سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

«کاغذچسبانی» راه حل وزارت ارشاد برای نمایش تابلوهای منشوری!

آثار تجسمی مساله‌دار-کاغذ چسبانی

سینماپرس: متأسفانه مسئله نمایش آثار تجسمی مساله‌دار در برخی گالری ها همچنان در مظانّ بی توجهی وزارت ارشاد و سایر نهادهای متولی قرار دارد.

خبرگزاری ایلنا به تازگی در گزارشی نوشت: مدتی است در برخی از گالری‌ها شاهد نمایش آثاری در عرصه هنرهای تجسمی هستیم که گاهاً با سانسورهایی از نوع نوار چسبی یا کاغذ یا انواع دیگر سانسورها در معرض دید عموم گذاشته می‌شوند.

 برای این مسئله با مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز مصاحبه شده و او گفته است: دود بی‌دقتی و سهل‌انگاری برخی از گالری‌ها به چشم همه می‌رود. با این حال در این میان نظارت استصوابی بر گالری‌ها نداریم.

هادی مظفری همچنین اظهار می کند: طبیعی است که اگر اثری روی دیوار رفت و خارج از موازین بود، مسئولیت آن برعهده مدیریت گالری است. در برخی از موارد شاید بی‌دقتی‌هایی صورت گرفته باشد و نظارت کافی توسط مدیریت گالری انجام نشده باشد؛ حتی شاید کارکنان گالری آثاری را بدون هماهنگی مدیریت روی دیوار برده باشند که سبب سوءتفاهمات جدی شده است اما این موارد بسیار محدود هستند و مواردی نیستند که آن را به تمام گالری‌ها تعمیم دهیم.

برای محتوای این گزارش دو تصویر نیز منتشرشده است !

*متأسفانه مسئله نمایش آثار تجسمی مساله‌دار در برخی گالری ها همچنان در مظانّ بی توجهی وزارت ارشاد و سایر نهادهای متولی قرار دارد.

یک گشت و گذار ساده در برخی گالری های تجسمی می تواند صحنه هایی را مقابل دید تماشاگر بگذارد که هیچ توجیه منطقی، شرعی و قانونی برای آنها وجود ندارد.

کار این مسئله حتی به نمایشگاه های عکس هم رسیده است و چندی قبل بود که نمایشگاهی با مضمون زکردن یک پیرمرد لخت نیز برگزار شد !

و البته این مسئله جدای از کنایه های علی الدوام برخی از این آثار به مفاهیم و ارزش های اسلام، انقلاب اسلامی، حجاب و سنت های نیکوی ایرانیان است...

اکنون نیز شاهد هستیم که قبح این مسئله به حدی رسیده است که برخی گالری دارها در حالی که هیچ امتناعی از نمایش این آثار موهن و اغلب بی معنی ندارند اما مجبور به چسباندن کاغذ به نقاطی از این تابلوها و یا مجسمه ها می شوند تا بتوانند از ذیل انتقاد نهادهای نظارتی فرار کنند.

بدیهیست که این مسئله نیازمند مدیریت جدی تر وزارت ارشاد و سایر نهادهای ناظر در این زمینه است.

در واقع مدیران این وزارتخانه باید بدانند که آثار دون شأن و غیر متمدنی که مفاهیم جنسی دارند؛ اساساً نباید اجازه نمایش پیدا کنند. نه اینکه به نمایش در بیایند و با کاغذچسبانی بر روی آنها، اسباب وهن وزارت ارشاد فراهم بیاید!

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.