دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

نگاهی به فیلم «طلا»

اثری با دغدغه های جنسی آقای کارگردان/ وقتی طلا نوع جدیدی از ازدواج سفید را ترویج می کند!

طلا

سینماپرس: پرویز شهبازی فیلمساز و کارگردان جشنواره ای ساز؛ بعد از مالاریا که در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی ساخته شد و توانست نظر بسیاری از جشنواره های جهانی را به خود جلب نماید؛ امسال به سراغ ساخت فیلم اجتماعی دیگر به تهیه کنندگی محمد شایسته و رامبد جوان رفت.

محمدعلی سلیمانی/ پرویز شهبازی فیلمساز و کارگردان جشنواره ای ساز؛ بعد از مالاریا که در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی ساخته شد و توانست نظر بسیاری از جشنواره های جهانی را به خود جلب نماید؛ امسال به سراغ ساخت فیلم اجتماعی دیگر به تهیه کنندگی محمد شایسته و رامبد جوان رفت و توانست با بودجه و گنجی که رامبد به واسطه خندوانه به آن نایل گردیده؛ فیلم سینمایی طلا را بسازد. فیلمی سیاه که از بازیگران سلبریتی و نام آشنایی همچون هومن سیدی و نگار جواهریان در نقش های اصلی  خود بهره گرفته است. البته فیلم سینمایی طلا به خوبی توانسته اصول روایت سینمایی را رعایت نماید و از این جهت از مقدمه ای  طولانی برای شروع قصه خود بهره می گیرد و برای اینکه رابطه ی چهار دوست اصلی قصه را به ما معرفی کند خیلی زمان می گذارد. البته قطعا نمی توان گفت که شهبازی در فیلمنامه ایده جدیدی از برای پیشبرد داستان دارد و اساسا طلا هیچ دستاورد فنی و تخصصی خاصی را در بر ندارد و به شیوه معمول و کاملا معمولی به روایتی سینمایی ارایه می کند و این همه در حالی است که کارگردان اثر، اساسا دغدغه جنسی بسیاری دارد و این دغدغه جنسی، بالاخص بعد از فیلم سینمایی خانه دختر، با گویشی مینی مالیستی همراه گردیده و این گویش در تمامی آثار او بیش از گذشته به چشم می خورد. گویشی که شهبازی هم در فیلم سینمایی طلا از آن استفاده نموده و هم در فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من از آن بهره برده است؛ فیلمی که شهبازی نویسندگی آن را بر عهده داشته و در مجموع دغدغه جنسی شهبازی را بروز می دهد و البته این دغدغه به صورت مشخص و کاملا شفاف و عریان در فیلم سینمایی طلا بر ترویج ازدواج سفید متمرکز می باشد؛ البته نه به صورت متعارف آن که در فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من بیان می شود و از نوع همباشی و ازدواج سفید (Mariage blanc) بدون رابطه جنسی است؛ بلکه در این اثر سعی کارگردان بر آن است که نسخه ای جدید و همراه با ارتباط جنسی و حتی حاملگی در این شکل از روابط ارایه دهد و حتی این گونه از سبک زندگی را ترویج سازد.



فیلم سینمایی طلا داستان چهار جوان است که به بهانه تشکیل کسب و کار با هم همراه می شود. در بین این چهار نفر، مرد و زن جوانی هستند که با یکدیگر همباش بوده و دارای روابط غیر رسمی با یکدیگر می باشند؛ روابطی که البته از منظر آقای کارگردان به هیچ عنوان نامشروع نیست. البته دختر پس از آنکه متوجه بارداری ناخواسته خود شده و تصمیم به سقط بچه می گیرد؛ اما در این میان پدر دختر به سبب دزدی طراحی شده توسط دختر خود سکته کرده و می میرد؛ همچنین دوست پسر او هم کشته می شود و این گونه است که با تدبیر کارگردان، سقط جنین نیز منتفی می گردد و دختر به خاطر تنهایی خود رسما اعلام می دارد که بچه را نگه می دارد.



 

نظرات

  • اصغر ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۹:۰۷
    3 3
    طلا درلوای داستان به ظاهراجتماعی ویکجانبه نگرخود،درپی تابوشکنی وحرمت زدایی فرهنگی واعتقادی ازباورهای جامعه است.تمرکز وسماجت این فیلمسازبرمقوله حساس کشف حجاب وتقبیح پوشش وکوشش برای عادی نمایی رابطه ی بدون هرگونه ضابطه میان خانم هاو آقایان وترویج آشکار و پنهان روابط نامشروع میان جنس های مخالف با چهره سازی ازخود به عنوان یک مخالف و مدرن گرای معترض،ازاهداف فعالیت های سینمایی شهبازی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.