سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸

امیرحسین سحرخیز:

جشنواره جام‌جم در توسعه پویانمایی جامعیت بخشیده است

امیرحسین سحرخیز

سینماپرس: عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم اعتقاد دارد سازمان صداوسیما با نگاه جشنواره‌ای خودش، تولیدکنندگان را ترغیب می‌کند تا کماکان آثار خوبی را در قاب تلویزیون شاهد باشیم.

به گزارش سینماپرس؛ امیرحسین سحرخیز عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره جام‌جم درباره جشنواره جام‌جم و اهمیتی که این رویداد تلویزیونی برای مخاطبان دارد، تصریح کرد: من در کار پویانمایی تخصص دارم و از این منظر تحلیل می‌کنم. ما معمولاً در انیمیشن مشابه آنچه در سریال‌های نمایشی و فیلم‌ها داریم چهره‌ها را به آن شکل نمی‌بینیم و تولیدکنندگان در اتاق‌های تاریک، تیمی کار می‌کنند.

وی افزود: تلویزیون به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده انیمیشن و پویانمایی در کشور بستری را فراهم کرده که کار این تولیدکنندگان دیده شود. جشنواره جام‌جم این همگرایی را ایجاد می‌کند تا تولیدکنندگانی که کارشان دیده نشده در این جا برای تخصص‌شان، مورد توجه قرار بگیرند. از این جهت است که جشنواره جام‌جم را فرصت مغتنمی می‌دانم برای تشویق و ترغیب تولیدکنندگان که بدانند صداوسیما قدر تلاش‌هایشان را می‌داند و خواه‌ناخواه در ریل ساخت آثار تأثیرگذار و با کیفیت قرار می‌گیرند. شاید یکی از علت‌های پیشرفت انیمیشن فارغ از جدیت تولیدکنندگان، همین توجه در جشنواره‌هاست. امیدوارم این رویه مستدام بماند تا کسانی که در این تولیدات نقش داشته‌اند همواره از آن‌ها تقدیر کنیم.

 سحرخیز در پاسخ به این سوال که این نوع جشنواره‌ها چقدر می‌تواند به ارتقاء کمّی و کیفی آثار نمایشی خصوصاً در حوزه انیمیشن کمک کند، خاطرنشان کرد: مدتی بود که انیمیشن حال و روز خوبی در ایران نداشت و الان در دو سه سال اخیر متفاوت شده به ویژه در تلویزیون که باعث شده این صنعت بیشتر دیده شود. البته در عین حال مسلماً هزینه‌ها و زمان تولید به مراتب بالاست؛ چرا که یک انیمیشن‌ساز تا دو سه سال درگیر یک کار سینمایی می‌شود و در سریال هم چندین سال اما یک فیلم سینمایی در چهل روز فیلم برداری می‌شود.

عضو شورای سیاست گذاری پنجمین جشنواره جام‌جم تأکید کرد: جالب است بدانید که چقدر ساخت یک انیمیشن تأثیرگذار و ماندگار است و برای مخاطب نوستالژی به همراه دارد. یکی از دلایل بی‌توجهی به حوزه انیمیشن هم به همین بودجه و زمان تولید بالا برمی‌گردد. خوشبختانه در این دو سه سال اخیر نگاه فرق کرده و برگزاری رویدادهایی مثل «جام‌جم» چقدر در این شناخت استعدادها و ایده‌پردازی‌ها کمک کرده است تا جائی که صداوسیما در توسعه پویانمایی به یک رشد و نمو وصف‌ناپذیری دست یافته و البته در صدر آن جشنواره تلویزیونی جام‌جم به این مسیر، جامعیت بخشیده است.

وی در خصوص مهمترین بخش جشنواره امسال تلویزیون، گفت: طبق آماری که بدست آمده بخش ترکیبی بیشترین تعداد آثار را به رقابت گذاشته و البته انیمیشن هم جزو تأثیرگذارترین بخش‌های این جشنواره به شمار می‌رود. البته که دیگر بخش‌ها هم اهمیت دارند و تولیدات موثری هم برای رقابت به جام‌جم آورده‌اند. خوشحال‌کننده‌تر این است که با توجه به شناختی که در این دو سه سال از روند برگزاری جشنواره جام‌جم سراغ دارم صرفاً مسئولان جشنواره به دنبال آمار دادن‌های فرمایشی نیستند و از این جهت آثار جشنواره کم ‌کیفیت نیستند و همه از استانداردهای بالایی برخوردارند. تا جائیکه باید منتظر صادر کردن آثار تولید شده انیمیشن تلویزیون باشیم که بدون اغراق در آینده‌ای نه چندان دور این اتفاق می‌افتد.

سحرخیز خاطرنشان کرد: یک دوره‌ای انیمیشن ما دیده نمی‌شد اما با توجه جدی جشنواره‌ها خصوصاً جام‌جم و فجر و پخش مناسب در شبکه‌های سیما، خوشبختانه به حرفه‌ای گری و استانداردهای جهانی رسیدیم. البته پیش از این هم فیلم‌های کوتاه انیمیشن در جشنواره‌های خارجی مورد توجه قرار می‌گرفتند و دستاوردهای خوبی داشتیم. الان دو سه سال است مجموعه‌های انیمیشن در جشنواره‌های معتبر انیمیشن پذیرفته می‌شوند. این دستاورد بزرگی است اما متأسفم که اگر در سینما چنین اتفاقی می‌افتد در بوق و کرنا می‌کردند ولی الان هیچ خبر و آگاهی نمی‌دهیم و انگار آن‌طور که باید از این اتفاق احساس غرور نمی‌کنیم. امیدوارم این جریان‌سازی‌ها ادامه پیدا کند و بر آمارهای موفقیت جهانی‌مان روز به روز افزوده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.