شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷

تجلیل قوه قضاییه از بهترین فیلم قانون‌مدار

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: به گفته مدیرکل فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، این نهاد از بهترین فیلمی که مفاهیمی چون قانون مداری، بخشایش، میانجی گری، گذشت، صلح و سازش و ... را در جشنواره فیلم فجر به مخاطبان منتقل کند، تجلیل به عمل خواهد آورد.

به گزارش  سینماپرس، سید محمدرضا خوشرو  با اعلام برنامه های تولیدشده در معاونت فرهنگی قوه قضاییه گفت: معاونت فرهنگی از سال ۱۳۹۳ در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر مشارکت داشته و امسال نیز پررنگ تر از پیش حضور خواهد داشت.

وی افزود: هیات داوری معاونت فرهنگی بر اساس مضامین و مفاهیم قانون مداری، احترام به قانون، پیامدهای بی توجهی به آن، صلح و سازش، بخشایش، میانجی گری، گذشت، رضایت و عفو به ارزیابی فیلم ها می پردازد و از بهترین فیلمی که در انتقال این موضوع ها موفق باشد، تقدیر می کند.  

خوشرو ادامه داد: معاونت فرهنگی از بدو تأسیس به استفاده از ابزار رسانه در ترویج فرهنگ حقوقی قضایی در سطح عموم جامعه اهتمام داشته اما پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در توجه هر چه بیشتر به افکار عمومی و فرهنگ سازی در این زمینه در سال جاری، برنامه ریزی های جدی تر را صورت داده است تا با هماهنگی مرکز رسانه قوه قضاییه محصولات متعدد و متنوعی در این زمینه تولید شود.  

 مدیرکل فرهنگ حقوقی قضایی جامعه گفت: توجه به افکار عمومی پس از هفته قوه قضاییه در تیر ماه سال جاری با محوریت مرکز رسانه قوه، تحول پیدا کرده و در همه حوزه های عمومی اقدامات قابل تأملی صورت گرفته است. در این زمینه پشتیبانی محتوایی از آثار سینمایی، صورت پذیرفته و پنج فیلم نامه سینمایی به این معاونت ارسال شده که مورد ارزیابی و کارشناسی حقوقی و قضایی قرار گرفته و نکات لازم در جلسات به تفصیل برای دست اندرکاران شرح داده شده است.  

وی افزود: دو سریال تلویزیونی نیز با تشکیل کارگروه کارشناسی متشکل از قضات مجرب دستگاه قضایی و کارشناسان رسانه ای این اداره کل راهبری شده است که به زودی پخش خواهد شد.  
خوشرو گفت: تولید مجموعه ۱۰ قمستی داستان مصور (کمیک موشن) ماجراهای آقای زمانی که به موضوع هایی مانند چالش های حقوقی فضای مجازی و معاملات الکترونیکی می پردازد، در برنامه های این معاونت است و مجموعه داستانی آقای قاضی از دیگر تولیدات رسانه‌ای این معاونت است که روایتگر ۲۵ دقیقه از دادگاهی با موضوع های اجتماعی مانند سقوط است که به حقوق آپارتمان‌نشینی می پردازد.  

وی افزود: از دیگر آثار داستانی اخیر این اداره کل می توان به فیلم کوتاه همباشی اشاره کرد. همچنین فصل اول از برنامه ترکیبی «روشنا» با همکاری یکی از گروه های برنامه ساز رسانه ملی در ۱۳ قسمت تولیدشده که در راستای ارتقای سطح دانش و سواد حقوقی قضایی مخاطبان در موضوع های کاربردی است.  

دبیر ستاد ملی صبر گفت: مستند تلویزیونی کدخدای با خدا که در زمینه ترویج فرهنگ صبر تولید شده است، زندگی کدخدا شاه رضا ماهرویی معروف به پدر صلح لرستان را روایت می کند. وی از شاخص ترین افراد مصلح و میانجی گر در کشور است که امسال با همکاری مشترک ستاد ملی صبر و برنامه ماه عسل، میهمان این برنامه تلویزیونی نیز بوده است.

خوشرو گفت: روحانیون و ریش سفیدان دارای جایگاهی ویژه و بسیاری از آنان متولیان صلح و بخشایش در منطقه خود هستند. احیا و تقویت جایگاه میانجی گری روحانیون و ریش سفیدان به عنوان معتمدان بخش های مختلف جامعه، موجب ایجاد صلح و کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی خواهد شد.  
وی افزود: بر همین اساس مستند تلویزیونی «ماهی دیگر» که روایتی است از سید غزوان، ریش سفیدی که در مسیر زندگی خود در کسوت یک روحانی، متولی صلح و بخشایش در منطقه خود بوده و هزاران اختلاف را به صلح و رضایت رسانده است. این مستند با همکاری مشترک دبیرخانه ستاد ملی صبر و سازمان هنری رسانه ای اوج تولید و پخش شده است.  

خوشرو به مخاطرات جایگاه قضاوت اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های برجسته کار قضاوت، ایثارگری و جهادگونه بودن آن است که همواره با تهدیداتی همراه بوده که گاهی منجر به ترور و حتی شهادت قضات شریف نیز شده است. در این زمینه سه مستند تلویزیونی در حال تولید است که می‌توان به مستند شهید کریمی دادستان سراوان، شهید قنبری رئیس دادگستری روان سر، قاضی مقدس سرپرست دادسرای ارشاد تهران اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اهمیت استفاده از قالب‌های پربیننده و طنز برای انتقال مفاهیم حقوقی قضایی جامعه به منظور ارتقای آگاهی عمومی گفت: ۲۸ قسمت مجموعه طنز دیرین دیرین با محوریت قانون مداری، ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت و حقوق کودکان در حال تولید است که از دهه مبارک فجر به تدریج منتشر خواهد شد.  

مدیرکل فرهنگ حقوقی قضایی جامعه معاونت فرهنگی قوه قضاییه به تولید مجموعه روایت زندگی اشاره کرد و گفت: موضوعات و مسائل روزمره ای که عموم مردم با آنها درگیر هستند، با تکیه بر آیات و روایات به همراه پیام و تذکر به مخاطب برای بهبود سبک زندگی در قالب ۷۰ تیزر روایت زندگی تولید شده است.
وی افزود: همچنین به منظور فرهنگ سازی در خصوص جامعه قضات تاکنون۳۰ قسمت از مجموعه لبه تیغ تولید شده است؛ چنین فیلم هایی می تواند به ارتقای دانش حقوقی قضایی جامعه کمک کند تا به شکل صحیح تری از سبک زندگی برای آرامش استفاده شود.

خوشرو از همکاری قوه قضاییه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سخن گفت و اظهار داشت: در بیست و یکمین جشنواره ملی قصه گویی با هماهنگی های انجام شده، بخشی ویژه به قوه قضاییه اختصاص یافت.  

وی افزود: با توجه به شعار این جشنواره با عنوان «قصه زندگی من»، بخش مرتبط با قوه قضاییه، در سه سطح ستاد دیه، خانواده های زندانی و مددجویان کانون اصلاح و تربیت برگزار شد که در مجموع ۳۰۰ اثر ویدیویی ۹۰ ثانیه ای از کودکان به دبیرخانه رسید.  

خوشرو اظهار داشت: هر هفته شورای تولیدات رسانه با حضور برخی از حقوقدانان، قضات، اصحاب رسانه و دیگر صاحب نظران در معاونت فرهنگی قوه قضاییه تشکیل می شود تا به بررسی برنامه های در فهرست تولید این معاونت بپردازند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.