چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران؛

فیلم ها با توجه ویژه به محتوایشان ارزیابی شوند/ انتقاد به آغاز داوری قبل از شروع جشنواره و تاکید بر پرهیز از لابی و زدوبند

بهزاد-آقامحمدیان-وحیدزاده-شاهمرادی زاده-فهیم-گودرزی-لشگری قوچانی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با فعالیت هیأت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از آغاز داوری ها قبل از شروع جشنواره تأکید کردند فیلم های بر اساس محتوای ارزشی و استراتژیک ارزیابی شوند.

به گزارش سینماپرس مبحث مهم داوری در جشنواره های کشور به خصوص جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی ما محسوب می شود همیشه بسیار داغ بوده و ما همه ساله شاهد اعتراضات شدید اهالی سینما نسبت به آنچه که ناداوری در جشنواره قلمداد می کنند بوده ایم.

در جشنواره سی و هفتم اما مسئولان جشنواره اتفاقی عجیب را رقم زده اند که باعث اعتراض و انتقاد بخش کثیری از سینماگران، کارشناسان و اهالی رسانه شده است. آن ها تأکید کردند: در هیچ جشنواره درجه یکی چنین نیست که داوران زودتر از مخاطبان جشنواره فیلم ها را ببینند و به جمع بندی برسند و معلوم نیست چرا داوران در جشنواره سی و هفتم کار خود را چند روز پیش از شروع جشنواره آغاز کرده اند!

این دسته از سینماگران معترض و منتقد با بیان اینکه لابی گری، باندبازی و زدوبند در مبحث مهم داوری ها پیش از این در جشنواره های ما بسیار وجود داشته و امسال با بدعت گذاری جدید و غلط مسئولان سینمایی شکل جدی تری به خود خواهد گرفت تأکید کردند: هیچ یک از جشنواره های درجه یک مانند کن، ونیز، لوکارنو و برلین اینگونه داوری نمی شود. اتفاقی که به طور معمول رخ می دهد این است که داوران و شرکت کننده ها همزمان با هم به محل برگزاری جشنواره می رسند و فیلم ها را هم در کنار مردم به تماشا می نشینند.

علاوه بر این بخش عمده ای از اهالی سینما هم تأکید دارند که متأسفانه هرچند که جشنواره عنوان «فجر» را با خود به همراه دارد اما در آن به فیلم های ارزشی، استراتژیک و انقلابی توجه زیادی نمی شود. این دسته از سینماگران به همین دلیل خواستار توجه جدی هیأت داوران و مسئولان جشنواره نسبت به محتوای آثار شدند و تأکید کردند: ملاک داوری در جشنواره های استاندارد جهان بر اساس ایدئولوژی و خطوط قرمزشان است اما در جشنواره فجر به این نکات توجه نمی شود و ما باید به این اصل اساسی توجه جدی و ویژه ای داشته باشیم.

در همین رابطه با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان سینما خانم فریال بهزاد و آقایان: شفیع آقامحمدیان، ابراهیم وحیدزاده، ماشاالله شاهمرادی زاده، آرش فهیم، جعفر گودرزی و منصور لشگری قوچانی گفتگوهایی انجام دادیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس از نظر می گذرد.

آقامحمدیان: داوران بر اساس محتوای ملی، انقلابی، ارزشی و استراتژیک فیلم ها را ارزیابی کنند/ توجه به محتوا سینما را نجات می دهد

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همزمان با فعالیت هیأت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: امروزه در تمام جشنواره های دنیا داوران فیلم ها را بر اساس محتوایی که به نفع کشورشان است داوری می کنند و من امیدوارم داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر هم بر اساس محتوای ملی، انقلابی، ارزشی و استراتژیک فیلم ها را ارزیابی کنند. ما باید بدانیم و آگاه باشیم که توجه به محتوا سینمای مان را نجات می دهد؛ متأسفانه سال ها است که ما نسبت به مضمون و محتوای فیلم ها بی توجه شده ایم و بیشتر خودمان را درگیر تکنیک و... کرده ایم، اتفاقی غلط و نادرست که ما را از راه راست منحرف کرد.

بهزاد: نحوه داوری فیلم ها در جشنواره ها شفاف نیست و لابی گری و زد و بند وجود دارد

فریال بهزاد کارگردان سینما نیز در این رابطه اظهار داشت: نحوه داوری فیلم ها در جشنواره ها شفاف نیست و لابی گری و زد و بند بسیار زیادی وجود دارد که همه این اتفاقات دست در دست هم داده تا کیفیت جشنواره ها دچار افت جدی شود. برای خود بنده چند باری چه در جشنواره فیلم فجر چه در جشنواره فیلم کودک پیش آمده که از طرف جشنواره تماس گرفته اند و گفته اند شما برنده شده اید و به مراسم اختتامیه بیایید اما دقیقه ۹۰ و در مراسم اختتامیه شخص دیگری را به عنوان برنده اعلام کرده اند! این اتفاق نویی که امسال در جشنواره فیلم فجر افتاده و داوران پیش از آغاز جشنواره مشغول داوری شده اند هم عجیب است چرا که داوران در همه جشنواره های معتبر دنیا همزمان با برگزاری جشنواره فیلم ها را می بینند نه قبل از آن!؛ این اتفاق باعث می شود تا داوران بیشتر از گذشته تحت تأثیرات بیرونی قرار بگیرند و فشارهای فراوان و لابی گری آن ها نظر آن ها را تغییر دهد.

وحیدزاده: در اغلب جشنواره ها داوران همراه با مردم یا اهالی رسانه فیلم ها را می بینند/ داوران سلیقه ای عمل نکنند!

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: مشکل اصلی امروز ما در سینما و جشنواره فیلم فجر نحوه داوری ها نیست بلکه بلاتکلیفی جشنواره از خیلی جهات است؛ مدیران سینمای کشور باید سیاست های دائمی و لازم الاجرا برای این رویداد در نظر بگیرند. مبحث داوری در جشنواره فیلم فجر، مبحث بسیار مهم و پیچیده ای است و اصولاً داوران همگی باید حرفه و دارای تجربه کار تخصصی باشند اما متأسفانه ما برخی اوقات شاهد آن بوده ایم که برخی افراد که چندان در سینما کار و فعالیتی ندارند در هیأت های انتخاب و داوری حضور دارند و برای سینما تصمیم گیری می کنند.

شاهمرادی زاده: داوران فیلم ها را بر اساس محتوا ارزیابی کنند/ مسئولان سینمای ایران را عقیم کرده اند

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: داوران فیلم ها را بر اساس محتوا ارزیابی کنند و اجازه ندهند تا در جشن پیروزی انقلاب فیلم هایی مورد توجه قرار بگیرند که با فرهنگ و آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی مغایرت دارند. افسوس و صد افسوس که تنها عنوان جشنواره فیلم «فجر» باقی مانده است و در باطن هیچ خبری از فجر و انقلاب در این رویداد نیست! ای کاش حداقل اسم این جشنواره را عوض می کردند تا سینه سوختگان و دغدغه مندان نظام و انقلاب اسلامی بیشتر غمناک نمی شدند.

فهیم: ملاک داوری در جشنواره های استاندارد جهان بر اساس ایدئولوژی و خطوط قرمزشان است اما در جشنواره فجر به این نکات توجه نمی شود

رش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با فعالیت هیأت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: ملاک داوری در جشنواره های استاندارد جهان بر اساس ایدئولوژی و خطوط قرمزشان است اما در جشنواره فجر به این نکات توجه نمی شود و ما باید به این اصل اساسی توجه جدی و ویژه ای داشته باشیم. درباره جشنواره فیلم فجر هم بهترین راهکار، تلفیق شاخصه های تکنیکی و محتوایی در امر داوری است. با توجه به اینکه این رویداد، عنوان زیبای فجر را دارد و به عنوان یکی از جشن های بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود، توقع بی جایی نیست که کار داوری نیز مطابق با عنوان و مناسبت جشنواره فجر باشد. یعنی می توان این را قانون جشنواره قرار داد که فیلم هایی نامتجانس با گفتمان انقلاب، از گردونه داوری خارج شوند و برترین آثار به لحاظ کیفیت و ساختار و با مضمون متناسب و مماس باشاخص ها و ارزش های نظام، انتخاب شوند. به این ترتیب، تولیدکننده های آثار سینمایی بیش از پیش تشویق می شوند که در آثارخود اعتلای محتوایی را با کیفیت ساختاری درهم آمیزند.

گودرزی: داوران برای اطلاع از نظر مخاطبان بهتر است فیلم ها را در سینماهای مردمی و همراه با مردم ببینند

جعفر گودرزی نایب رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با فعالیت هیأت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: داوران برای اطلاع از نظر مخاطبان بهتر است فیلم ها را در سینماهای مردمی و همراه با مردم ببینند و در جو و اتمسفر آنجا قرار بگیرند، این اتفاق قطعا روی رأی و نظرات آن ها اثر می گذارد. مخاطبان اصلی سینما مردم هستند و سینما با حضور مردم معنا و رونق پیدا می کند. داوران باید بخشی از رأی و نظرات شان برآمده از رأی و نظر مردم باشد و اگر این اتفاق رخ بدهد ما قطعا شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سینمای کشور خواهیم بود.

لشگری قوچانی: بی عدالتی و ناداوری در جشنواره فجر وجود دارد/ نباید به کسانی که می خواهند چراغ این جشنواره را خاموش کنند کمک کنیم!

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما همزمان با فعالیت هیأت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: بی عدالتی و ناداوری در جشنواره فجر وجود دارد و بسیاری از اهالی سینما و صاحبان آثار هم به این مسأله اذعان دارند. بنده معتقدم جشنواره فیلم فجر امروزه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد؛ این جشنواره زمانی قرار بود آینه تمام نمای یک سال سینمای ایران باشد اما متأسفانه چند سالی است به دلیل اعمال برخی سیاست ها این جشنواره سرد شده و دیگر اثرگذاری قبلی خود را ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.