جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵

بابک بهداد:

تولید «بهارستان خانه ملت» شش سال طول کشید / قسمت دوم مستند را نمی‌سازم

نشست خبری مستند بهارستان خانه ملت

سینماپرس: کارگردان مستند «بهارستان خانه ملت» گفت: دوست دارم مخاطب را با بخشی از تاریخ مملکت و منطقه مهمی مانند بهارستان آشنا کنم. منطقه ای که تقریبا وسعت زیادی هم ندارد، اما در آن اتفاقات تاریخی مهم بسیاری افتاده است.

به گزارش سینماپرس، نشست پرسش و پاسخ مستند «بهارستان خانه ملت» با اجرای منصور ضابطیان و حضور بابک بهداد کارگردان این فیلم در سومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

بابک بهداد درباره ساخت این مستند توضیحاتی ارائه داد و گفت: تولید «بهارستان خانه ملت» شش سال طول کشید، سه سال تحقیق، ‌یک سال نوشتن و سه سال هم جمع‌آوری عکس و تصاویر طول کشید. عکس‌هایی در این فیلم وجود دارد که کاملا رنگ شده و به شکل فضای قدیمی در فیلم درآمده است. بسیاری از عکس‌ها و فیلم‌هایی که می‌بینید تاکنون از آن‌ها استفاده نشده است.

او درباره منابعی که برای ساخت این مستند استفاده کرده است، گفت: ما از روزنامه‌ها و تمام منابع مکتوب استفاده کردیم و با تمام افرادی که در این زمینه کاری انجام داده بودند مصاحبه کردیم. دسترسی به این منابع تصویری بسیار سخت بود. برای پیدا کردن عکس‌ها به مرکز اسناد و کاخ گلستان و افرادی که عکس‌های شخصی داشتند سرزدیم.

بهداد درباره اینکه چرا عکس‌های فیلم را رنگ کرده‌اند گفت: عکس‌های قدیمی رنگ می‌شدند. این هم ایده‌ای بود که از همان عکس‌ها گرفتیم و بر مبنای آن تصمیم گرفتیم عکس‌ها را رنگ کنیم. 

بهداد درپاسخ به این سوال که انتظارش از مخاطب چیست بیان کرد: دوست دارم مخاطب را با بخشی از تاریخ مملکت و منطقه مهمی مانند بهارستان آشنا کنم. منطقه ای که تقریبا وسعت زیادی هم ندارد، اما در آن اتفاقات تاریخی مهم بسیاری افتاده است.  

او در پاسخ به این سوال که چرا از دهه ۴۰ فیلم با شتاب‌ بیشتری اتفاقات تاریخی را روایت می‌کند توضیح داد: از دهه ۴۰ تا انقلاب اسلامی اتفاق بسیار مهمی در آن منطقه نمی‌افتد. البته اتفاقاتی بود که می‌توانستیم در فیلم قرار دهیم. نسخه اولیه فیلم ۱۱۰ دقیقه بود و ما مجبور بودیم از زمان فیلم کم کنیم. بنابراین مجبور به انتخاب شدیم. خودم هم احساس می‌کنم پایان فیلم را سریع جمع کردم و شاید دوباره بازنگری انجام دهم.

بهداد درباره احتمال ساخته شدن قسمت دوم مستند «بهارستان خانه ملت» گفت: حتما می‌شود قسمت دیگری برای این مستند ساخت. مخصوصا اینکه به اتفاقات بعد از انقلاب باید بیشتر پرداخت. اما من دیگر نمی‌سازم، چون این کار بسیار مرا خسته کرد. 

او افزود: میدان بهارستان با مجلس هست که اهمیت خودش را پیدا می‌کند و اتفاقات مهم در آنجا می‌افتد. مخاطب در این فیلم با روایت کارگردان با اتفاقات تاریخی این میدان ‌آشنا می‌شود.

بهداد درباره حضور مستندسازان به عنوان صداپیشه در مستند «بهارستان خانه ملت» گفت:۲۵ شخصیتی که در این فیلم صحبت کردند از بهترین مستندسازان سینمای ایران هستند. هیچ‌کدام از آن‌ها کار دوبله تاکنون انجام نداده بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.