از ملت و کشور خودمان نیز دفاع می‌کنیم. باید اشاره کنم که این روحیه فقط متعلق به ما نبود و تمام خبرنگارهای ما در بسیاری از کشورهای آفریقایی و اروپایی، چنین روحیه‌ای در برخورد با این ماجرا داشتند.

در بخش بعدی، اسکات بنت، تحلیل‌گر آمریکایی مهمان برنامه شد. او در ارتباطی تصویری با نادر طالب‌زاده، جدیدترین تحلیل‌های خود از این ماجرا را ارائه داد و گفت: فکر می‌کنم که دستگیری مرضیه هاشمی اشتباه بزرگ ایالات متحده بود که انجام داد و باعث شد تا فشارها بر دولت ترامپ افزایش پیدا کند. رسانه‌ها واکنش‌های قهرمانانه‌ای به این موضوع داشتند. آنان صرفا حقیقت را نشان دادند و آن‌چه که رخ داده بود را به تصویر کشیدند. باید دقت داشت که دستگیری مرضیه هاشمی تحول قابل توجهی را برای اشاعه حقیقت در آمریکا به وجود آورد چرا که آنان کسی را برای بازداشت انتخاب کردند که شخصیت بسیار مهم و تاثیرگذاری بود.

وی در مورد آینده اتفاقات، پس از آزادی مرضیه هاشمی گفت: به نظرم، دولت سایه و پنهان در آمریکا پیش‌بینی می‌کرد که پس از دستگیری مرضیه هاشمی، ایرانیان خشم‌آلود، واکنشی غیر معقولانه نشان خواهند داد و این مسئله زمینه‌ساز اقدامات بعدی آمریکایی‌ها در مجامع بین‌المللی می‌شود. در حقیقت، آنان قصد داشتند تا این ماجرا را ادامه داده و از آن استفاده کنند اما ایرانی‌ها، در موضعی اخلاقی قرار گرفته و واکنشی بالاتر داشتند. به نظرم انتخاب مرضیه هاشمی برای این موضوع، تبعات سنگینی را برای آمریکا به همراه خواهد داشت چرا که آنان عملی را مرتکب شدند که در مخالفت با قانون اساسی بود.

پیمان جبلی در بخش دوم صحبت‌های خود ضمن اشاره به فرصت طلایی که اکنون در اختیار رسانه‌های ایرانی وجود دارد، گفت: اکنون شاهد این موضوع هستید که دو قطبی شدیدی بین جریان حامیان ترامپ و جریانی که به دنبال هویت از دست رفته آمریکایی هستند، وجود دارد. همان‌طور که خانم مرضیه هاشمی در صحبت‌های قبلی خود بیان کرده‌اند، باز شدن این شکاف و ادامه اختلافات می‌تواند منجر به جنگ داخلی در آمریکا شود. این موضوع می‌تواند یک فرصت طلایی برای ما باشد. البته ما قصد نداریم که شکافی را در آمریکا ایجاد کنیم بلکه این شکاف ایجاد شده است. کشوری که انواع و اقسام فشارها را بر ما وارد کرده است، خود درگیری اختلافات شدیدی درونی است و ما باید از چنین فرصتی هم برای آگاه کردن مردم آمریکا و هم آگاه کردن مردم خودمان استفاده کنیم. کسانی که می‌خواهند با زور برای همه جهان برنامه‌ریزی کنند، خود درگیر مشکلات جدی هستند. کسی که نمی‌تواند پیش‌بینی کند که با دستگیری شخصیتی نظیر مرضیه هاشمی، چه هجمه‌ای علیه آن به راه می‌افتد، چگونه می‌تواند ادعای حاکمیت بر دیگر کشورها را داشته باشد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر دعوت از کارشناسان آمریکایی برای تحلیل بهتر وضعیت کنونی آمریکا گفت: انشاالله با بازگشت خانم هاشمی، قصد داریم تا از ایشان درخواست کنیم که به عنوان یک آمریکایی بیایند و در مورد جامعه آمریکا صحبت کنند. هم‌چنین قصد داریم تا با دعوت از کارشناسان آمریکایی در حوزه‌های مختلف، وضعیت کنونی آمریکا و آن‌چه که در این کشور رخ می‌دهد را مورد بررسی قرار دهیم. دقت کنید که این روزها شاهد اتفاقاتی بی‌سابقه در اروپا هستیم. در بسیاری از این کشورها نظیر فرانسه، آلمان و ... انزجار مردم از تسلط نئولیبرالیسم به اوج رسیده است و نارضایتی‌های زیادی به وجود آمده است. برای مثال، آقای ماکرون در ابتدا با این شعار که من میانه‌رو هستم، وارد عرصه انتخابات شد و با همین ایده، آرای بسیاری کسب کرد اما اکنون با گذشت یکی دو سال، تبدیل به نوچه ترامپ و دست‌آموخته آمریکا شده است. در این میان کسی مانند مرضیه هاشمی تبدیل به نماد مبارزه با سلطه می‌شود. به همین دلیل است که او مقدس شده و تمام مردم دنیا از او حمایت می‌کنند. این موضوع، نکته بسیار مهمی است. مرضیه هاشمی نماد مبارزه با حاکمیت استبدادی آمریکا است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.