جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴

پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» آغاز به کار کرد

پنجمین جشنواره «هنر مقاومت»

سینماپرس: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر روز پنجشنبه ۴ بهمن ماه میزبان برپایی دوره پنجم جشنواره «هنر مقاومت» بود.

به گزارش سینماپرس، پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ۱۰ بخش‌ مرتبط با هنرهای تجسمی، عصر پنجشنبه ۴ بهمن ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مسعود نجابتی دبیر این دوره جشنواره، محمد حبیبی سرپرست بنیاد فرهنگی روایت فتح، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، احسان محمدحسنی مدیر مؤسسه فرهنگی و رسانه‌ای اوج و چند تن از شخصیت‌های هنری و فرهنگی دیگر آغاز به کار کرد.

مسعود نجابتی در اولین روز برگزاری این رویداد با اشاره به اینکه به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نگاه خاص‌تری را در این دوره از جشنواره هنر مقاومت دنبال خواهند کرد،  گفت: تمام تلاش‌مان این بود کاری کنیم تا انواع مختلف هنرهای تجسمی که جایگاه خاصی بین مردم دارند، تافته جدا بافته نباشد و مردم با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. در واقع بنا داشتیم این جشنواره محصول‌محور و کاربردی برگزار شود.

وی ادامه داد: هدف دیگر ما از برپایی این دوره، استفاده از هنر و استعداد جوانان سراسر کشور بود. ما قبل از شروع این رویداد با برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی به آثاری دست یافتیم که برگزیده‌ این آثار از امروز در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

توجه ویژه به نقاشی دیجیتال

نجابتی درباره تفاوت این دوره نسبت به سال‌های قبل بیان کرد: امسال از نقاشی رنگ روغن فاصله گرفتیم و به نقاشی دیجیتال بیشتر توجه داشتیم. همچنین از هنرمندان رشته پرچم و کتیبه، طراحی صنعتی و موشن گرافیک دعوت کردیم میزبان آثارشان شویم. کاملا نیتمان این بود که تولیدکننده محصولات کاربردی باشیم و آثاری به نمایش درآوریم که در جامعه قابل استفاده باشند نه اینکه صرفا آرشیو فراهم کنیم تا فقط در نمایشگاه‌ها گذاشته شود.

وی همچنین درباره همپوشانی با جشنواره تجسمی فجر که در مدتی نزدیک به این رویداد برگزار خواهد شد هم گفت: به نظر من جشنواره تجسمی فجر از همه هنرمندان دعوت به کار ‌می‌کند و توان تجسمی کشور را در همه جهات نمایش می‌دهد اما ما موضوع‌محور کار می‌کنیم و نگاه کاربردی به این حوزه داریم. یعنی از هنرمندان دعوت به همکاری می‌کنیم تا آثاری تولیدکنند که علاوه‌بر الزامات هنری، برای مردم قابل استفاده باشد و این کار ما را سخت‌تر می‌کند؛ راضی کردن هنرمندان برای اینکه سفارشی و کاربردی کار کنند دشوار است.

مردم پیکره طراحی مقاومت را شکل داده‌اند

محمد روح‌الامین نیز که برخی کارگاه‌های آموزشی بخش پرچم و کتیبه جشنواره هنر مقاومت را به عهده داشت؛ گفت: بدعتی که امسال گذاشته و در کنار هنرمندان، از مردم برای ارائه اثر دعوت شد را می‌پسندم. نشان می‌دهد مردم خودشان پیکره طراحی مقاومت را شکل داده‌اند.

 وی افزود: فارغ از نتیجه کار که برخی مبتدی و کم‌تجربه بودند و قطعا خروجی‌شان درجه یک نبود، اما نفس کار قابل توجه است. به نظرم امسال شکل واقعی جشنواره مقاومت را شاهدیم چون مردمی‌تر است و کمتر عده‌ای خاص را می‌بینیم که حضور فرمایشی دارند.

روح‌الامین در مقایسه این رویداد با جشنواره تجسمی فجر نیز بیان کرد: جشنواره هنر مقاومت نسبت به فجر عمومی‌تر است چون من در آن رویداد هم تجربه داشتم و معتقدم فجر به حوزه آرتیستیک و گالری‌محور توجه دارد و نگاه‌های هنری غالب‌تر از نگاه مردمی است. ما در فجر قرار است بیشتر اظهار فضل کنیم و الگوهای مان هم غالبا هنر شرق و غرب است اما در مقاومت بیشتر هنر مردمی را داریم.

پنجمین جشنواره هنرمقاومت با دبیری مسعود نجابتی در ۱۰ بخش کارتون و کاریکاتور، عکس، طراحی صنعتی، تایپو گرافی، پرچم و کتیبه، تصویرسازی، گرافیک متحرک، نقاشی دیجیتال، پوستر، تبلیغات شهری کار خود را آغاز کرد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.