سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵

نگاهی به فیلم «مردی بدون سایه»

وقتی عصبیت سایه غیرت می شود

فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»

سینماپرس: فیلم سینمایی مردی بدون سایه، آخرین اثر سینمایی از سه گانه علیرضا رئیسیان است که پیش از این با چهل سالگی و دوران عاشقی به موضوع خیانت و عشق در جامعه ایران پرداخته بود.

زینب غفاری/ فیلم سینمایی مردی بدون سایه، آخرین اثر سینمایی از سه گانه علیرضا رئیسیان است که پیش از این با چهل سالگی و دوران عاشقی به موضوع خیانت و عشق در جامعه ایران پرداخته بود. فیلم سینمایی سیاه و تلخی است که در ابتدای خود به صورتی فجیع، اقدام به تصویرگری ویژه ای از کشته شدن دختری جوان توسط شوهر خود می نماید؛ شوهری غیرتی که پس از کشتن همسر در منظر عمومی جامعه، رگ گردن را با همان چاقو می زند؛ تصویری که حال مخاطب به شدت دگرگون می سازد و کارگردان با تکرار مجدد این تصویر گری ابتدایی در بخش های مختلف، سعی می کند تا این ذهنیت انزجار را از برای مخاطب خود حفظ و تازه نگه دارد. انزجاری که سبب می شود تا مخاطب به پذیرش منطق کارگردان در همانند سازی میان عصبیت و غیرت مجاب گردد و این دو مفهوم را به یک معنی گرفته و این دو را زاییده ذهن شکاک مرد جامعه تفسیر نماید.



زوج علی مصفا و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی مردی بدون سایه، ایفاگر  نقش اصلی داستان می باشند و با نام ماهان و سایه به مخاطب معرفی شده و زندگی آرامی را با فرزند خردسال خود می گذرانند؛ تا اینکه ماهان به علت کارگردانی مستندی در مورد قتل یک دختر جوان به دست همسرش از کار خود اخراج می شود و این آغازگر مشکلات خانوادگی آن ها است و باعث می شود تا سایه به کار در یک شرکت خصوصی مشغول شود. شرکتی خصوصی که به صورت خانوادگی اداره شده و سایه به عنوان مترجم در آن مشغول به فعالیت می شود. اما پس از مدتی سایه به همراه رئیس شرکت برای انعقاد قرار دادی راهی اسپانیا گردیده و روابط گرمی با رئیس شرکت پیدا می کند و این اتقاقات شک ماهان را بر می انگیزد و در نهایت مخاطب را به چنین ذهنیت کشته شدن سایه توسط ماهان می رساند.


البته در مجموع فیلم سینمایی مردی بدون سایه به خوبی توانسته دغدغه های کارگردان را در مورد وضعیت اقتصادی جامعه ترسیم نماید و به طرح موضوع پولشویی پرداخته است؛ موضوعی مغفول در سینمای کشور که به عنوان داستانی فرعی در کنار  موضوع اصلی فیلم طرح شده و این گونه است که علیرضا رئیسیان با سرمایه گزاران مشترک اسپانیایی خود توانسته تا مجددا با تمرکز بر موضوع خیانت و بر محور داستان غیرت زدایی خود، به موضوع پولشویی و شرکت های خانوادگی نیز اشاره نموده و این موضوع را در کنار داستان اصلی خود پیگیری نماید و این همه در حالی است که اساسا نمی توان از فیلمنامه ضعیف اثر، که اتفاقا مینا وحید بازیگر سینما و تلویزیون در نگارش آن نقش داشته، به سادگی گذشت و چرایی اقدام رئیسیان در ساخت چنین فیلمنامه ضعیفی را نادیده گرفت!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.